عمومی

جهش در مهار کرونا – باراناخبر

شمار قربانیان کرونا در شبانه روز گذشته به 13 نفر افزایش یافت. متخصصان به بررسی دلایل کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران با وجود روند رو به افزایش بیماری در جهان پرداخته اند.

به گزارش باراناخبر، این روزنامه شهرنشین بنویسید: «حدود 26 ماه پس از فوران کرونا در ایران، برای اولین بار، میزان مرگ و میر روزانه بیماران کووید-19 در آستانه تجرد بود. 13 نفر روز و شب گذشته. آمارهای منتشر شده از میزان شیوع در همین مدت نشان می دهد که در 21 استان هیچ مورد فوتی در بیماران مبتلا به کووید 19 گزارش نشده و در هشت استان تنها یک مورد فوت گزارش شده است. آخرین باری که تعداد کشته شدگان از تاج کمتر از 20 نفر بود، در 17 دسامبر 1400 اعلام شد که 19 نفر جان خود را از دست دادند، اما در آن زمان اوج آمیکرون تازه شروع شده بود و این روند نزولی ادامه پیدا نکرد. بنابراین پس از مدت کوتاهی تعداد مرگ و میرها به بیش از 200 نفر در روز رسید.

امسال نیز در حالی که پیش بینی ها برای هفتمین اوج به دلیل بازگشایی مراکز آموزشی بود، جشن نوروز و زیرمقیاس های جدید آمیکرون، بیماری و شناسایی نهایی بیماران و فوتی ها در هفته منتهی به فروردین شیب نزولی داشت. . اکنون کارشناسان معتقدند تا تابستان با سوبستراهای جدید یا جهش‌های جدید ویروس کرونا، اوج بحرانی در کشور نخواهیم داشت. اما سوال اینجاست که چه اتفاقی در کشور افتاده است که با وجود شناسایی روزانه ده ها هزار بیمار در چندین کشور از جمله آمریکا (50000)، فرانسه (80000)، آلمان (100000)، ایتالیا (70000) جنوب کره (200000 نفر) و … کرونا شرایط را در کشور کاهش و کنترل کرده است؟ سازمان جهانی بهداشت (WHO) دیروز توصیه جدیدی صادر کرد و از مردم در سراسر جهان خواست به پوشیدن ماسک در اماکن عمومی ادامه دهند، حتی اگر مقامات محلی استفاده اجباری از ماسک را لغو کرده باشند. این به این دلیل است که نشان داده شده است که ماسک ها در صورت استفاده صحیح در کاهش انتقال ویروس کرونا بسیار موثر هستند.

نادر توکلی، جانشین ستاد فرماندهی مدیریت بیماری‌های کرونا در تهران، مهم‌ترین عامل در تعیین وضعیت کنونی کرونا در کشور را پوشش مناسب واکسیناسیون می‌داند که باعث کاهش شیوع این بیماری در کشور شده است. وی به همشهری گفت: در بسیاری از کشورها واکسیناسیون در دو دوز اول و حتی در نوبت سوم به خوبی کشور ما نیست و همین مقدار واکسن توانسته اثربخشی لازم را ایجاد کند. از این رو تزریق نوبت سوم واکسن برای تمام کسانی که سه تا چهار ماه پس از تزریق دوز دوم سپری کرده اند برای افزایش ایمنی و کاهش شدت بیماری اکیداً توصیه می شود.

دو دلیل برای کاهش بیماری در کشور

این در حالی است که به گفته محمدرضا صالحی، فوق تخصص عفونی بیمارستان امام خمینی، این بیماری در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند ایران به شدت در حال کاهش است، اما برخی کشورها به دلیل درگیری با زیرگروه های جدید آمیکرون، با افزایش موارد ابتلا مواجه هستند. صالحی وضعیت مساعد کنونی کشور را دو دلیل می داند و به همشهری می گوید: زمان واکسیناسیون در کشور ما دیر شروع شده و ظهور پیک در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا با تاخیر مواجه است. حتی در اوج آمیکرون شیوع بیماری در کشور ما با دو سه هفته تاخیر نسبت به کشورهای اروپایی آغاز شده و به تازگی از این اوج خارج شده ایم. وی ادامه داد: قطعاً امید ما این است که با توجه به پوشش مناسب واکسیناسیون در کشور و رشد جمعیت تحت پوشش در روزهای آینده، شاهد تکرار پیک نباشیم و شرایط فعلی مطابق با پروتکل‌های بهداشتی ادامه یابد. “

محمد نظری اشتهاردی، ناظر بیمارستان امام خمینی (ره) 11 بیمار بستری در بخش عادی عروق بیماری کرونا این مرکز درمانی را برشمرده و می گوید: در حال حاضر در وضعیت بسیار نرمال قرار داریم و تعداد مراجعات کاهش چشمگیری داشته است. . «تعداد بیماران مبتلا به بیماری وخیم بسیار کمتر از گذشته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر بحث واکسیناسیون، رعایت پروتکل ها در کشور یکی از عوامل مهم و موثر در کاهش این بیماری است، می گوید: کنار هم نشسته اند. این موضوع ممکن است عامل بروز بیماری های بیشتر در جامعه باشد. اما در ایران با وجود کاهش پروتکل ها، بیش از نیمی از مردم همچنان ماسک می زنند.

نظری همچنین به تشدید بیماری در کشور اشاره می کند و می گوید: بسیاری از افراد با علائم سرماخوردگی دچار بیماری عروق بیماری کرونا قلب می شوند و به دلیل خوددرمانی به مراکز درمانی خانگی مراجعه نمی کنند. این نشانه ضعف اخیر است و افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند بیشتر به بیماری زمینه‌ای، دیابت، فشار خون بالا یا بیماری مزمن مبتلا می‌شوند که احتمال ابتلای آنها به ویروس بیشتر از سایر افراد است.»

ما آزمایش انبوه نداریم، اما میزان بیماری در حال کاهش است

مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، کاهش این بیماری را ناشی از نوعی جهش ناشی از ویروس کرونا می‌داند. وی به همشهری می گوید: این نوع جهش در امیکرون به گونه ای اتفاق می افتد که کیسه هوایی ریه ها را درگیر نمی کند و فقط در بینی، قفسه سینه، گلو و دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارد. آمیکرون ها و زیرگروه های آن بسیار مسری هستند، اما مرگ و میر آنها بسیار کمتر از انواع قبلی ویروس کرونا است.

به گفته غنی، نه تنها در ایران که مرگ و میر در جهان رو به کاهش است، بلکه در ایران دستورالعملی وجود دارد که برای کاهش بیماری، آزمایش انبوه و تشخیص گسترده وقت ندارد: «اکنون حتی با آزمایش انبوه هم نمی‌توانیم قرنطینه کنیم». بنابراین آزمایش برای جمعیت های بزرگ انجام نمی شود. به همین دلیل، تعداد تشخیص ها بسیار کم خواهد بود. بار بیماری در کشور است.”

وی گفت: کمیته علمی کرونا پیش‌بینی می‌کند که وضعیت تا سه ماه ادامه خواهد داشت، البته به شرطی که با جهش جدیدی در ویروس مواجه نشویم. با توجه به اینکه بعد از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها دیگر فاصله فیزیکی وجود ندارد و مانند گذشته به ماسک احترام گذاشته نمی شود، تنها عامل مهم در تثبیت بیماری عروق بیماری کرونا، واکسیناسیون به ویژه نوبت سوم است. در حال حاضر حدود 40 درصد از افراد مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا هیچ مشکل جسمی یا علائم قابل توجهی از بیماری ندارند و می توانند عفونت را منتقل کنند. بنابراین، واکسیناسیون بیشتر و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند این انتقال را کاهش دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا