عمومی

لیگ ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی – باراناخبر

حقوق سالانه بازیکنان فوتبال به 10 میلیارد دلار رسیده است و گمانه زنی ها نشان می دهد که 16 تیم در لیگ برتر ایران طی یک سال حدود یک هزار میلیارد دلار پرداخت می کنند.

به گزارش باراناخبر ، این روزنامه شهرنشین وی نوشت: در ایران مرسوم نیست که درآمد فوتبالیست ها و میزان دقیق قرارداد آنها در رسانه ها منتشر می شود ، حقوق فوتبالیست ها در ایران که معمولاً اندک نیست ، تا آنجا که ممکن است از دید مردم و رسانه ها پنهان مانده است. با این حال ، هواداران فوتبال علاقه زیادی به این موضوع دارند و اوضاع اقتصادی اخیر علاقه آنها را چند برابر کرده است. همین چند ماه پیش ، هنگامی که جزئیات قرارداد مهاجم خارجی استقلال و همه فهمیدند که یک فصل بازی شیخ دیاباته حدود 11 میلیارد دلار برای استقلال هزینه داشته است ، اختلافات و بحث های زیادی درباره این مبلغ عجیب وجود داشت. مقامات باشگاه همچنین انتشار این ارقام را اقدامی غیراخلاقی توسط دشمنان خود خواندند. اما چند ماه بعد ، اوضاع به قدری تغییر کرده است که فهمیدن تعداد قراردادها و پرداخت ده ها میلیارد یازده میلیارد برای یک فصل غافلگیری خیلی عجیب نیست. همه می دانند که قیمت بازیکنان و مربیان در فوتبال ایران به این تعداد زیاد رسیده است.

در این گزارش خلاصه ای از جوایز بازیکنان در این فصل و خلاصه ای از هر یک از تیم های حاضر در لیگ بیستم آورده شده است. لیگی که شاید اصلا برگزار نشود! واضح است که برخی از ارقام مورد استفاده در این گزارش بر اساس اطلاعات قابل اعتماد و برخی دیگر بر اساس اطلاعات نیمه معتبر گوشه فوتبال است. با این حال ، همانطور که گفتید و می دانید ، در ایران رسم نیست که کسی از درآمد فوتبالیست ها دقیق اطلاع داشته باشد.

تخت جمشید؛ 100 میلیارد با مداد بنویسید

باید از تخت جمشید شروع شود؛ قهرمان چهار فصل گذشته لیگ برتر و فینالیست لیگ قهرمانان آسیا. موفق ترین تیم در سال های اخیر ، امسال برای یک فصل به ستاره های درجه یک خود حدود 8 میلیارد دلار پرداخت خواهد کرد. این شخصیتی است که نتوانست ترابی ، علیپور و شجاع را راضی به ماندن کند و آنها ایران را ترک کردند. ترابی که پیشنهادی 25 میلیاردی از قطر داشت به مدیران باشگاه گفته بود که با نیمی از این رقم در تیم می ماند اما پرسپولیس نتوانست این پول را پرداخت کند. قرمزها امسال 10 میلیارد بازیکن ندارند و گرانترین بازیکنان آنها قرارداد 8 میلیاردی را امضا کرده اند. بازیکنان جوان این تیم که قبل از لیگ قهرمانان آسیا به جمع سرخپوشان پیوسته اند نیز حدود 5 میلیارد دلار – یا کمی بیشتر – قرارداد دارند. آرمان رمضانی ، مهاجمی که فصل گذشته 4 گل برای سایپا به ثمر رساند ، امسال 5 میلیارد دلار از پرسپولیس دریافت خواهد کرد. نرخ پایین تری نسبت به این تازه واردان بازیکنان دو یا سه میلیاردی هستند ، از جمله مهدی شیرین و مهدی عبدی. بنابراین ، با یک حساب کوچک ، فینالیست آسیا باید حدود 100 میلیارد دلار برای قرارداد بازیکنان خود در سال جاری بپردازد.

شهرخودرو؛ تبار به طبقه متوسط

بعد از یکی دو فصلی که شهر خودرو را در جمع مدعیان می دیدیم ، مهدی رحمتی نماینده مشهد را در این فصل با بازیکنان متوسطی بست که تقریباً اثری از ستاره های گران قیمت در بین آنها نیست. شهر خودرو توسط بازیکنانی مانند امیرحسین کریمی ، رحمان جعفری ، صادق صادقی ، احمد الجبوری و … خریداری می شود که دو تا سه سال با آنها قرارداد بسته شده و حقوق آنها برای این مدت حدودا خواهد بود. 4 میلیارد دلار بازیکنان سابق شهر خودرو نیز قراردادهای نسبتاً ارزانی دارند و اخبار زیادی برای این باشگاه وجود ندارد. شهر خودرو مثل تراکتور یک باشگاه خصوصی است اما برخلاف تراکتور بودجه زیادی ندارد.

پیکان و سایپا؛ ماشین های گران قیمت ، تیم های ارزان قیمت

با وجود ارتباط با شرکت های اتومبیلرانی ، پیکان و سایپا بودجه زیادی ندارند و در لیگ برتر جزو تیم های ارزان و گران قیمتی به حساب می آیند. سقف قرارداد این دو تیم در نهایت 1200 تا 1500 میلیارد دلار است و به همین دلیل ، این دو تیم نتوانسته اند بازیکنان خود را خوب و موثر نگه دارند. شاید امسال مانند سال گذشته نام پیکان و سایپا را در بین گزینه های سقوط ببینیم ، زیرا کل بودجه این دو تیم کمتر از بودجه مس رفسنجان است که به تازگی وارد لیگ برتر شده است.

سپاهان؛ فرزند ثروتمند اصفهان

سپاهان یکی از تیم های غنی و گران لیگ است و در این فصل بازیکنان گران قیمت زیادی دارد. محرم نویدکیا ، سرمربی جدید این تیم برای مطابقت با ترکیب بازیکنانش نیازی به خریدهای زیادی نداشت ، اما این خریدهای کوچک نیز هزینه زیادی برای باشگاه رقم زد. سپاهان دانیل اسماعیلی فر را به مبلغ 7 میلیارد دلار و محمد نژاد مهدی را از ذوب آهن 5 میلیارد دلار گرفت. یکی دیگر از خریدهای این تیم محمدرضا خلعتبری بود که قطعاً مبلغ خوبی از اصفهان برای بازگشت به تیم قبلی خود دریافت کرد. بر خلاف پرسپولیس و استقلال ، سپاهان نیز 10 میلیارد بازیکن ایرانی دارد و ستاره های درجه یک این تیم از جمله امید نورافکن ملی پوش حدود 8 تا 10 میلیارد برای یک فصل دریافت می کنند. قیمت کیروش استنلی – آقای گل لیگ هجدهم – تقریباً یکسان است. در سپاهان ارزان ترین بازیکنان (بازیکنان اصلی) 3 میلیارد نفر هستند ، به این معنی که کف قرارداد در این تیم برابر سقف قرارداد در فولاد خوزستان است! به عنوان مثال ، رضا دهقانی که تیم را به صورت قرضی ترک کرد و به نساجی رفت ، در صورت بازگشت به اصفهان 4 میلیارد دلار قرارداد منعقد خواهد کرد. با داشتن یک حساب و کتاب تقریبی ، حقوق سپاهان برای بازیکنانش در این فصل بیش از 130-120 میلیارد دلار خواهد بود. این تیم سنگین ترین چهره این فصل را نیز به علی کریم پیشنهاد داده است اما تاکنون توافقی بین دو طرف حاصل نشده است.

روغن آبادان؛ نفت وجود دارد ، نه پول

تیم محبوب خوزستان فصل گذشته پول بیشتری به بازیکنان خود پرداخت کرد ، حدود 800 تا 1 میلیارد دلار. این پول متعلق به بازیکنانی مانند عیسی آل کثیر و میلاد جهانی و … بود که اکنون بیشتر آنها آبادان را ترک کرده اند. از گرانی ها ، فقط ریکانی کاپیتان تیم باقی مانده است که علی رغم تورم بالا و افزایش قیمت ها ، باز هم بیش از 2 میلیارد درآمد نخواهد داشت. در سراسر صنعت نفت ، او همچنان یکی از ارزان ترین تیم های لیگ خواهد بود و بازیکنان اصلی این تیم همگی از یک تا دو میلیارد دریافت خواهند کرد.

فولاد؛ رنگ سبز اسکناس

ذوب آهن یکی از آخرین تیم های فصل گذشته بود ، اما از نظر بودجه و پرداخت ، یکی از تیم های میانه به بالا است. خریدهای جدید این تیم مانند میلاد جهانی و شهاب گردان با قراردادهای 5 میلیاردی به فولادشهر آمده است. محل ذخیره سازی هادی محمدی و وحید محمدزاده و … برای ذوب آب تقریباً یکسان است. ذوب آهن البته بازیکنان بیش از 5 میلیاردی دارد که قاسم حدادی فر ، کاپیتان این تیم یکی از آنهاست.

گلگهر؛ زندگی لوکس در وسط میز

همین که امیر قلعه نویی به گل گهر رفت ، به خوبی نشان می دهد که آنها چه بودجه خوبی دارند. گفته می شود قرارداد قلعه نویی با تیم سوریه 15 میلیارد دلار است که با احتساب گزینه ها می تواند به 20 میلیارد دلار برسد. این مربی ادعا می کند تیم گل گهر با بودجه 45 میلیارد دلاری تعطیل است اما شنیده می شود مسئولان گل گهر سقف قرارداد را 6 میلیارد تعیین کرده اند و از 3 تا 5 میلیارد برای بازیکنان متوسط ​​هزینه کرده اند. به عنوان مثال بازیکنی که قراردادش در منسوجات 700 میلیون بوده است امسال 3 میلیارد دلار قرارداد با گل گهر منعقد کرده است. به نظر می رسد بودجه این تیم حداقل 50 درصد بیشتر از رقم ادعای قلعه نویی باشد.

فولاد؛ کم هزینه و قدرت بالا

اما فولاد خوزستان به عنوان تیم سوم فصل گذشته و یکی از نمایندگان ایران در آسیا ، احتمالاً کم هزینه ترین باشگاه در بین مدعیان قهرمانی خواهد بود. فولاد در پنجره نقل و انتقالات خریدهای زیادی انجام داد اما نکته مهم این است که سقف 3 میلیارد دلار برای قرارداد بازیکن با این باشگاه تعیین شده است. مدیران باشگاه اصرار دارند که به جز پاتوسی و پریرا – دو بازیکن خارجی که هزینه های زیادی را در تیم خرج کرده اند – برای هیچ بازیکن دیگری بیش از 3 میلیارد دلار پرداخت نمی کنند. البته جواد نکونام از مدیران فولاد خواسته بود که سقف قرارداد بازیکنان ایرانی را به 5 میلیارد نفر برسانند تا بتواند تیمی را که ادعا می کرد در آسیا است ، ببندد. اما ظاهراً درخواست او تأیید نشد زیرا همانطور که مشخص شد هیچ ستاره گران قیمتی به اهواز نیامده و حتی فولادی ها در مسابقه جذب فراز امامعلی به باشگاهی مانند مس رفسنجان شکست خوردند. بنابراین فولاد با ستاره های برتر خود که حدس زدن نام آنها کار سختی نیست ، 3 میلیارد دلار قرارداد دارد و برای سایر بازیکنان 1.5 تا 2.5 میلیارد دلار حقوق پرداخت کرده است. اگر این شایعات صحت داشته باشد ، کل قرارداد فولاد از 60 میلیارد دلار فراتر نمی رود.

تراکتور امن به دلار

تیم چهارم فصل گذشته و گرانترین باشگاه خصوصی لیگ ایران ، امسال بازیکنان گران قیمت را در ترکیب خود خواهد داشت. محمدرضا زنوزی مطلق ، مالک باشگاه تراکتور ، کاملاً رایگان در تیم خود آزاد است و هیچ قانون سختگیری در باشگاه باشگاه های دولتی ندارد. او دو فصل پیش با تکیه بر همان آزادی عمل ، سه کاپیتان تیم ملی در ایران را از باشگاه های خارجی بیرون کشید که هیچ باشگاه دیگری در ایران توانایی پرداخت آن را ندارد. شجاعی ، دژاگه و حاجوسفی اکنون فصل سوم خود را در تراکتور آغاز کرده اند و همچنان گران ترین بازیکنان باشگاه تبریزی هستند. از این تعداد سنگین ترین قرارداد مسعود شجاعی است و گفته می شود مبلغ قرارداد یک فصل او 550 هزار یورو است. این تعداد می تواند مسعود شجاعی را به گران ترین بازیکن ایرانی لیگ تبدیل کند. اشکان و حاجصفی نیز قرارداد ارزی دارند و البته کمی ارزان تر از شجاعی. یک پله زیر این بازیکنان رشید مظاهری و رضا اسدی قرار داشتند که هر دو تراکتور را ترک کردند در غیر اینصورت رقم قرارداد آنها برای فصل جدید 8 تا 10 میلیارد دلار بود. سایر بازیکنان ثابت فصل گذشته یعنی تیکدری ، سعید مهری و … که قراردادشان کمتر از 3 میلیارد بود ، امسال حدود 4 تا 5 میلیارد دلار تمدید شده است. زنوزی البته برای جذب 7 تا 10 میلیارد ستاره پول کنار گذاشته بود اما هیچ ستاره ای از این کار خارج نشد.

ساخت ماشین آلات؛ اوه ، نه در زیرزمین

تیم دوم تبریز امسال هزینه زیادی خرج نخواهد کرد. بیشتر بازیکنان تیم فصل گذشته قرارداد خود را یک طرفه فسخ کردند و جدا شدند. ماشین همچنین خریدهای رایگان از لیگ و رده 2 را جایگزین آنها کرده است. به نظر می رسد این دستگاه یکی از گزینه های سقوط به لیگ بعدی باشد زیرا بودجه تیم و قرارداد بازیکنان خود را مطابق با استاندارد لیگ آنلاین و موم کرده است.

نساجی قائمشهر؛ حراج فصلی ، 90٪ تخفیف

نساجی تقریباً تمام بازیکنان اصلی خود را در نقل و انتقالات از دست داد و تقریباً تمام خریدهای جدیدش از تیم های دسته اول انجام شد. نماینده مازندران از نظر مالی شرایط ایده آلی ندارد و بسیاری از خریدهای این تیم زیر یک میلیارد دلار است. حامد شیری ، مجتبی ممشالی و محمدمهدی نظری – بازماندگان فصل گذشته و سه کاپیتان فعلی تیم – نیز بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار دریافت می کنند.

استقلال؛ کمی بالاتر از تخت جمشید

در استقلال سقف قرارداد تا حدودی شبیه پرسپولیس است و ستاره های آبی مانند سفیدپوشان 8 میلیارد دلار قرارداد دارند. تفاوت در این است که استقلال امسال 10 میلیارد پیشنهاد داده است و برخلاف پرسپولیس که این همه هزینه را برای هیچ بازیکنی نکرده ، آبی ها حاضرند 10 میلیارد ستاره ستاره تأثیرگذار فصل گذشته خود را پرداخت کنند. بعد از پنج بازیکن گران قیمت استقلال که در این فصل بین 7 تا 8 میلیارد درآمد دارند ، به بازیکنان رده دوم و تعدادی تازه وارد این فصل می رسیم که قرارداد آنها حدود 4 تا 5 میلیارد بوده است. در میان تازه واردان ، محمد نادری گران ترین قرارداد را با 4،5 میلیارد دستمزد به اضافه 2.5 میلیارد گزینه دارد که می تواند حقوق وی را به 7 میلیارد در این فصل برساند. اخذ رضایت دائمی وی از باشگاه بلژیکی نیز حدود 5 میلیارد دلار هزینه دارد و بنابراین ، شکار جدید استقلالی ها می تواند حدود 12 میلیارد دلار برای این باشگاه هزینه داشته باشد. با این حساب نادر ، شیخ دیاباته می تواند برای استقلال هزینه بر باشد. قرارداد استقلال با بازیکنان بزرگسال آنها 1.5 تا 2 میلیارد دلار است که به ناشناخته ترین خریدهای این تیم می رسد. به طور کلی ، استقلال با توجه به حضور دیاباته و ملیچ و با توجه به ارقام بالایی که سعادتمند قبل از جدایی از باشگاه نوشت ، در این فصل کمی بیشتر از پرسپولیس بابت قرارداد بازیکنانش پرداخت خواهد کرد.

روغن مسجد سلیمان؛ کپی مصدق

نفت مسجدسلیمان که در فصل گذشته بارها با کمبود پول و اعتصاب روبرو بود ، در این فصل به دنبال یک اسپانسر قدرتمند است و یکی از شرکت های معروف بیمه را هدف قرار داده است. همه بازیکنان این تیم در فصل گذشته زیر یک میلیارد دلار قرارداد داشتند و البته هیچ یک از آنها نتوانستند بیش از 60 درصد قرارداد خود را بگیرند. اما مهدی تارتار سرمربی کل مبلغ قرارداد خود را دریافت کرد. امسال میانگین قراردادهای مسجدسلیمان بین یک تا دو میلیارد دلار خواهد بود ، بنابراین دو تیم نفت خوزستان از این نظر کاملاً شبیه یکدیگر هستند.

مس رفسنجان و آلومینیوم اراک

دو بازیکن تازه وارد لیگ برتر از نظر مالی نسبتاً خوب هستند. آلومینیوم اراک و مس رفسنجان از ثروتمندترین باشگاه های لیگ بودند و تقریباً موفق به ایجاد تیم قابل احترامی برای لیگ برتر شدند. مس رفسنجان با بازیکنان اصلی خود قراردادهایی به ارزش 2 تا 4 میلیارد دلار امضا کرده و حتی توانسته یک بازیکن را از دست فولاد خوزستان و گلگهر بدست آورد. آلومینیوم همچنین در اولین فصل ورود به لیگ برتر یک میلیارد میلیارد بازیکن دارد و به گرانترین بازیکن خود 3 میلیارد دلار پرداخت می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا