عمومی

همسفران کرونا – باراناخبر

شیوع تاجگذاری در ترکیه بسیار زیاد بود و ما ریسک بزرگی انجام دادیم. اکنون که نگاه کردم ، می بینم که ارزش آن را نداشت و اگر یکی از اعضای خانواده بیمار می شد ، باید به مدت دو هفته در بیمارستان ترکیه بستری شود و هزینه های بیمارستان در آنجا بسیار زیاد است.

به گزارش باراناخبر ، این روزنامه ایران او نوشت: “همه ما یک خاطره مشترک از Nevruz 99 داریم ؛ در خانه ماندن و خط کشیدن در سفرها و مهمانی ها. ما خوشحال بودیم که تابستان کرونا به پایان می رسید و در Nevruz 1400 بار Bandil را بستیم و در قلب جاده برخورد کردیم. یک سال گذشت ، ما قرمز و نارنجی و زرد شدیم ، اما دوباره آنها اعلام کردند که سفر نکنید و اگر سفر کنید ، آلوده خواهید شد. یک مرد چقدر ظرفیت دارد؟ یک سال در خانه و نگاه کردن به درها و دیوارها همه ما را افسرده کرد. “به همین دلیل ما تصمیم گرفته ایم به جای اینکه از بیماری روانی رنج ببریم ، خطر تاج گذاری را بپذیریم.”

مهران با گرمی خاصی درباره دلایل سفر خود به نوروز صحبت می کند. وی چند روز با خانواده اش به مازندران سفر کرد و همچنین اظهار داشت که هیچ کس در خانواده اش با رعایت همه پروتکل های بهداشتی به این بیماری آلوده نشده است.

این روزها رنگ بسیاری از شهرها به قرمز و نارنجی برگشته است و تعداد بیماران با رکوردشکنی از 20 هزار نفر فراتر رفته است. به گفته مقامات وزارت بهداشت ، دلیل اصلی افزایش تعداد بیماران و وخامت اوضاع سفر و بازدید از نوروز است. نوروز امسال ، روزانه یک میلیون و 779 هزار وسیله نقلیه بین استان های مختلف کشور تردد کرده اند که در دو هفته پایانی در مجموع 10 میلیون و 224 هزار دستگاه آورده است. نکته ناراحت کننده این است که هفته گذشته ، سخنگوی ستاد کرونا اعلام کرد که بیش از 15000 نفر در تعطیلات نوروز ، با وجود آزمایش مثبت تاج ، سفر کرده اند. بسیاری از پزشکان معتقدند با این آمار باید انتظار افزایش تعداد مرگ و میر و تعداد بیماران در هفته های آینده را داشته باشیم.

اما با وجود خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس قلب و شیوع آن ، چرا بسیاری از مردم هنوز مانند نوروز در سال گذشته به مسافرت می روند و در خانه نمی مانند؟ مهران می گوید اگر مسافرت نمی شد حالش بد می شد: “تنها خوشبختی ما بعد از یک سال کار و تلاش ، جشن نوروز و سفر نوروز است. سال گذشته با انفجار تاج و تاج با بستن همه جاده ها ، ما نمی توانستیم به جایی برویم و یک سال در خانه ماندیم. در این مدت ، من روزها از راه دور کار کردم و امیدوارم که وقتی وضعیت بهتر شد ، با خانواده ام به نوروز 1400 سفر کنم. خوشبختانه ، وضعیت کمی بهتر بود و جاده ها باز می شدند ، اما اطرافیانم به ما توصیه کردند که امسال نیز مسافرت نکنیم ، که من قبول نکردم. من واقعاً خسته شده بودم و من و همسرم مجبور به سفر بودیم. از آنجا که خانواده و همسری که من گرفته بودم کرونا چند ماه پیش ، از داشتن آنتی بادی راحت بودیم و احتمال عود مجدد کمی داشتیم. “به همین دلیل در اولین روز عید به شمال رفتیم و برای چند روز هوا را از دریا تغییر دادیم.”

مریم با این دیدگاه عقیده دارد و معتقد است بسیاری از کسانی که از قبل سفر کرده اند ویروس کرونا داشتند: “در ابتدای مارس سال گذشته ، من و همسر ، پسر و خانواده پدری من ویروس کرونا داشتیم. وضعیت بسیار بدی داشتیم و دائما در راهی به بیمارستان و درمانگاه. بعد از سه هفته ، همه ما بهبود یافتیم و آزمایش ما منفی بود. ما تصمیم به سفر قبل از گرفتن تاج نداریم ، اما پس از بهبودی گفتیم که اکنون از آنتی بادی استفاده کنیم. ما از ویلا خارج نشدیم یک هفته که شمال بودیم و سعی داشتیم خسته شویم. “اگر تاج را دریافت نمی کردیم ، هرگز مسافرت نمی کردیم و بسیاری از اطرافیان ما که بدون نگرانی سفر کرده بودند قبلاً تاج دریافت کرده بودند و در امنیت بودند. دوباره آن را نگیر. “

محمد روزنامه نگار است. وی افزود: بسیاری از كشورهای جهان پروتكل های سفر را تعریف كرده اند اما در كشور ما هیچ پروتكل مشخصی وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می كنند سفر به معنای خارج شدن از قرنطینه بدون مراجعه به پزشك قانونی است. وی گفت: “من با خانواده و در طول مسیر به شمال سفر كردم.” من توقف نكردم. همچنین برای خرید به نزدیكترین مغازه رفتم زیرا وضعیت مغازه ها از نظر احتمال ازدواج با تهران فرق نمی كند “اما من به عنوان یک شهروند احساس می کنم آستانه تحمل مردم در این سال از بی خانمانی پر شده است و همه منتظر بودند تا از این وضعیت خارج شوند.”

مژگان به تازگی از سفر به ترکیه بازگشته است. او می گوید این سفر بسیار خطرناک بود و تا زمانی که تاج باشد دیگر سفر نخواهد کرد. من دو دانش آموز دارم و طی یک سال گذشته با آنها در کلاس های آنلاین شرکت کرده ام و اکنون روزهای سال تحصیلی را می شمارم تا نفس راحتی بکشم. من واقعاً نیاز به مسافرت و دور شدن از خانه داشتم. یک سال بود که مسافرت نرفته بودم. پسر عموی همسرم خانه ای در ازمیر ترکیه دارد و پسرش در آنجا دانشجوی پزشکی است. آنها پیشنهاد کردند که در نوروز مهمان آنها باشیم. برای رفتن ، باید آزمایش PCR را انجام می دادیم. البته آنجا هم به مکان های شلوغ نرفتیم. قبل از ورود به فروشگاه ها ، آنها آزمایشات را نیز انجام می دهند. با این حال ، گسترش تاجگذاری در ترکیه بسیار زیاد بود و ما ریسک بزرگی را پذیرفتیم. وی افزود: “حالا كه نگاه می كنم می بینم كه ارزش آن را نداشت و اگر یكی از اعضای خانواده بیمار شود باید به مدت دو هفته در یك بیمارستان ترکیه بستری شود و هزینه های بیمارستان بسیار زیاد است.”

برخلاف بسیاری ، سهیل معتقد است که مسافرت در ایام نوروز امسال خطری ندارد و اگر همه پروتکل های بهداشتی رعایت شود ، هیچ تفاوتی بین شمال و تهران وجود نخواهد داشت: “ما امسال در نوروز با تعدادی از دوستانم به رشت رفتیم. که همیشه با هم سفر می کنند. ما از سلامت یکدیگر اطمینان حاصل کردیم و تمام پروتکل های بهداشتی را دنبال کردیم. به نظر من سفر در این شرایط هیچ خطری نیست و این بخشی از سبک زندگی کرون است “از آنجا که همه شهرها وضعیت یکسانی دارند و خطر گرفتن کرون در رستوران های تهران و رشت یکسان است. در هفته دوم آوریل ، من برای یک کار اداری به استانبول سفر کردم و دو بار آزمایش تاج انجام دادم. “” من فکر می کنم جهان به سمت پروتکل های سلامتی در می آید که بخشی از سبک زندگی شود ، و این شیوه زندگی باید تا زمانی که همه واکسینه شوند ادامه یابد. “

سفرهای یک روزه نیز تجربه ای بود که زینب و خانواده اش در نوروز تجربه کردند. وی با بیان اینکه برای مدت طولانی باید برای دیدن خانواده پدرش به شمال سفر کند ، گفت: “من دو سال است که خانواده ام را ندیده ام.” نوروز امسال تصمیم گرفتیم چند روزی به خانه پدر و مادرم برویم ، اما به دلیل دیدارهای خانوادگی و یادآوری دو خواهرم که در سیستم بهداشت و درمان کار می کنند ، ترجیح دادم امسال نیز از آنها دور باشم. البته به جای یک سفر طولانی با همسر و دخترم ، سفرهای دو روزه به الموت ، قزوین و کاشان داشتیم. ما صبح تهران را ترک کردیم و عصر برگشتیم و سعی کردیم از جاده لذت ببریم و کمتر ریسک کنیم. متأسفانه ، علی رغم اینکه بسیاری از افراد عزیزان و دوستان خود را به دلیل کرونا از دست داده اند ، آنها هنوز ویروس را جدی نمی گیرند. در نوروز نیز دیدیم که افراد زیادی به مسافرت می روند. “بسیاری هنوز فکر می کنند که تاج فقط در شهرهای بزرگ جریان دارد و نه در روستاها و شهرهای کوچک.”

با این حال ، همه به نوعی سفر خود به نوروز را توجیه می کنند و شرح حال خاصی از او دارند. راستش چاره ای نیست. هر طرف موضوع توسط طرف دیگر فلج می شود. “با این حال ، اتفاقی افتاده است و همه ما امیدواریم که بحران هر چه زودتر سپری شود.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا