اجتماعی

توضیحات پلیس درباره دستگیری عامل سرقت از یک موزه

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ جزئیات بیشتری از کشف آثار تاریخی مربوط به دوره ایلامی که از یکی از موزه ها به سرقت رفته و توسط ماموران پلیس پیشگیری پایتخت کشف شد، تشریح کرد.

به گزارش باراناخبر، سرهنگ جلیل موفوفی در تشریح خبر سرقت 13 اثر باستانی دوره ایلامی از این موزه که روز سه شنبه اعلام شد، گفت: چندی پیش تیمی از ماموران کلانتری مهرآباد در حال گشت زنی در محدوده امنیتی آنها بودند که به آنها مشکوک شدند. فردی با کوله پشتی مشکی و رفتار او را مشاهده کرد. این فرد که نزدیک خودروی پارک شده بود به محض مشاهده ماموران محل را ترک کرد به همین دلیل تعقیب و گریز بین این فرد و پلیس آغاز و در نهایت متهم دستگیر و به کلانتری اعزام شد.

وی با بیان اینکه در تحقیقات اولیه 13 قطعه انواع اشیاء تاریخی از کوله پشتی متهم کشف و ضبط شد، گفت: متهم در تحقیقات اولیه به جرم خود مبنی بر سرقت اشیاء تاریخی از یکی از موزه ها اعتراف کرد و گفت. که قصد داشت این آثار را در تهران بفروشد.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در توضیح بیشتر درباره این سرقت گفت: در پی دستگیری متهم توسط عوامل کلانتری 119 مهرآباد و کشف 13 قطعه عتیقه توسط این فرد، وی اعتراف کرد که این موارد را به سرقت برده است. عتیقه‌ای از موزه‌ای در استان همدان. متهم حتی در اجرای مرحله 58 طرح رعد با حضور چند خبرنگار به جرم خود اعتراف کرد.
وی با بیان اینکه متهم حدود 50 سال سن دارد، درباره انگیزه این فرد از این سرقت گفت: مرد 50 ساله در پاسخ به این سوال که چرا و از کجا این آثار تاریخی را سرقت کرده است، گفت: بوده است. مدتی در یکی از موزه های همدان کار می کرد و کارمند موزه بود. وی مدعی شد در این مدت خدماتی از قبیل خرید و اجاره تجهیزات این موزه را ارائه کرده و موزه مذکور مبلغی بالغ بر 300 میلیون دلار به وی بدهکار بوده است اما مسئولان موزه به درخواست وی توجهی نکرده و با پرداخت آن موافقت نکرده اند. این مقدار. . او در همین راستا تصمیم به سرقت از این موزه گرفته است.

در این زمینه بخوانید:


سرقت 13 اثر باستانی دوره ایلامی از موزه


ما از موزه ها دزدی نکرده ایم!

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت، موفوحی با بیان اینکه متهم صراحتا به سرقت اشیاء عتیقه در یکی از موزه های استان همدان اعتراف کرده است، اظهار داشت: در بررسی اطلاعات متهمان مشخص شد. وی به دلیل اینکه از موزه سرقت کرده و به قصد فروش آثار باستانی به تهران سفر کرده بود، از اعضای دادگاه پرونده است که توسط ماموران کلانتری مهرآباد دستگیر شد.

حتی مرتضی ادیب زاده، مدیر کل موزه ها نیز در واکنش به انتشار این خبر روز گذشته به باراناخبر گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر سرقت اموال و آثار موزه های تحت نظارت وزارتخانه نداشته ایم. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این در حالی است که موزه ها در صورت مفقود شدن اموال و یا سرقت آثار در همان روز به اداره کل موزه ها گزارش می دهند. بررسی اظهارات پلیس و همچنین اعترافات منتسب به سارق موزه ضروری است. البته سال گذشته سرقتی از موزه همدان صورت گرفت و پس از شکایت از استان، فهرست اقلام مسروقه و عکس آنها به پلیس اینترپل ارسال شد، اما تا امروز از بقیه اطلاعاتی دریافت نشده است. اشیایی که این مورد مربوط به موزه همدان است. در این صورت نتیجه پس از مقایسه اشیای ضبط شده با فهرست میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا