اقتصادی

سیاست ستاد اقتصادی ایجاد ثبات ارز است/بین گلایه‌های مردم و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصاد گفت: سیاست ستاد اقتصادی دولت در حوزه ارز تثبیت بازار ارز است.

به گزارش باراناخبر، خاندوزی در گفت وگوی ویژه خبری گفت: در 6 ماهه نخست دولت سیزدهم، تورم نقطه به نقطه ما بین 25 تا 24 درصد و تورم اعلامی بانک مرکزی 29.5 درصد کاهش داشته است که نشان می دهد از 10-15 درصد اعلام کردم که اگر دولت جدید کاری نکند تورم 10-15 درصد کاهش پیدا می کند.

وی یادآور شد: باید شکایت مردم از شرایط اقتصادی را با حملات ناعادلانه تفکیک کنیم. به عنوان شهروندی که خود را خریده و در بین مردم حضور دارد و در معرض پرسش و پاسخ مردم است، بسیاری از افراد از وضعیت خود صحبت می کنند، شکایت های منصفانه و کاملاً درستی را بیان می کنند. قیمت مسکن، ارز و گوشت برای مردم مهم است و دولت تلاش می کند این مسائل را مدیریت کند.

خاندوزی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: آیا دولتی که برنامه ای برای اقتصاد ندارد می تواند برای اولین بار نزدیک به 200 هزار مجوز کسب و کار بدون کاغذ و سفر برای مردمش صادر کند؟ اگر دولت برنامه نداشت سرمایه گذاری خارجی از 2.5 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار می رسید؟!

وی افزود: اگر دولت برنامه نداشت آیا نرخ بیکاری در تابستان امسال به 8.9 درصد کاهش می یافت؟ و تولید شرکت های بزرگ از رقم منفی تابستان گذشته به مثبت 10.2 درصد در تابستان امسال می رسد؟ اگر دولت برنامه نداشت این کاهش استقراض بانک مرکزی و کنترل خلق پول در شبکه بانکی محقق می شد؟ در سال 2009 گفتند باید از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران بترسیم، اما امسال تورم تولیدکننده (تورم) از 83 درصد به 40 درصد کاهش یافت. البته تاکید می کنم که رقم فعلی 40 درصد خوب نیست، اما نشان می دهد که وضعیت رو به بهبود است.

خاندوزی درباره کانال های ارزی نیز گفت: این کانال ها نه در روزهای عادی، بلکه در روزهای تعطیل که بازار در تمام دنیا تعطیل است، در برخی موارد در ساعت هشت و ده در روزهای تعطیل افزایش قیمت می دهند در حالی که مدیر آن کانال. مردی است که در استانبول حضور دارد و این به خوبی نشان می دهد که ما از ساعت 10 صبح جمعه در یک جنگ شناختی خاص هستیم که اصلاً معلوم نیست واقعاً چقدر خرید و فروش انجام شده است. قیمت بالا و پایین می رود در چنین شرایطی که مردم و فعالان اقتصادی متوجه شدند که این افزایش های مورد انتظار و روانی چقدر است که فقط در این دو سه ماه تغذیه شد و بخشی از آن به ایراداتی که در سیاست ها وجود داشت برمی گردد. خود عزم دولت و تعهد بانک مرکزی این است که با این سیاست جدید و با اجماع نظری که ایجاد شده کمک کند تا شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

ادامه دارد…

دکمه بازگشت به بالا