عمومی

آنچه باید درباره بیماری «پای ورزشکاران» بدانید

پای ورزشکاران که وزوز گوش نیز نامیده می شود ، یک عفونت قارچی مسری است که روی پوست پا تأثیر می گذارد و حتی می تواند به ناخن ها و انگشتان پا نیز گسترش یابد.

به گزارش باراناخبر ، “عصرایران” در ادامه نوشت: “از آنجا که این بیماری بیشتر در ورزشکاران دیده می شود ،” عفونت قارچی پای ورزشکار “نامیده شده است. اگرچه این عارضه در اکثر موارد خیلی جدی نیست ، اما گاهی اوقات فرد مجبور است مسیر دشواری را برای درمان طی کنید. توصیه می شود افرادی که دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف هستند ، در صورت مشاهده علائم مشکوک ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. البته ، این بیماری ، صرف نظر از نام آن ، محدود نیست به ورزشکاران و در ایجاد شرایط رشد و گسترش می تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد.

عوامل اساسی

بیماری پا در ورزشکاران زمانی اتفاق می افتد که قارچ تینیا روی پاها رشد کند. قارچ از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده و لمس سطوح آلوده به راحتی منتقل می شود. از طرف دیگر بهترین عوامل محیطی برای رشد و تولید مثل این قارچ ها هوای گرم و مرطوب خواهد بود. بنابراین در مکان های عمومی مانند استخر ، رختکن ، دوش و استخر بیشتر دیده می شود. به عنوان مثال تصور کنید که فردی مقابل شما دمپایی معمولی اطراف استخر می پوشد یا برهنه بر روی سطح راه می رود. اگر اتفاقاً در یک منطقه هستید و از دمپایی مشترک استفاده می کنید ، به احتمال زیاد به همان بیماری مبتلا خواهید شد.

با این حال ، نشان داده شده است که خطر ابتلا به بیماری کچلی در افراد مختلف بسته به پاسخ سیستم ایمنی بدن متفاوت است و برخی افراد بیشتر از دیگران به آن مبتلا می شوند. پوشیدن کفش بسته در طولانی مدت و عدم طراحی مناسب برای گردش هوا ، تعریق زیاد و ایجاد محیطی گرم ، تاریک و مرطوب در داخل کفش از دیگر عوامل خطر است. بنابراین ، بهتر است برای کسانی که چند ساعت در روز با این شرایط روبرو هستند ، هنگامی که به خانه می رسند ، پاهای خود را به خصوص بین انگشتان پا با آب گرم و صابون خوب بشویید و خشک کنید. همچنین توجه ویژه به هرگونه صدمه جزئی به پوست یا ناخن های پا به منظور جلوگیری از ریزه بینی مهم است. چنین مشکلاتی می تواند احتمال درگیری مزمن با چنین بیماری لجبازی را افزایش دهد.

سرانجام ، باید بدانیم که عفونت های پای ورزشکاران بیشتر در مردان و مردان بالغ دیده می شود. بروز در قبل از بلوغ بسیار کم و ناچیز تخمین زده شده است. از طرف دیگر ، قارچ ها همیشه به یک محیط گرم ، مرطوب یا نزدیک احتیاج ندارند و می توانند باعث عفونت در مواردی شوند که پوست خشک است. در این حالت ، درگیری معمولاً از پاشنه پا شروع می شود و استفاده از کرم های مناسب برای بازگرداندن رطوبت لازم به پا و جلوگیری از پیشرفت التهاب به کمک روغن های استروئیدی ضروری است.

تظاهرات پوست

برخی از مهمترین علائم بیماری پای ورزشکاران براساس مقاله منتشر شده توسط مرکز اطلاعات ملی بیوتکنولوژی ایالات متحده به شرح زیر دسته بندی می شوند:

احساس خارش ، سوزش و سوزش بین انگشتان یا کف پا

تاول در مناطقی که بیشتر درگیر هستند مانند خارش

خشکی ، ترک و لایه برداری از پوست ، معمولاً بین انگشتان و کف پا ، که می تواند دیواره های جانبی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

– ناخن های تغییر رنگ ، ضخیم و شکننده

ناخن های انگشتی که بسته به شدت بیماری از روی تخت خارج می شوند

– در موارد پیشرونده و هنگامی که زخمها بر روی پوست ظاهر می شوند ، احتمال عفونتهای باکتریایی ثانویه نیز در نظر گرفته می شود که خود این امر بر روند بهبود تأثیر می گذارد و احتمال بهبود سریعتر را کاهش می دهد.

– در صورت عدم پیگیری سریع و درمان مناسب با وضعیت بیمار ، احتمال گسترش عفونت به انگشتان دیگر و همچنین دستها وجود دارد که به آن وزوز گوش می گویند. این معمولاً پس از آن رخ می دهد که ناحیه آسیب دیده را با دست لمس کرده و روی آن بنشینید

فرآیند تشخیص و انواع وزوز گوش

عوامل بسیاری می توانند باعث ایجاد و بدتر شدن بثورات پوستی در پا شوند ، که شایع ترین آنها درماتیت تماسی ، پسوریازیس ، عفونت های باکتریایی و مخمر است. دلیل این امر این است که در بعضی از بیماران فرایند تشخیص کمی دشوار می شود و ممکن است لازم باشد پزشک علاوه بر معاینه بالینی از روش های کمکی دیفرانسیل نیز استفاده کند.

آزمایش ضایعات پوستی هیدروکسید پتاسیم در دسترس ترین آزمایش و همچنین بهترین غربالگری است. این آزمایش سریع و مقرون به صرفه برای تشخیص علائم عفونت پوستی و کاندیدا آلبیکانس از سایر اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می شود.

پزشک از ناحیه کوچکی از پوست نمونه برداری کرده و آن را به هیدروکسید پتاسیم تزریق می کند. این ماده سلولهای طبیعی را پراکنده می کند ، سلولهای قارچی سالم باقی می ماند که به راحتی در زیر میکروسکوپ قابل تشخیص است.

عفونت Tinea apis معمولاً دارای سه مدل کلاسیک کلینیکی است که تشخیص و درمان بیماری را آسان می کند:

– تیرگی بین انگشتان

در این مدل درگیری بیشتری بین انگشتان چهارم و پنجم دیده می شود ، اما ممکن است همه انگشتان دست آلوده شوند. این امر باعث خشکی بین انگشتان ، پوسته پوسته شدن ، ایجاد ترک های سبک تا عمیق و ایجاد لکه می شود. شیوع عفونت به آنسوی انگشتان پا بین انگشتان پا ، خطر ابتلا به عفونت قارچی ناخن مرتبط با تینه آپیس را افزایش می دهد ، که به درمان طولانی مدت و خطر عود مجدد نیاز دارد.

ورم غدد کف پا مزمن

ورم مفاصل کف پا مزمن ، که به آن موکاسین تینیا آپدیس نیز می گویند ، مقاومت قابل توجهی در برابر درمان دارد و در بسیاری از موارد باعث می شود که تمام نواحی کف پا با فلس سفید نقره ای پوشانده شود. احتمال درگیری دست در این الگو وجود دارد و ترک ها و خارش از علائم اصلی هستند.

– تورم حبابي حاد پا

در این نوع وزوز گوش ، با یک عفونت التهابی شدید و مزمن روبرو خواهیم شد که از انگشتان پا شروع می شود. همچنین ، در مدت زمان کوتاهی ، مثانه با تجمع مایع در زیر مقیاس های ضخیم کف پا ، تشکیل می شود و مناطق آسیب دیده را مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی ثانویه می کند.

رفتار

بسیاری از موارد tinea apis بدون داروی خاص بهبود می یابد. این رقم که حدود 30 تا 40 درصد گزارش شده است ، خود محدود کننده است و با رعایت مسائل بهداشتی در مدت زمان نسبتاً کوتاهی از بین می رود. با این حال ، در کیسه های حاد و گسترش آن به مناطق دیگر مانند دست ها ، باید از آنتی بیوتیک های ضد قارچی خوراکی همراه با ضد قارچ های موضعی استفاده شود.

برای داروهای روزانه ، تربینافین و سرتاكونازول نشان داده شده است كه حداقل دو بار در روز به مدت 2 تا 4 هفته خوب عمل می كنند.

در کیسه های التهابی ، پزشک ممکن است مصرف انواع موضعی کورتیکواستروئیدها را توصیه کند ، که می تواند به کاهش این بیماری کمک کند.

– در مورد وزوز گوش حفره ای حاد ، استفاده از پانسمان مرطوب و محلول بارو (استات آلومینیوم) حداقل 2-3 بار در روز یک مزیت خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا