عمومی

موضوعات اندک اما مهم در مذاکرات باقی مانده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه عمان گفت: در گفت وگوی امروز با وزیر امور خارجه عمان پادشاهی عمان، ما توافق کردند که روابط سیاسی دو کشور باید در بالاترین سطح باشد.

وی افزود: امروز از روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان به عنوان روابط عالی، مثال زدنی و راهبردی در کشورهای حوزه خلیج فارس یاد می کنیم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر گام‌های بلندی در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری برداشته‌ایم، اما با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، هرگز این حجم مبادلات تجاری را کافی نمی‌دانیم و موافقیم که تلاش‌های بیشتری برای توسعه فراتر از روابط صورت خواهد گرفت. او گفت.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم در آینده ای نه چندان دور روسای جمهور دو کشور بتوانند با یکدیگر دیدار کنند.

وی اعلام کرد: دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان از سوی جناب سلطان عمان صورت گرفته است و امیدواریم این سفر هر چه سریعتر در این منطقه مهم همسایگی ما و البته در این سفر بتوان یک نقطه عطف جدید برای روابط. «آنها دو کشور ایجاد کردند.

وزیر امور خارجه گفت: در این بعد و در حوزه سیاست همسایگی، جمهوری اسلامی ایران در دولت مردمی در دو روز گذشته آقای … رئیس در دوحه دیدارها و توافقات بسیار مهمی با امیر قطر انجام داد و 14 سند در زمینه های مختلف امضا کرد. رئیس جمهور همچنین در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز شرکت کرد.

امیرعبداللهیان افزود: معتقدیم با همکاری همه جانبه می توان به ثبات و امنیت بیشتری دست یافت.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران با عربستان گفت: در روابط تهران و ریاض تاکنون چهار دور مذاکره با کمک و مساعدت مقامات ذیربط جمهوری عراق انجام شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از طریق وزیر امور خارجه عراق که این هفته در مونیخ آلمان با وی دیدار کردیم، پیامی مبنی بر آمادگی طرف سعودی برای ادامه این مذاکرات دریافت کردیم. در مقابل، ما در مورد تمایل خود برای گفتگو و دستیابی به نتایج گسترده در روابط بین دو کشور صحبت کردیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آماده ادامه سیاست رایزنی و گفت وگوی مشترک با همه طرف ها در خصوص مسائل منطقه هستیم، افزود: معتقدیم حل بحران های مختلف در منطقه ما چیزی جز گفت وگو و رایزنی و در نتیجه همکاری نیست. “.

وی افزود: رقابت مبتنی بر اعتماد نتیجه ای جز نابودی منطقه و از بین رفتن ثروت هنگفت منطقه نخواهد داشت. امیدواریم همه طرف ها متوجه شوند که به دلیل ناامنی بودن محیط برای دیگران نمی توانند امنیت خود را به دست آورند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر این اساس، ما آمادگی خود را برای هرگونه ابتکار منطقه ای که به توسعه امنیت پایدار و رشد اقتصادی و بشردوستانه منطقه کمک کند، مجدداً تأیید می کنیم.

امیرعبداللهیان درباره بحران یمن نیز گفت: اکنون شرایط به یک فاجعه انسانی بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: اینکه شهید ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط سخت محاصره انسانی در یمن نتوانست از هیچ گونه امکانات پزشکی برخوردار شود و بر اثر بیماری عروق بیماری کرونا قلب و کمبود امکانات پزشکی به شهادت رسید. . . در این کشور اوج زوال انسانی در یمن را نشان می دهد.» و اینکه حتی مقامات ارشد و دیپلمات ها در کنار مردم یمن از این فاجعه انسانی رنج می برند!

وی گفت: امیدواریم همه طرف ها هر چه زودتر به راه حل سیاسی بازگردند.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه و همچنین پایان جنگ یمن و آغاز گفتگوهای یمنی – یمنی فعالانه از آن استفاده می کند و از آن بهترین استفاده را خواهد کرد. ظرفیت و ارتباط با همه طرف های منطقه».

وی در رابطه با افغانستان نیز گفت: امیدواریم تلاش‌هایی را که جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها پیش آغاز کرده است، در اسرع وقت پیگیری کنیم، ضمن اینکه با تمام احزاب، رهبران و اقوام افغانستان در تماس دائمی هستیم و امیدواریم که دولت هر چه زودتر تا حد امکان. ممکن است.» جامع با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل شود.

وی گفت: ما از آنچه در بحران اوکراین رخ داد راضی نیستیم. متاسفانه رفتار تحریک آمیز ناتو و آمریکا وضعیت این منطقه شمالی و اطراف جمهوری اسلامی ایران را نگران کننده کرده است.

امیرعبداللهیان افزود: ما از همه طرف ها می خواهیم که این بحران را مسالمت آمیز پایان دهند.

وی افزود: هفته گذشته در گفتگوی تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین، موضوع علنی و شفاف جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دخالت ناتو و آمریکا کمکی به این موضوع نمی کند، اما اقدامی تحریک آمیز بود. راه حل این مشکل جنگ نیست، گفتگو و اتخاذ راه حل های اسلامی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره مذاکرات وین نیز گفت: مذاکرات وین مرحله حساسی را پشت سر گذاشته است و امروز علاوه بر روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و مذاکرات وین را نیز با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان بررسی کردیم. عمان: «هنوز مسائلی وجود دارد، اما در وین بسیار مهم است.

امیرعبداللهیان گفت: در مونیخ و همکارم آقای باقری در وین در دیدارهایی که با غرب داشتیم به صراحت اعلام کرده ایم که از خطوط قرمز خود در مذاکرات وین عبور نمی کنیم.

وی تاکید کرد: در مذاکرات وین تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد و تعهد قاطع خود را به این موضوع نشان خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در عین حال هرگونه مذاکره مفیدی را ضروری می دانیم و در آن مذاکره منافعی برای ملت بزرگ ایران داشته باشد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنان مذاکرات مستقیمی بین مذاکره کننده ارشد ایران و نمایندگان 4+1 در وین برای نحوه مذاکره در وین داریم و تبادل نظر بین نماینده آمریکا و هیئت جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد. کشور از طریق “مو را” نماینده اتحادیه اروپا.

وی افزود: ما پیام‌های زیادی از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم گفت‌وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم، آنچه برای ما مهم است این است که این گفت‌وگو چه سودی خواهد داشت و آیا آینده با آنچه در مذاکرات کنونی رخ داده متفاوت است یا خیر. هر دستاوردی فراتر از آن است.” وجود خواهد داشت یا خیر.

وی گفت: تاکنون عمدتا پیام های مثبتی از سوی آمریکا شنیده ایم اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود انجام نداده است.

امیرعبداللهیان گفت: تا کنون به مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم معدود مسائل حساس و مهمی که در مذاکرات باقی مانده با واقع بینی غرب در روزهای آینده و تلاش های انجام شده در 9 روز گذشته حل شود. ماه. . بیایید فرض کنیم که همه طرف های ما در بازپرداخت کامل تعهدات خود به توافقنامه 2015 پایبند خواهند بود.

دکمه بازگشت به بالا