اقتصادی

لیر ترکیه به کف جدیدی سقوط کرد

به دنبال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در راستای برنامه اقتصادی رئیس جمهور، لیر ترکیه روز پنجشنبه به 5.6 درصد کاهش یافت.

به گزارش باراناخبر، پس از این اقدام نرخ لیر در برابر دلار آمریکا به کمترین میزان خود یعنی 15 هزار و 689 لیر رسید، اما در ادامه معاملات کاهش ارزش پول ترکیه در برابر دلار به 15.5 لیر محدود شد. ارزش دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه در سال جاری بیش از دو برابر شده و اقتصاد ترکیه را تقویت کرده است.

کاهش 100 واحدی بانک مرکزی ترکیه با پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز مطابقت داشت و کاهش کل نرخ بهره را از سپتامبر به 500 واحد رساند و اجاره را برای سرمایه گذاران جذاب تر کرد.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که چرخه تسهیل را برای ارزیابی اثرات آن در سه ماه آینده متوقف می کند.

طرح اقتصادی جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، صادرات و اعطای وام را در اولویت قرار داده است، اگرچه اقتصاددانان و قانونگذاران مخالف از این سیاست انتقاد کرده و آن را غیرمحبوب دانسته اند. با افزایش نرخ تورم در ترکیه به بالای 21 درصد، مردم ترکیه با مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو هستند و نگرانی ها افزایش یافته است.

بانک مرکزی در دو هفته گذشته چهار بار در بازار ارز مداخله کرده و دلار فروخته است تا روند آزادسازی را کاهش دهد که این امر موجب کاهش بیشتر ذخایر ارزی شده است.

ناظران بازار پس از کاهش اخیر نرخ بهره، کاهش بیشتر ارزش لیر را پیش بینی می کنند.

بانک مرکزی ترکیه که تورم را 5 درصد هدف قرار داده است، فشارهای قیمتی را موقتی و ضروری برای تقویت رشد اقتصادی و تعادل حساب جاری می داند. اما با کاهش ارزش لیر، کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که تورم در سال آینده به دلیل افزایش قیمت واردات به حدود 30 درصد برسد.

کمیسیونی در وزارت کار تشکیل جلسه داد تا حداقل دستمزد ماهانه را که در حال حاضر 2826 لیر است، بررسی کنند. با کاهش ارزش پوند در روز پنجشنبه، حداقل دستمزد دلار در مقایسه با 380 دلار در ابتدای سال به 185 دلار افزایش یافت.

به گزارش رویترز، یکی دیگر از عواملی که تاثیرگذار بود، تصمیم روز چهارشنبه فدرال رزرو برای پایان دادن به برنامه محرک خود برای خرید اوراق قرضه در ماه مارس و پیش بینی سه دور افزایش نرخ بهره در سال آینده برای آن بود. مبارزه با تورم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا