عمومی

همکاری برای مقابله با ناامنی غذایی، محاصره‌ها و تحریم‌ها

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،

مجید تخت روانچی ، سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سطح بالا در مورد تعارضات و امنیت غذایی گفت: این چالش فوری شده است.
وی افزود: اصل اساسی در این زمینه باید اطمینان از تحقق حق غذا برای همه ، در همه جا ، در هر زمان و در همه شرایط ، اعم از جنگ یا صلح باشد. زیرا آزادی از گرسنگی و سو malتغذیه حق مسلم است.
روانچی ادامه داد: تحقق کامل این حق نیازمند یک رویکرد جامع و اقدام قاطع در سطح ملی و بین المللی به ویژه با تمرکز بر رسیدگی به همه دلایل اصلی عدم امنیت غذایی و همچنین همکاری و مساعدت بین المللی م effectiveثر است. وی در این راستا بر لزوم تقویت فعالیت های مجمع عمومی ، شورای اقتصادی و اجتماعی و همچنین م institutionsسسات تخصصی مربوطه و آژانس های سازمان ملل تأکید کرد.
روانچی گفت: “طبق قوانین بشردوستانه بین المللی ، فراهم کردن دسترسی غیرنظامیان به غذا در درگیری های مسلحانه و اشغال اجباری و گرسنگی غیرنظامیان به عنوان سلاح جنگ ممنوع است.” “برای رسیدگی به ناامنی حاد غذایی ناشی از درگیری ، شورای امنیت باید طرفین را به رعایت این اصول ترغیب کند و در عین حال شورای خود نیز تحت هیچ شرایطی نباید تجارت بشردوستانه ، به ویژه مواد غذایی و روانچی در این باره تأکید کرد: هیچ چیز بیش از لغو فوری محاصره غیرانسانی مردم یمن و رفع حصر غیرقانونی غزه ضروری نیست.
نماینده دائمی کشورمان نیز اعمال تحریم ها را یکی از دلایل اصلی عدم امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: “تحریم ها غیرانسانی ، غیراخلاقی و غیرقانونی است و به دلیل عواقب گسترده ، مخرب و طولانی مدت از جمله تروریسم وحشیانه و جنایات جنگی “و جنایات علیه بشریت جنایی است.
وی با اشاره به نقش تحریم های آمریکا در جلوگیری از دسترسی ایران به غذا ، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین تضعیف توانایی کشورمان در برخورد موثر با تاج ، گفت: کشورها نباید از فشار اقتصادی و سیاسی برای فشار آوردن دولت های دیگر. “لغو فوری تحریم ها باید گام اساسی در جهت مقابله با ناامنی غذایی تلقی شود.

دکمه بازگشت به بالا