علمی و پزشکی

لزوم چکاپ سالانه دیابت در افراد بالای ۳۵ سال/افزایش آمار ابتلا به دیابت پس از شیوع کرونا

مدیرعامل انجمن دیابت ایران به افراد بالای 35 سال توصیه کرد برای بررسی احتمال ابتلا به دیابت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

به گزارش باراناخبر، امیرکمران نیکوسخن در خصوص آمار دیابت نوع دو گفت: تقریباً 14 درصد از جمعیت 25 تا 75 ساله کشور به دیابت مبتلا هستند که حدود هفت میلیون نفر را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه در یکی دو سال اخیر تعداد مبتلایان به دیابت در دنیا افزایش یافته است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای قبلی مربوط به سال 2019، تعداد این افراد در دنیا 463 میلیون نفر بوده و پیش بینی می شد که تعداد این افراد این افراد در سال 2020 از مرز نیم میلیارد نفر عبور می کردند، اما متاسفانه طبق آمار سال گذشته جمعیت مبتلا به دیابت در جهان به 537 میلیون نفر رسید و در کمتر از 9 سال از پیش بینی قبلی فراتر رفتیم. .

نیکوسخن یکی از دلایل افزایش مبتلایان به دیابت را ویروس کرونا دانست که منجر به گسترش خانه نشینی شد و گفت: در این مدت فعالیت بدنی نیز کاهش یافته است. در کشور ما میزان دیابت 11 درصد بوده که امروزه به 14 درصد رسیده است و بر اساس میانگین جهانی بالاتر از سایر کشورهای دنیا هستیم.

وی افزود: در شرق مدیترانه شیوع دیابت نسبت به سایر کشورهای جهان بیشتر است و در منطقه ما پاکستان، کویت و … هستند. در ایران برخی از شهرهای کشور شیوع بالایی از دیابت دارند مانند یزد که به دلیل سبک زندگی و عادات غذایی مردم است.

وی با تاکید بر اهمیت درمان و پیشگیری از بیماری ها گفت: هر دوی این ها مهم است، از طرفی باید در زمینه پیشگیری اولیه و ثانویه کار کرد و بحث خانوادگی نیز در این بیماری مهم است.

اخبار مرتبط:

ادامه اجرای تاییدیه خدمات دیابت توسط شورای عالی بیمه

افزایش تعداد کودکان مبتلا به دیابت در انگلستان

نیکوساخن در عین حال به ماهیت بدون علامت دیابت اشاره کرد و افزود: حدود 44.7 مورد دیابت در دنیا شناسایی نشده است و نیمی از افراد از دیابت خود اطلاعی ندارند و به همین دلیل غربالگری بسیار مهم است. توصیه می شود افراد بالای 35 سال به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا سن خود یکی از عوامل موثر بر دیابت است.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران در یک برنامه رادیویی، سابقه خانوادگی و سبک زندگی افراد را مهم دانست و افزود: افراد زیر 35 سال در صورت اضافه وزن یا سابقه چاقی سریعا برای چکاپ مراجعه کنند. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا