اقتصادی

تحولات بانکی ترکیه چه بود؟

بانک مرکزی ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که نرخ بهره تعیین شده برای ذخایر لیر ترکیه را به صفر رسانده است.

به گزارش باراناخبر، رسانه های محلی و رویترز گزارش دادند که بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) پرداخت سود اضافی به ارز خارجی تبدیل شده به لیر توسط افراد را متوقف کرده است.

بانک مرکزی همچنین سیستم تعرفه ای را تغییر داد که پیش از این اعلام کرده بود برای افرادی که نمی توانند سپرده های ارزی را به ارز ارزان تبدیل کنند، 1.5 درصد به حساب های ارزی اعمال می شود.

این موارد طی نامه‌ای از سوی بانک مرکزی که روز جمعه به بانک‌ها ارسال شد، اعلام شد و این تغییرات از 24 فروردین ماه اجرایی شد. آخرین اقدام، پس از مجموعه ای از اقدامات در ماه های اخیر برای حمایت از لیر، به دنبال کاهش ارزش پول ترکیه در پایان سال 2021 صورت گرفت که باعث تضعیف آن به میزان 44 درصد نسبت به سال قبل شد.

قبل از تغییر اخیر، نرخ های بهره بین 8.5 تا 14 درصد برای افزایش وزن آزاد ذخایر مورد نیاز اعمال می شد. بانک مرکزی همچنین این برنامه را از 17 تیرماه به 11 شهریور موکول کرد و تا آن زمان اشخاص حقیقی و حقوقی باید به نرخ 20 درصدی تبدیل ارز به لیر برسند.

به گزارش ترکیش نیوز، نرخ کمیسیون فارکس که در پایان سال 2020 صفر تعیین شد، توسط بانک به 1.5 درصد برای افرادی که نمی توانند نرخ تبدیل 10 درصدی را برآورده کنند و 20 درصد از فارکس به لیر در تاریخ معینی افزایش داد. . .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا