فرهنگ و هنر

موزه‌های دنیا یک طرف و موزه‌های ایران سمتی دیگر

در سراسر جهان ، علی رغم رنج امروز ، فعالیت در فضای اینترنت به سرعت افزایش یافته است ، و کرونا فعالیت های موزه ای را بسیار افزایش داده است. اما در این طرف مرز ، موزه های ایران نه تنها باید با مشکلات قبلی این کلاس مقابله کنند بلکه باید با مشکلات و چالش های جدید سلامتی برای بازدید کنندگان و صاحبان موزه مقابله کنند.

دامون مانزوی ، عضو شورای بین المللی موزه ها ، در گفت و گو با باراناخبر ، تأکید کرد که دیگر هیچ شکی نیست که موزه ها در سراسر جهان ، اعم از بزرگ و کوچک ، عمومی و خصوصی توسط Quaid-19 مورد اصابت قرار گرفته است. موزه ها در سراسر جهان در ماه های اخیر لغو یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند. برنامه های استراتژیک ، برنامه های سالانه و حتی برنامه های بازاریابی و آموزشی دستخوش تغییرات جهانی شده اند.

وی در ادامه می گوید که تا چند ماه پیش موزه های ایران به فکر برگزاری نمایشگاه و آمادگی برای برنامه های نوروزی بودند اما امروز نه تنها موزه های ایران بلکه موزه های سراسر جهان با این چالش بزرگ روبرو هستند. اگرچه برخی از موزه ها در هفته های اخیر درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرده اند ، اما تحت کنترل محدود و به شکل پروتکل های بهداشتی در برخی کشورها ، هنوز هم با نگرانی های بسیار بیشتری مواجه هستند.

وی گفت: یکی از بزرگترین نگرانی ها تلاش بسیاری از مدیران برای نگه داشتن کارمندان و حتی بستن موزه های آنها نبود. سوال مشترک همه موزه های جهان یکسان است ، چه زمانی شرایط عادی برآورده می شود؟ به نظر نمی رسد پاسخ قطعی برای این سوال وجود داشته باشد. بنابراین ، برنامه های تأثیرگذاری کوتاه مدت و برنامه های بلند مدت جدید در بسیاری از موزه ها در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب موزه با اشاره به اینکه برخی از کشورهای جهان به منظور حفظ فاصله اجتماعی موزه های خود را بسته اند و قصد دارند به تدریج از بازگشایی آنها برنامه ریزی کنند ، صاحب موزه اضافه کرد: “اگرچه این خبر چندان دوستانه نیست ، زیرا پروتکل های بهداشتی قوانین بازدید کنندگان جدید ، ماسک پوشیدن ، خرید بلیت آنلاین ، بررسی دمای بدن در ورودی موزه و مشاهده مسافت اجتماعی ، حال و هوای بازدید از موزه را تغییر داده اند.

لوور 2023 به حالت عادی باز می گردد

طبق روزنامه فرانسوی فیگارو وی با بیان اینكه “مدیر لوور معتقد است كه به دلیل كاهش زیاد در سفر و تعداد كم گردشگران ، معتقد است:” اگر دولت دستورات جدیدی صادر نكرد ، لوور دوباره در 6 ژوئیه بازگشایی خواهد شد. ” “این موزه مانند گذشته شلوغ نخواهد بود و 70٪ کاهش می یابد.”

وی در ادامه بخش دیگری از گزارشی را که اعلام کرده است بازگو می کند “75٪ بلیط موزه لوور توسط گردشگران خارجی خریداری شده است و به دلیل محدودیت سفر ، به نظر می رسد بیشتر این بازدید کنندگان به موزه نمی آیند.”

وی در ادامه با بیان اینکه معمولاً مردم فرانسه در طول تابستان به تعطیلات می روند ، افزود: این امر باعث افزایش تعداد بازدید کنندگان محلی خواهد شد. علی رغم این پیش بینی های تلخ ، ژان لوک مارتینز خوشبین است که “زمان آن رسیده است که آنها به لوور بیایند و در یک محیط امن ، تقریبا مطلوب ، با راحتی و فوق العاده فوق العاده از این مجموعه بازدید کنند.”

مانزوی گفت: “معمولاً ، لوور روزانه از 10،000 تا 15،000 بازدید کننده استقبال می کند ، که این امر به یکی از پر بازدیدترین موسسات در جهان تبدیل می شود.” کاهش تراکم جمعیت ، به این معنی که تعداد کمتری از مردم به قسمت های کمتری از لوور دسترسی پیدا می کنند. دسترسی به لوور فقط از بخش هرم شیشه ای قابل دسترسی خواهد بود و تقریباً 30٪ موزه بصورت کامل برای بازدید کنندگان بسته خواهد شد.

وی با اشاره به اطلاعات منتشر شده توسط چندین موزه ، سازمان های حرفه ای ، انجمن ها و رسانه ها گفت: “خسارات بزرگ اقتصادی بسیاری از موزه ها را گرفتار کرده است.” آسیب های ناشی از موزه ها به حدی است که مدیر موزه لوور علاوه بر احداث آن ، بازگشت لوور را به شرایط عادی قبل از کرونا برای سال 2023 پیش بینی می کند و وضعیت فعلی را شبیه به وضعیت بعد از 11 سپتامبر می داند. این کاهش 40 درصدی بازدید کنندگان را تجربه کرد.

ایجاد یک رویکرد حرفه ای تر به موزه ها با ظهور کورونا محو می شود

وی گفت: “با وجود این رنج ، هنوز به نظر می رسد که موزه ها جزء لاینفک جامعه هستند.” “بنابراین نمایشگاه های مجازی ، تورها ، گزارش ها و حتی چت های آنلاین به سرعت مورد استقبال موزه ها و برخی سازمانها در سراسر جهان قرار گرفته است.” از طرف دیگر موزه ها این فرصت را دارند که نوسازی ، مستند سازی ، محافظت ، بازیابی ، تحقیق ، آموزش و حتی بازار را بازسازی کنند.

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ اما او وضعیت موزه های کشور را چنین توصیف می کند “در ایران پس از شیوع این بیماری همه گیر ، برنامه های محدودی ، بعضا در پایتخت ، با حمایت وزارت ارتباطات ، همکاری وزارت میراث فرهنگی و تلاش های خستگی ناپذیر شماری از موزه ها برای روشن شدن برخی از کارها تشکیل شد.” “توجه کمی به فعالیتهای آموزشی ، آموزنده و خارج از برنامه موزه در خارج از فضای فیزیکی موزه در همان حرکت نیم ساعته با دستور بازگشایی موزه ها صورت گرفته است.”

مانزوی در ادامه با اشاره به هشدار شورای بین المللی موزه ها مبنی بر اینکه “مشکلات طولانی مدت در زمینه فعالیت های موزه دیجیتال در ایران وجود داشته است” اظهار داشت: “نه تنها بسیاری از موزه ها از این فعالیت ها بهره نمی گیرند بلکه برخی موزه ها نیز فعال هستند. در ماه های اخیر ، آنها نتوانسته اند مخاطبان خود را در خارج از دیوارهای موزه های خود جلب کنند. علی رغم ضریب نفوذ بالای 90٪ اینترنت در ایران ، 100٪ از کاربران تلفن همراه و تعداد زیادی از آنها کاربران رسانه های اجتماعی ، موزه ها ایران از این بستر ارزشمند بهره نمی برند.

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ وی گفت: “در بسیاری از کشورها ، Quaid-19 فعالیت موزه ها را به شدت افزایش داده است و حتی در تجدید نظر در استراتژی موزه تأثیر گذاشته است ، که برای بسیاری از موزه ها به فرصتی جدید تبدیل شده است.”

وی افزود: با افتتاح موزه ها در ایران ، صاحبان موزه های ایران نه تنها یک بار با مشکلات قبلی این کلاس روبرو شدند بلکه مشکلات و چالش های جدید سلامتی و درمانی این ویروس برای بازدید کنندگان و صاحبان موزه ایجاد شده است. ” جنگیدن.

موزه پس از کرتان و نوازندگان جهانی پس از بررسی

او گزارش می کند مجله Mozowim او می گوید به او اطلاع داد وی گفت: “براساس مطالعه شورای بین المللی موزه ها ، از هر 10 نفر كه در موزه های سراسر دنیا فعالیت می كنند ، می ترسند كه به دلیل شیوع ویروس كوید 19 ، موزه یا موزه ای كه در آن كار می كنند بسته شود.”

وی ادامه می دهد: 1300 کارشناس موزه از 103 کشور جهان در مطالعه شورای بین المللی موزه ها شرکت کرده اند که 13 درصد از شرکت کنندگان معتقدند 19 موزه و مؤسسه ای که در آن کار می کنند به دلیل اثرات اقتصادی همه گیر کویت تعطیل خواهد شد. حدود نیمی از شرکت کنندگان دارای سمت های مدیریتی یا مدیر ارشد موزه بودند.

وی با بیان اینکه این بررسی بین 7 آوریل (19 آوریل) و 7 مه (18 اردیبهشت) انجام شده است ، افزود: کارکنان موزه همچنین در دسته های مختلف ، کارمندان پاره وقت و قراردادهای کوتاه مدت و موقت شرکت کرده اند. نتایج این تحقیق ، کارکنان داده های نظرسنجی را برای جلوگیری از ارائه اطلاعات مشابه توسط هر موسسه در نظر می گیرد.

وی توضیح می دهد: “بر اساس این مطالعه ،” انتظار دارید موزه ها با موزه های جدید یا توسعه یافته بسته شوند. 39 درصد از کارمندان موزه در کشورهای عربی ، 27 درصد از کارکنان موزه در منطقه اقیانوس آرام و 24 درصد افرادی که در موزه های آفریقا مشغول به کار هستند موزه ها و موسسات خود را بسته اند. هشت درصد از شرکت کنندگان در اروپا و 10 درصد در آمریکای شمالی از ترس موزه های خود می ترسند.

به گفته وی؛ سی درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که موزه های آنها نیروی کار خود را تنظیم می کند ، و 80 درصد گفتند که برنامه های موزه خود را کاهش می دهند. در میان آنها ، 40 درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند که بودجه دولت کاهش می یابد ، و 42 درصد انتظار داشتند که بودجه منابع خصوصی کاهش یابد.

مانزوی افزود: نتایج نظرسنجی نشان از افزایش فعالیت های موزه دیجیتال دارد. آنها اقدامی کرده اند. بیست و هشت درصد از برنامه های سرگرمی “از من بپرسید” ، 27٪ از برنامه های نمایشگاه و تقریبا نیمی از موزه ها نیز برنامه های رسانه های اجتماعی خود را افزایش دادند.

هشدارهای جهانی ایكوم در مورد ضعف های ساختاری موزه ها

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ وی با اشاره به هشدارهای شورا مبنی بر ضعف های طولانی ساختاری در منابع اختصاص یافته برای فعالیت ها و برنامه های دیجیتال و همچنین بلوغ و کمال بودن محتوای تولید شده ، اظهار داشت: براساس این هشدار ، فقط یک چهارم پاسخ دهندگان (26٪) آنها وقت خود را صرف فعالیتهای دیجیتالی می کنند و تنها 12 درصد بیشتر از دهم بودجه خود را صرف فعالیت های دیجیتال می کنند.

وی ادامه می دهد: “در این مطالعه همچنین سؤالات مختلفی در مورد حدود 300 مشاور آزاد و مشاور مستقل مطرح شده است و نتایج داده ها نشان دهنده وضعیت هشدار دهنده برای آنها است.” پنجاه و شش درصد از افراد گروه انتظار دارند که حقوق و مزایا به حالت تعلیق درآید ، 39 درصد احتمالاً تعداد کارمندان را کاهش می دهند و 11 درصد پیش بینی می کنند که آنها باید برای ورشکستگی اقدام کنند. چهل و یک درصد مطمئن نیستند که شرکت های آنها به فعالیت خود ادامه دهند و از بسته شدن می ترسند.

وی افزود: به طور کلی ، بیشترین درصد پاسخ دهندگان در این مطالعه از اروپا (46٪) ، آمریکای شمالی (20٪) و آمریکای لاتین و کارائیب (15٪) بودند.

برای تأمین بودجه جبرانی برای موزه ها ، به دنبال یک ICOM جهانی باشید

وی در ادامه تصریح کرد: شورای بین المللی موزه ها از سیاستگذاران می خواهد “بلافاصله بودجه های جبران كننده را در نظر بگیرند” تا موزه ها بتوانند بر بحران كرونا غلبه كنند: موزه ها ، به عنوان بازیگر اصلی در توسعه محلی و به عنوان مکان هایی غیرقابل مقایسه با جلسه. ، مقابله و آموزش مردم نقش مهمی در بازسازی اقتصادهای محلی و احیای ساختار اجتماعی جوامع تحت تأثیر تاج بازی می کند.

مانزوی همچنین از اظهارات سو آكسوی ، رئیس شورای بین المللی موزه نقل می كند. “ما کاملاً از مشکلاتی که کارشناسان موزه با آن روبرو هستند آگاه هستیم و اطمینان داریم که بر چالشهای اپیدمی کووید 19 غلبه خواهیم کرد. با این حال ، موزه ها به تنهایی نمی توانند بدون پشتیبانی و مساعدت بخش ، بر این بحران غلبه کنند.” عمومی و خصوصی. “ضروری است كه اقدامات فوری برای افزایش بودجه های جبران كننده ، و نیز تدوین سیاست های حمایتی برای متخصصان و حمایت از بنگاه ها و افرادی كه به طور مستقل اما در رابطه با موزه ها كار می كنند ، انجام شود.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا