فرهنگ و هنر

معارف قرآن کریم در قالب های هنری عرضه شود

باراناخبر/قم برگزیده مسابقات ملی قرآن کریم در بخش معارفی بیان کرد: معارف قرآن کریم در قالب های هنری عرضه شود.

مهدی لیاقی مطلق از برگزیدگان بخش معارفی مسابقات قرآن و عترت اوقاف است که مرحله نهایی این بخش در قم برگزار می شود.

وی در گفتگو با باراناخبر در معرفی خود گفت:بنده ۴۳ ساله، متولد مراغه، در حال حاضر کارمند هستم.

وی افزود: مدتها در مراکز پژوهشی و حوزه دانش بنیان فعالیت داشته ام.  کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یک دوره معارف اسلامی و الهیات هم در موسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم بصورت نیمه حضوری گذراندم.

این فعال قرآنی بیان کرد: نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را علاوه بر دروس رسمی، بنا به علاقه‌ی شخصی و اعتقاد به این که در زندگی لازم و ضروری هستند مطالعه می‌کنم.

این فعال قرآنی و معارفی بیان کرد: از مباحث اساتیدی نظیر حجت الاسلام علی رهبر در زمان دانشگاه و در حال حاضر بصورت مجازی (کانال کشتی طوفان‌ها در پیام‌رسان ایتا) بهره‌مند می شوم.

وی در خصوص تاثیرات فضای خانوادگی در شکل گیری روحیه مذهبی در میان اعضای خانواده گفت: فضای مذهبی خانواده در شروع آشنایی با معارف الهی و علاقه‌مندی بسیار موثر بوده و در ادامه دوستان خوبی که در محل تحصیل و کار، توفیق آشنایی پیدا کردم کمک بسزایی بودند تا به سمت کسب این معارف و قرار گرفتن در این فضا حرکت کنیم.

وی اظهارکرد: پدر و مادرها و خانواده در وهله‌ی اول اگر خودشان در این فضای معارف قرآن و اهل بیت قرار بگیرند و شیرینی و جذابیت معنوی ر ا با عمل خود به فرزندان بچشانند می توانند کودکان خود را در این فضا قرار دهند.

وی افزود: در وهله‌ بعد با شرکت در مجالس اهل بیت به همراه خانواده و بهره گیری از مراکز دینی مثل دارالقرآن‌ها و … می‌توانند در تعلیم و تربیت معنوی فرزندان کوشا باشند.

وی گفت: توجه مردم و مخصوصا جوانان به کتب مهم دینی یعنی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما تا رسیدن به نقطه‌ مطلوب فاصله‌ی زیادی داریم. در این میان استفاده از ابزارهای روز و قالبهای هنری و شبکه‌های اجتماعی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

این فعال قرآن و معارفی بیان کرد: صدا و سیما و مخصوصا شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن و رادیو معارف هم برنامه های خوب و جذابی دارند.  در نظام آموزشی دانشگاه متاسفانه معمولا دروس عمومی در حاشیه قرار دارد و گاهی از نمره‌ی این دروس برای ترمیم معدل و به نوعی جبرانی استفاده می شود. امیدوارم در حوزه این گونه نباشد.

وی گفت: مطالعه‌ این کتب فاخر دینی قطعا در افزایش بصیرت و فهم دینی فردی موثر است و هم باعث خواهد شد در تعاملات اجتماعی و کنش‌هایی که افراد جامعه دارند، عملا رفتارهای مطابق با رهنمودهای اسلام اصیل و تفسیر صحیح اهل بیت از اسلام پیاده شود و به سمت حیات طیبه در وجه فردی و اجتماعی حرکت کنیم.

لیاقی مطلب گفت: ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری مسابقات قرآن کریم و بخصوص بخش معارفی، امیدوارم نواقص فنی که گاهی در برگزاری برخط مسابقات وجود داشت در دوره‌های آتی برطرف گردد. و اطلاع‌رسانی مسابقات چه پیش از مسابقات و در مورد اصل برگزاری و چه در مرحله‌ی برگزاری و اعلام نتایج به نحو شایسته‌تری صورت گیرد.

گفتنی است، چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی شهر مقدس قم از هشتم تا یازدهم ۱۴۰۱ در سالن همایش امامزاده شاه سید علی علیه السلام در حال برگزاری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا