عمومی

دلار ۲۸۰ هزار تومانی! – باراناخبر

در اخباری که چند روز است دریافت شده است ، به گفته یک کارشناس سازمان مدیریت ، گفته می شود که دلار ظرف چند سال به 285 هزار دلار تبدیل می شود! در صورت ادامه تحریم ها!
چندین بار در دهه‌ها و سال‌های گذشته، علی‌رغم این همه تبلیغات برای رشد شگرف علم در کشور، هشدار دادم که دو چیز ما را نابود می‌کند. بی سوادی (همه چیز) و جهل در مدیریت بحران های ما (تاج ، سیل ، زلزله) و متأسفانه هر دو 100٪ اتفاق افتاده است.

در سال 1995 ، این یادداشت را در مورد ضعف آموزش عالی و مدیریت بحران نوشتم: علت بحران برف و تصادف مرگبار قطار چیست؟

سپس در سال 1996 این مقاله را نوشتم: چه چیزی یک کشور را ویران می کند؟

سپس در سال 1998 تکرار کردم: چه چیزی یک کشور را ویران می کند؟

خدایا حیف است که اینقدر سریع دنبال بی سوادی هستیم و جلو می رویم؟ ما باید به زودی منتظر هرگونه داستان باشیم! هر گونه داستان؟ همه کسانی که این را می گویند دروغگو نیستند! به نظر من یک نوکر عمدی باید در نابودی کشور نقش داشته باشد اما همه این اشتباهات ممکن است!

حالا چرا دلار و مقاله ای در این زمینه از طرف من! در مدل سازی پیش بینی ، توابع یا توابع به طور کلی تعریف می شوند و اگر محدودیت هایی در مدل محدودیت تعریف نشده باشد ، همیشه برای هر عدد ورودی پاسخی دریافت می شود. مثلاً در همین فرمولی که این نابغه سازمان مدیریت برای افزایش قیمت ارز گذاشته است، اگر به سال 1800 برگردید، حتماً قیمتی برای نرخ دلار در آن سال، مثلاً 28 میلیارد دلار؟ آیا نمی دانید که محدودیت ها درستی توابع ریاضی را بررسی می کنند ، نه توابع آنها!

برای سهولت در بیان مطلب ، اجازه دهید مثالی از حرکت بالای تیر برق (یک اشتباه رایج ، در واقع ، قطب انرژی) در مقابل باد را بیان کنم. اگر در مدل انتخاب شده برای برخورد پرتو در برابر باد ، شکست تیر را مشاهده نکنیم ، به ازای هر سرعت باد در مدل ، آیا تغییر فضایی به عنوان خروجی خواهیم داشت؟ مثلا برای باد با سرعت 300 کیلومتر در ساعت نوک پیکان 3.7 متر حرکت می کند که در عمل امکان پذیر نیست! شاید در عمل ، به دلیل مصالح به کار رفته ، در سرعت 100 کیلومتر در ساعت در باد خراب شود و به زمین بیفتد ، اما مدل ریاضی نمی فهمد اگر برای آن طراحی نشده باشد!

آقا یا خانم سازمان مدیریت ، در حال حاضر اگر عوامل و محدودیت ها دیده نشوند ، 280 هزار دلار ، به راحتی ، هر عددی بسته به عملکرد تعریف شما می تواند باشد! در این راستا به عنوان محدودیت در موضوع فرضیه خود که متاسفانه ندیده اید؟ آیا روزی آقای رییسی و بایدن در مجمع جهانی لبخند می زنند؟ قیمت بلافاصله تغییر می کند و اگر قرار است نرخ دلار در کشور به آن سطح برسد ، مدتها قبل از آن را به خاطر بسپارید! آیا قطب نور ما فرو می ریزد و سیستم ناپایدار می شود؟ کلمه عبری یا ایتالیایی “گابیش” در آمریکا رایج بود که می گفتند “گابیش” یعنی می فهمی!

فریاد بی سوادی که مدت هاست سراسر کشور را فرا گرفته و بدون کوچکترین توقفی در حال نابودی است! من سال هاست که دانشگاه رفته ام و از نزدیک توانایی فوق العاده دانشجویان خوبمان را می بینم، در حالی که در عمل افرادی را به کار می گیرند که اصلاً در منطقه دورافتاده جایی ندارند و جایی در علم ندارند! هرجا که بروید ، پزشکانی وجود دارد ، حتی دانشجویانی که در مکاتبات در یک مکان ناشناس ثبت نام کرده اند و خود را پزشک می دانند و بنابراین دانشمند هستند. آزمایش ها و خطاها با هزینه کشور و مردم برنده می شوند.

دیروز ، در یکی از دانشگاههای کشور ، موضوع زیر به عنوان پایان نامه دکتری مطرح و از آن دفاع شد؟ (عکس زیر – نام ها را اسپری کردم) دور از آب انگور که هوش از سر انسان پرتاب می شود! چند نمونه مکعبی ساخته شده و در اختیار آزمایشگاه قرار می گیرد؟ آنها به طور معمول چاپ می شوند. بدون هیچ گونه نوآوری ، منحنی ترسیم و صاحب آن ، زن یا مرد ، پزشک می شود و آینده ایران را تعیین می کند؟

بچه دوساله ای رو دیدم که تو مخلوط بتن … نگو که داشت رساله دکتراشو میگرفت! فکر.

280،000 دلار!

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه ، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران در ایران

دکمه بازگشت به بالا