اجتماعی

همه آنچه که باید درباره هپاتیت A بدانید

هپاتیت A یک بیماری ویروسی کبد است که علائم آن از خفیف تا شدید متغیر است. ویروس هپاتیت A پس از مصرف آب یا مواد غذایی آلوده به ویروس یا از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا ، از طریق دستگاه گوارش به انسان منتقل می شود.

به گزارش باراناخبر ، ‌ تقریباً همه مبتلایان به هپاتیت A بهبود می یابند و پس از آلوده شدن ، فرد تا آخر عمر محافظت می شود. با این حال ، بخش کوچکی از بیماران ممکن است در اثر اشکال شدید بیماری و هپاتیت B (نارسایی حاد کبدی) از بین بروند.

این بیماری در مناطقی از جهان که از سلامت خوبی برخوردار نیستند و آب سالم کافی ندارد شیوع بیشتری دارد. اپیدمی های هپاتیت A می توانند دوام داشته و منجر به خسارات اقتصادی شوند. استفاده از منابع سالم آب ، تغذیه سالم ، بهبود سلامتی و شستن منظم دست ها روش های اصلی پیشگیری از بیماری است.

انتقال هپاتیت A چیست؟

ویروس هپاتیت A در مدفوع و خون افراد آلوده به ویروس وجود دارد. ویروس معمولاً به روش های زیر از راه خوراکی منتقل می شود (حتی مقدار کمی ویروس می تواند باعث ایجاد آن شود):

مصرف غذای آلوده: آلودگی غذایی می تواند در هر یک از مراحل کشت ، برداشت ، فرآوری و حتی پس از پخت و پز و در مراحل توزیع یا تهیه غذا ایجاد شود.

_ مصرف فاضلاب: انتقال به دلیل تماس فرد به فرد ؛ هپاتیت A یک بیماری بسیار مسری است و می تواند از طریق تماس مستقیم و مستقیم بین افراد منتقل شود ، به عنوان مثال هنگام مراقبت از فرد مبتلا. استفاده متداول از سرنگ و سوزن در افراد معتاد تزریقی و برخی از انواع تماس های جنسی نیز به عنوان روش های خطرناک انتقال بیماری ذکر شده است.

علائم هپاتیت A

همه افراد مبتلا به هپاتیت A علائم بالینی ندارند و این بیماری در برخی از افراد ، به ویژه کودکان ، بدون علامت است. بزرگسالان بیشتر از کودکان علائم بالینی دارند. علائم بالینی معمولاً 2 تا 7 هفته پس از عفونت ظاهر می شود و معمولاً کمتر از 2 ماه طول می کشد ، اگرچه برخی از افراد ممکن است تا 6 ماه احساس بیماری کنند.

علائم ممکن است شامل خستگی ، کاهش اشتها ، حالت تهوع و استفراغ ، درد و ناراحتی شکمی ، به ویژه در کبد ، ادرار تیره یا مدفوع کم رنگ ، زردی پوست یا ملتحمه ، تب ، اسهال ، درد مفصل باشد. از طرف دیگر ، برخی از افراد ، به ویژه کودکان ، علائم بالینی ندارند اما می توانند باعث شیوع بیماری شوند. روش دیگر ، فرد می تواند ویروس را به دیگران 2 هفته قبل از شروع علائم بالینی منتقل کند.

ویروس هپاتیت A می تواند ماه ها در خارج از بدن زنده بماند. گرم کردن غذا و مایعات تا 185 درجه فارنهایت (85 درجه سانتیگراد) حداقل برای یک دقیقه می تواند ویروس را از بین ببرد ، اما قرار گرفتن در معرض دمای انجماد ویروس را از بین نمی برد.

راه های درمان هپاتیت A

درمان معمولاً براساس علائم بالینی بیمار انجام می شود. توصیه های اصلی و عمومی برای درمان هپاتیت A شامل استراحت و همچنین مصرف مناسب مواد غذایی و مایعات است. برخی از افراد با علائم بالینی شدید ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.

برای پیشگیری باید موارد زیر رعایت شود:

رعایت بهداشت دست با شستن دست ها با آب و صابون پس از استفاده از توالت ، پس از تعویض پوشک ، قبل از تهیه غذا ، قبل از غذا خوردن ، پرهیز از آب و غذای آلوده ، اجتناب از سفر به مکان های آلوده و … می توان از هپاتیت A پیشگیری کرد.

وضعیت بیماری هپاتیت A در ایران و جهان

اپیدمیولوژی هپاتیت A در مناطق مختلف جغرافیایی در سراسر جهان در حال تغییر است و تخمین زده می شود که بیش از 100 میلیون مورد از عفونت ویروس هپاتیت A هر ساله در سراسر جهان اتفاق می افتد و در نتیجه هر ساله 15000 تا 30000 نفر منجر به مرگ می شود. طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی ، هر ساله حدود 1.5 میلیون مورد ویروس هپاتیت A گزارش می شود. در واقع ، خطر ابتلا به عفونت هپاتیت A با شاخص های توسعه اقتصادی-اجتماعی ، سلامت و دسترسی به آب سالم و بهداشت عمومی خوب در ارتباط است.

مطالعات مختلفی در مورد شیوع هپاتیت A و سطح ایمنی جامعه نسبت به این بیماری در کشور انجام شده است. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در سال های اخیر در این زمینه و سازگاری آن با نحوه تقسیم کشورها از نظر شیوع هپاتیت A در سازمان بهداشت جهانی ، جمهوری اسلامی ایران در گروه کشورهای با شیوع کم قرار دارد. البته شیوع بیماری در مناطق مختلف کشور متفاوت است و ممکن است شیوع بیماری در برخی از استان ها بیشتر باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا