فرهنگ و هنر

جهاد تبیین راهبردی برای خروج از محاصره تبلیغاتی است

نقش روابط عمومی و رسانه در جهاد تبجان در نشست تخصصی مورد تاکید قرار گرفت که جهاد تبجان راهکاری برای خروج از حصر تبلیغاتی و اعتماد به مردم از طریق داستان صحیح است، پروژه های اجتماعی را توضیح دهید.

به گزارش باراناخبر، به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی روزهای دوشنبه در سوهانک نشست نقش روابط عمومی و رسانه در جهاد روز دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) با حضور فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد برگزار شد. . سپهر خلجی عضو شورای اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی استاد دانشگاه و سخنگوی دولت دوازدهم، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه و حسین امامی عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران متخصصان دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

جهاد تبیین راهبردی مقابله با جعل و تحریف اخبار است

اکبر نصراللهی – رئیس دانشکده علوم اجتماعی وی در ابتدای این دیدار گفت: نقش روابط عمومی در جهاد مهمتر از رسانه است، زیرا روابط عمومی منبع و اولین مخابره خبر، نزدیکترین قسمت و شخص حقیقی و حقوقی به آن است. روایات و اخبار روابط عمومی». بنابراین نقش آنان در جهاد در تبیین و تولید و انتشار اخبار مهم است. در صورت شناسایی به موقع و دقیق اخبار و رویدادهای مورد نیاز مردم در حوزه مسئولیت و مأموریت خود و تولید و انتشار آنها در بسته های جذاب با ابزار رسانه ای مناسب می توانند به وظیفه خود در تبیین جهاد و سایر عرصه ها عمل کنند. برای رسانه های خارجی مرخصی ممنوع

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه ادامه داد: در محور دوم، رسانه ها سازنده و بی واسطه افکار عمومی و واسطه های اطلاع رسانی هستند. آنها همچنین ناظر و محقق مستقل هستند. نقش رسانه ها این است که بیان کنند چه اتفاقی نیفتاده و چه کارهایی باید مسئولان انجام می دادند اما نکردند. پس جهاد تبیین آنها منحصر به نقل مقامات نیست.

نصرالله اعلام کرد: جهاد تبیین راهبردی برای خروج از حصر تبلیغاتی و آرامش مردم از طریق نقل دقیق، راهبرد و راهکار خروج از حصر تبلیغاتی، مقابله با پخش کذب و اخبار جعلی و تحریف است.

تبیین جهاد یکی از وظایف اصلی روابط عمومی است

سپهر خلجی – عضو شورای اطلاع رسانی دولت وی با تبریک به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی با بیان اینکه روابط عمومی در عرصه تولید و پخش اخبار نقش بسزایی و مهمی دارد، گفت: روابط عمومی دروازه اصلی اخبار و گردش اخبار است. بسیاری از مردم ما رسانه ها. تبیین جهاد یکی از وظایف اصلی روابط عمومی هاست و کارگزاران روابط عمومی امروز مبارزان این صحنه جهادی هستند. ما اکنون در محیطی هستیم که درگیر چندین موضوع مختلف اما در عین حال در هم تنیده هستیم. یعنی درگیر جنگ روایات مبتنی بر عناصر شناختی و در عین حال در جنگ ترکیبی است. این اساس همه اینها در رسانه ها و افکار عمومی است. البته بهترین افرادی که می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند، رسانه ها و روابط عمومی هستند.

وی گفت: نقش روابط عمومی حساس است و در روایت خدمات و تصویر سازمان و موقعیت و حتی افراد قابل مقایسه با هیچ بخش دیگری نیست. در بحث جهاد تبیینی، در مقایسه با حجم تخریب و جنگ ترکیبی که در حال شکل گیری است، رویکرد اساسا مثبت است.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت در ادامه بر تصدی سمت رهبری روابط عمومی ها تاکید کرد و توصیه کرد: همه کمک کنند روابط عمومی به تشکل اخراجی ها تبدیل نشود. روابط عمومی‌ها باید فوراً شبهه‌ها را رفع کنند، از گروه‌های مشورتی کمک بگیرند، در هر خبری که تهیه می‌کنند به روایتی که برای آن شکل می‌گیرد توجه کنند و بر تولید و پخش اخبار نظارت داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود درباره روابط عمومی گفت: شما وظیفه ای برای ارتقای مردم ندارید، بلکه وظیفه تبیین و ارتقای خدمات، توجه به معمای دشمن، فاصله گرفتن از روابط عمومی را دارید. توجیه، توجه به افکار عمومی و مدیریت پیام».

نگاه حذف و سانسور مضر به جهاد است

علی ربیعی – استاد دانشگاه و سخنگوی دولت دوازدهم او گفت: زمانی ما به روزنامه نگاری علامه محدود می شدیم. در این سال ها جامعه ارتباطات علمی ما گسترش زیادی پیدا کرده و انواع مختلفی از ارتباطات در زمینه های مختلف شکل گرفته است و بحمدالله روابط عمومی در دانشگاه حوزه داشته است. متأسفانه امروز حال و هوای کودکان در رسانه ها برای زندگی مناسب نیست و اقتصاد و رسانه در حال کوچک شدن است. از سوی دیگر روابط عمومی امروز در رنج است و ارتباطات دچار بحران شده است.

وی با اشاره به بحث ارتباط و جهاد گفت: امروزه اهمیت ارتباطات از سطح جهانی به خانواده تبدیل شده و مطرح شده است. کتاب ها و مقالات زیادی در مورد اهمیت ارتباطات منتشر شده است و جامعه پویا و شاد با آن همراه است. این در حالی است که امروزه در سطح خانواده دچار اختلال در ارتباط هستیم و علت اصلی طلاق بر خلاف افکار عمومی عدم ارتباط است. اگر رنسانس را عامل روشنگری اول در برابر جاهلیت قرون وسطایی بدانیم، امروز در عصر دوم روشنگری هستیم. اما روشنگری این بار نه در برابر جهل، بلکه در برابر تحریف و جعل حقایق است. آسیب تبلیغات به قدری قوی است که مفهوم پسا حقیقت ابداع شد و در مورد آن بسیار بحث شد.

ربیعی یادآور شد: هر جامعه ای یک سری اقدامات در دفاع از حق دارد. نقش فعالان ارتباطی و رسانه ای در این جریان پسا واقعیت به اعتقاد من امروز بیش از هر دوره دیگری برجسته است. توضیح بدون ابزار ارتباطی امکان پذیر نیست و جنبه مهم آن گفتگو است. اما خواسته های امروز گفتگوی اجتماعی چیست؟ تعریف دهخدا از جهاد عبارت است از بخشش آنچه در حیطه توانایی انسان از گفتگوی اعمال است. اینها پیشنهادهایی است که ما در تعریف جهاد و تبیین پیشینه مفهومی حقایق داریم.

ربیعی با بیان اینکه رسانه مهم ترین وسیله تبیین است، گفت: در گذشته ای نه چندان دور رسانه ها تنها حامل یک سویه پیام بودند. اما امروزه رابطه گسترده ای بین رسانه و زندگی اجتماعی وجود دارد و این رابطه را می توان در موضوعاتی بیان کرد که نیاز به تبیین در چهار حوزه دارد، از جمله رسانه به عنوان آوردن موضوعات مورد بحث، رسانه به عنوان تبیین کننده ابعاد گفتگو. رسانه به عنوان کارگردان و راوی و رسانه به عنوان موضوع.

استاد دانشگاه سپس استدلال کرد که رسانه ها ابزاری برای توضیح یا شکل دادن به گفتگو هستند و امروز عصر پیام های یک طرفه است. یکی از مشکلات کشور این است که همه موضوعات مطرح شده به نتیجه نمی رسد و علت یابی نمی شود یا دلایل خیالی برای آن مطرح می شود. باید گفت و گو وجود داشته باشد، زیرا این گفتگو است که می تواند توضیح دهد. یک مکالمه دو یا چند جانبه. اما صداوسیما چقدر این درخواست را ارائه می کند؟ نکته دوم اینکه جهاد تبیینی با دیدگاه سانسور مخالف است; پاسخ برای دنیای پیچیده پیچیده است و نگاه حذف و سانسور در جهاد تبیین مانع است و سومین شرط برابری در دسترسی به رسانه و چهارمین شرط رعایت اخلاق گفتگو است. جهاد تبیین یک پروژه اجتماعی است و نمی توان آن را احاطه کرد و تقسیم کرد.

علل جهاد تبیین غلبه نمایندگی بر رویداد، افزایش اخبار فیکونیوز و تهاجم چند جانبه

فرشاد مهدی پور – معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد وی در سخنان خود ویژگی اصلی ظهور جهاد تبیینی را غلبه نمایندگی بر واقعه، افزایش اخبار ساختگی و تهاجمات چند جانبه عنوان کرد و گفت: اساساً باید در ضرورت یا آنچه ما را به آن سوق داد تأمل کرد. تشکیل جهاد تبیین». اگر موضوع به وضوح بیان شود، راه حل ها در دسترس تر خواهند بود. تا زمانی که مشکل به طور کامل بررسی نشود، یافتن راه حل دشوار خواهد بود. این موضوع چند محرک مهم از جمله تغییر مسائل فناورانه و فناوری، تسریع کاهش اختیارات رسانه ای کشور و کمبود نیروی انسانی و نیروی متخصص دارد.

مهدی پور حرکت به سمت یکپارچگی، تربیت نیروی انسانی ماهر و فناوری را از مهمترین نقش ها در عرصه جهاد عنوان کرد و گفت: چه نقشی می توانیم به روابط عمومی بدهیم؟ اگر نتوانیم ابزارهای لازم را در این زمینه ایجاد کنیم یا در اختیار داشته باشیم، یکی از نیروهای مهم کار شکست خواهد خورد. روابط عمومی باید به سمت همگرایی برود و کل فضای رسانه همگرا شود اما ما در کشور برعکس حرکت می کنیم. یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی در جهاد تبیین نحوه برخورد با این اخبار جعلی است و پاسخ روابط عمومی به اخبار جعلی بستگی به زمان دارد که هر چه زودتر انجام شود سریعتر با آن برخورد می شود. .

دبیر مطبوعاتی همچنین در پایان با بیان اینکه باید به مدرسه برگردیم، گفت: روابط عمومی و کار ارتباطی چیزی نیست که در دانشگاه حل شود. مدرسه می تواند به فرزندان ما بیاموزد که چگونه کار ارتباطی را انجام دهند. در غیر این صورت از ایرادات موجود کاسته نخواهد شد.

کلیدواژه های جهاد تبیان چیست؟

حسین امامی -عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در بخشی از این نشست تخصصی کلیدواژه دنیای تبیین از منظر ارتباطی را پاسخگویی، آگاهی، بیان حقایق بدون هیاهو، توصیف کرد. خلقت . گفتمان اقناع و تأثیر افکار عمومی. او نظر موجود را به عنوان بهترین و سریع ترین راه حل از نظر چگونگی شکل گیری تبیین پیشنهاد کرد.

وی با اشاره به فرآیند تبیین، خنثی سازی یا تغییر یا تعدیل افکار خصمانه، استخراج دیدگاه های مثبت و منفی، حفظ دیدگاه ها و تکرار پیام ها و افکار مثبت را از جمله فرآیندهای تبیینی دانست.

این عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران توجه به جذابیت، علاقه شخصی و نیازهای مردم را از عوامل موثر در پذیرش افراد در بحث تبیین عنوان کرد و توضیح داد: «هارولد لاسول» هشت جاذبه کلیدی را برجسته می کند که افراد را تحریک می کند. عبارتند از: قدرت، احترام، رفاه، عشق و محبت، ثروت، توانایی، چشم نوازی، رشد و در نهایت توانایی های جسمی و روحی متمایز. تحقیقات روابط عمومی نشان داده است که پیام های حاوی این موضوعات برای مخاطب جذاب بوده و به راحتی پذیرفته می شوند، از جمله: پول درآوردن، خوش گذرانی، ایمن بودن، حفظ مالکیت، تسهیل امور و ایمن بودن.

امامی در پایان سخنان خود انسان‌سازی یک موضوع، آمار، نظرسنجی و نظرسنجی، شهادت و شهادت و کناره‌گیری‌های عاطفی را از تکنیک‌ها/تکنیک‌هایی برای افزایش اقناع پیام برشمرد. اینکه چه تکنیک هایی باید برای افزایش اقناع یک پیام و پذیرش آن از سوی عموم و روابط عمومی ها مورد استفاده قرار گیرد، از مواردی بود که امامی در سخنان خود به آن اشاره کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا