علمی و پزشکی

نخستین کهکشانها مشت شان را برای جیمز وب باز می کنند

این هفته، تیم عملیات جیمز وب چراغ سبزی را برای پرتاب ابزارهای NIRCam، NIRISS و NIRSpec نشان داد و هفت حالت از 17 حالتی را که برای عملکرد کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب در نظر گرفته شده بود، به ارمغان آورد.

NIRCam ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب است که دو عملکرد اصلی دارد. این دستگاه به عنوان یک دستگاه تصویربرداری از طول موج 0.6 تا 5 میکرون، و همچنین یک سنسور سر موج برای حفظ عملکرد آینه های 18 بخش به عنوان یک آینه عمل می کند. به عبارت دیگر، این ابزار یک دوربین است و همچنین برای ارائه اطلاعات برای ردیف کردن 18 بخش آینه اصلی استفاده می شود و در عین حال یک دوربین مادون قرمز با 10 گروه جیوه-کادمیم-تلوراید (HgCdTe) و رزولوشن هر باند 2048 است. 2048 پیکسل است.

FGS-NIRISS همچنین ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که یک حسگر هدایت دقیق و یک ابزار علمی را با یک تصویر مادون قرمز نزدیک و یک طیف‌نگار ترکیب می‌کند. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) طراحی و توسط هانیول به عنوان بخشی از یک پروژه بین‌المللی برای ساخت یک تلسکوپ فضایی مادون قرمز بزرگ با ناسا و آژانس فضایی اروپا FGS-NIRISS ساخته شد که نور را از طول موج‌های 0.8 تا 5.0 میکرون می‌بیند. دارای چهار حالت مشاهده مختلف

ابزار NIRSpec یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب پرواز کرده است. NIRSpec یک طیف سنج چند جرمی است که می تواند به طور همزمان طیف فروسرخ تا 100 جرم مانند ستاره ها یا کهکشان ها را با وضوح طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه گیری کند. مشاهدات نیز در محدوده طول موج 0.6 میکرومتر تا 5.0 میکرومتر انجام می شود. همچنین دارای مجموعه ای از روزنه ها برای طیف سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه و همچنین یک واحد میدان انتگرال (IFU) برای طیف سنجی سه بعدی است. این ابزار توسط آژانس فضایی اروپا طراحی و توسط شرکتی به نام آستریوم ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بر روی اولین کهکشان ها تمرکز خواهد کرد

در اطلاعیه اخیر ناسا، آماده سازی MIRI MRS و امکان به اشتراک گذاری داده های مهندسی با آن توضیح داده شده است.

اصطلاح “MIRI” مخفف “Medium Infrared Instrument” است که با “MIRI’s MRS” و “Medium-resolution spectroscopy mode” ترکیب شده است.

آلوارا لابیانو و دیوید لا، هر دو محقق تلسکوپ فضایی، می‌گویند: «حالت MRS یکی از پیچیده‌ترین حالت‌های ابزار تلسکوپ جیمز وب است که از یک طیف‌سنجی میدانی یکپارچه تشکیل شده است که اطلاعات طیفی و فضایی را نمایش می‌دهد». دید را برای کل میدان فراهم می کند. در همان زمان

آنها افزودند که این طیف‌نگار «مکعب‌های داده» سه‌بعدی را ارائه می‌کند که در آن هر پیکسل در یک تصویر حاوی یک طیف منحصر به فرد است. این طیف‌نگارها ابزار بسیار قدرتمندی برای مطالعه ترکیب و سینماتیک اجرام نجومی هستند، زیرا مزایای تصویربرداری سنتی و طیف‌سنجی را با هم ترکیب می‌کنند.

ابزار “MRS” برای حفظ وضوح طول موج مشاهده شده تقسیم بر کوچکترین اختلاف طول موج متمایز طراحی شده است. لاو و لابیانو در این پست گفتند: “این ابزار به اندازه کافی قدرتمند است که خواص اتمی و مولکولی کلیدی را در طیف وسیعی از محیط‌ها مشاهده کند و در بالاترین قدرت خود قادر به مطالعه آزاد شدن هیدروژن از اولین کهکشان‌ها خواهد بود.”

کیفیت و طرح بندی تصویر را برای “MIRI’s MRS” مشخص کنید

او می‌گوید: «در انتقال‌های طول موج طولانی‌تر، این ابزار خواص هیدروکربن‌های مولکولی را در کهکشان‌های غبارآلود مجاور بررسی می‌کند و طیف‌های درخشان عناصری مانند اکسیژن، آرگون و نئون را که ممکن است گازی باشند را ردیابی می‌کند تا در مورد آن‌ها به ما بگوید.» La and Labiano. او می داند که یک محیط بین ستاره ای است.

آنها افزودند: «در فواصل نزدیک‌تر به زمین، MRS نقشه‌هایی از ویژگی‌های طیفی یخ و مولکول‌های آلی ساده در سیارات غول‌پیکر منظومه شمسی و روی دیسک‌هایی که سیاره اطراف ستاره‌های دیگر را تشکیل می‌دهند، تولید خواهد کرد.»

هنگامی که کیفیت تصویر و تراز فضایی برخی از نوارهای داده به خوبی مشخص شد، تیم ابزار MIRI روی کالیبره کردن پاسخ طیف‌سنجی ابزار کار خواهد کرد، که لا و لابیانو می‌گویند که شامل چندین مرحله است، مانند محدود کردن طول موج و وضوح. طیف دقیق در هر 12 میدان دید برای «جیمز وب» است.

این دو دانشمند گفتند: «ما وضوح طیفی فوق‌العاده MRS را با کسر کوچکی از طیف برگرفته از آخرین مشاهدات مهندسی هسته فعال کهکشانی در هسته کهکشان Sigert NGC 6552 نشان می‌دهیم. هنگامی که MRS آماده شود، نقش حیاتی در برنامه های علمی ایفا می کند که جزو اولین وظایفی هستند که تلسکوپ فضایی جیمز وب در خدمت نجوم، تنها چند هفته آینده، انجام می دهد.

46

دکمه بازگشت به بالا