اقتصادی

چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ از نگاه بانک جهانی

باراناخبر / تهران مسئول روابط بین الملل بانک جهانی چشم انداز اقتصاد ایران را تکامل Covid-19 و تحولات منطقه ای مرتبط با آن می داند و گفت که با افزایش موارد Covid-19 و اعمال محدودیت های شدید یا عدم توزیع واکسن در سال 2021 ، برای اقتصاد ایران در معرض خطرات زیادی قرار دارد.

زینا الخلیل در مصاحبه با باراناخبر گزارشی از عملکرد اقتصاد کلان ایران در طی بیماری همه گیر کرونا ارائه داد و گفت: “تولید ناخالص داخلی ایران در چهار ماه اول 2020-2021 3.5 درصد کاهش یافته است ، یکی از عواملی که اندازه گیری هاست “. Frenim Covid-19؛ به دلیل رکود بیش از دو سال در ایران و محدودیت ادغام اقتصادی با سایر کشورهای جهان ، پس از دهه ها تحریم ، این میزان کاهش نسبت به بسیاری از کشورها کمتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد که اگرچه Covid-19 تأثیر بیشتری در چالش های ساختاری در اقتصاد ایران داشته است ، اما به دلیل محدود بودن روابط اقتصادی با سایر جهان ، کمتر در معرض شوک های خارجی قرار گرفته است.

چشم انداز اقتصادی ایران تحت تأثیر بحران Covid-19 و تحریم ها قرار دارد

وی گفت: “چشم انداز اقتصادی ایران تحت تأثیر بحران Covid-19 و تحریم ها قرار گرفته است.” 4.5٪ را محدود کنید.

وی ادامه داد: به طور کلی پیش بینی می شود اقتصاد ایران در نیمه دوم سال 2021 به دلیل تمدید قراردادهای اقتصادی در فصول سردتر بهبود یابد ، اما در صورت عدم وجود واکسن کاملاً تأیید شده ، بهبود اقتصادی در سال 2021 ضعیف خواهد بود. و اقتصاد توسط بخش غیرنفتی اداره خواهد شد.

وفور سرمایه انسانی و منابع طبیعی از جمله فرصت هایی است که ایران برای رشد اقتصادی با آن روبرو است

درست است که اساس اقتصاد ایران نسبتاً متنوع است ، اما رشد اقتصادی بخشهای غیرنفتی آن به پویایی بخش نفت بستگی دارد. در عین حال ، سرمایه انسانی و منابع طبیعی فراوان یکی از فرصت های رشد ایران است. آنها اقتصادی هستند.

الخلیل افزود: بانک جهانی پیش از این پیش بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2020 به دلیل سیاست های جدید برای توقف تولید نفت در منطقه ، 4.2 درصد کاهش می یابد. همچنین ، تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت در سال 2020 5 درصد کاهش می یابد و فعالیت های اقتصادی در کشورهای وارد کننده نفت 8 درصد کاهش می یابد که همه اینها مشکلات عمده مربوط به اپیدمی کرونا و گردشگری در این کشور بوده است. کاهش به دلیل تضعیف اثر اقتصادهای پیشرفته.

لغو تحریم های ایالات متحده می تواند تأثیر مثبت عمده ای بر اقتصاد ایران داشته باشد

مدیر میزگرد ایران ، عراق ، اردن ، سوریه – لبنان در گفت: “رفع تحریم های ایالات متحده می تواند تأثیر مثبت عمده ای بر اقتصاد ایران داشته باشد ، همانند تأثیر برجام بر اقتصاد ایران در سال 2016.” بانک جهانی.

وی تأکید کرد: اگر عملکرد اقتصادی ایران در سالهای آینده کمتر از توان بالقوه آن باشد ، بهبود اقتصادی دشوارتر خواهد شد.

الخلیل با بیان اینکه فعالیت های اقتصادی ایران تحت تحریم های مختلف اقتصادی و دوره های مختلف اختلاف قیمت نفت بی ثبات بوده است ، افزود: نتیجه این امر کاهش شرایط مطلوب تجاری و افزایش انتظارات تورمی بوده است.

کاهش ارزش پول ملی ایران در بهار امسال

وی گفت: “دسترسی محدود به درآمد حاصل از صادرات باعث افزایش تأثیر همه گیر Covid-19 و افزایش عدم اطمینان سیاست های منطقه ای و کاهش ارزش پول ملی ایران از آوریل تا آگوست (بهار 1399) در سال 2020 شده است ، و این کاهش معادل کل دوره 2019-2020 است.

الخلیل ادامه داد: فشار کاهش ارزش ریال و نرخ بالای ارز در اقتصاد داخلی باعث فشارهای تورمی شده و آسیب پذیرترین اقشار جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. کاهش نرخ ارز فضای کلی تجارت را بدتر کرده و سرمایه گذاری واقعی را ضعیف کرده است. همچنین صادرات را رقابتی تر کرده است ، اما به دلیل تقاضای کم جهانی به دلیل اپیدمی کرون و سایر محدودیت های تجاری ، تحلیل رشد صادرات کند شده است.

وی به نقل از بانک جهانی گفت: “افزایش بدهی دولت و عرضه ثروت در بورس سهام ، خطرات مالی در ایران را افزایش می دهد و ممکن است بخش بیشتری را به بخش بانکی وارد کند و باعث کمبود منابع مالی شود.” اگر تقاضا از شرکای صادراتی کم باشد ، با افزایش محدودیت های تجاری ، ترازهای تجاری خراب می شوند.

بزرگترین بحران جهانی از زمان رکود بزرگ دهه 1930

وی گفت: “با همه گیری کوید -19 و اقدامات انجام شده برای کاهش آن ، بزرگترین بحران جهانی از زمان رکود بزرگ دهه 1930 رخ داده است.” “علیرغم افزایش آزمایشات شناسایی Covid-19 و اجرای برنامه فاصله اجتماعی ، میزان شیوع تاج کاهش نیافته است. آسیب های بهداشتی و از دست دادن زندگی ناشی از این اپیدمی قابل توجه است و همچنان ادامه دارد ؛ بسیاری از مردم تحت تأثیر پیش بینی و مشکلات زندگی آن

بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD) ادامه داد: “اپیدمی کرونا ، اقتصاد جهانی را متزلزل کرده و آن را در رکود عمیقی فرو برد ؛ بانک جهانی پیش از این پیش بینی کرده بود که در این صورت تولید ناخالص داخلی جهانی 5.2 درصد تا سال 2020 کاهش می یابد. بهتر ، عمیق ترین کاهش در هشت دهه ، تقریبا سه برابر رکود جهانی 2009.

کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به طور نامتناسبی تحت تأثیر بحران جهانی قرار گرفته اند

وی گفت: “کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که قراردادهای نفتی بیشتری امضا کرده اند ، بطور نامتناسبی تحت تأثیر بحران جهانی قرار گرفته اند.” کاهش شدید تقاضا در بازار نفت باعث کاهش صادرات به منطقه صادرکنندگان نفت شده و این تأثیرات سوئی بر بخش غیر نفتی داشته است. علاوه بر این ، منطقه همچنان با چالش های ناشی از فشارهای امنیتی طولانی مدت بر روی پناهندگان و همچنین موانع اصلی ساختاری برای رشد روبرو است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا