اجتماعی

چرا قیمت برخی اقلام دارویی ایرانی گران‌تر از مشابه وارداتی است؟

به دنبال انتقاد از میزان بالای مواد اولیه برای تولید داخلی دارو در مقایسه با داروهای مشابه وارداتی و همچنین بحث در مورد ایجاد انحصار در مواد اولیه تولید داخلی ، مدیرکل داروها و مواد تحت کنترل The Food و اداره دارو گفت: حمایت اولیه و غیره ، و اگر هزینه آن حتی بیشتر باشد ، باید با ایجاد بازارهای صادراتی و توسعه بازاریابی بازار داخلی آن را کاهش داد.

در مصاحبه با باراناخبر ، دکتر سید حیدر محمدی وی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص نرخ بالای مواد اولیه داخلی در کشور نسبت به مواد اولیه وارداتی و دلایل این امر گفت: در زمینه مواد اولیه ابتدا سیاست ما حمایت از تولید داخلی است. در حال حاضر ، در برخی موارد ، هزینه تولید ممکن است بیشتر از واردات باشد ، اما این بدان معنا نیست که ما باید حمایت خود را از تولید داخلی پس بگیریم.

وی افزود: با این وجود برخی موارد هزینه تولید را در بر می گیرد و همچنین در آمارهای خود گزارش داده ایم که در برخی موارد هزینه تولید داخلی نسبت به واردات افزایش یافته است. این اعلامیه صرفاً به این دلیل است که ما برای کاهش هزینه های خود باید به سمت صادرات و توسعه بازارهای خود حرکت کنیم ، اما این بدان معنا نیست که ما از تولید داخلی حمایت نمی کنیم.

محمدی تاکید کرد: البته از تولید داخلی مواد اولیه حمایت می شود و … و در صورت بالا بودن هزینه باید با ایجاد بازارهای صادراتی و توسعه بازاریابی در بازار داخلی کاهش یابد.

وی گفت: در عین حال ، یکی از مسائلی که تولیدکنندگان باید به آن توجه کنند ارتقاء کیفیت محصولات خود است تا تولیدکنندگان دارو تمایل به خرید مواد اولیه از تولیدکنندگان مواد اولیه ما داشته باشند. اکنون برخی از تولیدکنندگان دارو در کشور تمایل به واردات مواد اولیه دارند که ما اجازه نمی دهیم و در نتیجه ممکن است این محصول با کمبود مواجه شود. بنابراین تولیدکنندگان مواد اولیه علاوه بر اینکه باید قیمت خود را برای تولیدکنندگان دارو صرفه جویی کنند ، باید کیفیت مطلوبی را نیز برای تولیدکننده ایجاد کنند که قطعا در این زمینه به آن کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا