اجتماعی

فوت سالانه ۲۰۰ نفر در انتظار کلیه و ۴۰ نفر در انتظار کبد/اهدای قلب برای تامین معیشت صحت ندارد

باراناخبر/ خراسان رضوی رئیس واحد تدارکات ارگان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سالانه 200 تا 300 نفر در لیست انتظار کلیه و بین 40 تا 50 نفر در لیست انتظار کبد جان خود را از دست می دهند، گفت: 70 نفر در لیست انتظار کلیه جان خود را از دست می دهند. درصد خانواده های مبتلا به مرگ مغزی موافق هستند. برای اهدای عضو، اما 30 درصد راضی نیستند.

ابراهیم خالقی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی اهدای عضو در بیمارستان پیوند منتصریه برگزار شد، اظهار داشت: از سال 1380 تاکنون 1194 مورد پیوند مرگ مغزی داشته ایم که اعضای آن ها به 5100 فرد نیازمند عضو پیوند زده شده است. . وی افزود: طی این سال ها 4976 پیوند عضو انجام شده است همچنین 1167 بیمار مبتلا به مرگ مغزی شامل کلیه، کبد، قرنیه، قلب، ریه، پوست و پانکراس به طور همزمان پیوند کلیه و کبد و پیوند کلیه و پانکراس به بیماران نیازمند انجام شده است. از این میان، کمترین تعداد در سال 1359 با سه اهداکننده و 6 گیرنده و بیشترین تعداد آن در سال 1400 با 131 اهداکننده و 683 گیرنده بوده است.

وی افزود: در سال 1377 تعداد 125 فقره اهدا بود اما در سال 1378 به دلیل بیماری عروق بیماری کرونا و بیماری عروق بیماری کرونا و همچنین الزام به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این تعداد به 53 مورد رسید. اما در سال 1400 وضعیت بهتر شد.

خالقی ادامه داد: در سال 1400 97 پیوند کلیه، 89 پیوند کبد، 232 پیوند قرنیه، 215 پیوند پوست و 18 پیوند قلب و در همان سال 13 پیوند کلیه و 15 پیوند کبد در سایر استان ها داشتیم. همچنین از ابتدای سال 1401 تاکنون 114 عضو اهدایی توسط 27 بیمار مرگ مغزی شامل 12 پیوند کلیه، 10 پیوند کبد، 48 پیوند قرنیه، سه پیوند قلب، یک پیوند پانکراس و یک پیوند همزمان داشته ایم. کلیه ها و پانکراس . همچنین در این مدت 2 مورد ارسال کلیه و 11 مورد ارسال کبد به استان های دیگر داشتیم.

وی تاکید کرد: پیوند نه تعطیلی دارد و نه تعطیلی دارد. به عنوان مثال دو مورد مرگ مغزی در روز عید فطر رخ داد که در آن اعضای بدن چهار بیمار نیازمند عضو از مرگ حتمی نجات یافتند.

رئیس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: رضایت خانواده حتی در صورت اهدای کارت از جانب فرد متوفی الزامی است و تا تکمیل رضایت نامه امکان انجام عمل اهدا و پیوند وجود ندارد. اما تاکنون موردی نداشتیم که کسی موافقت کند و خانواده اش اعتراض کنند.

وی افزود: متأسفانه برخی رسانه های داخلی و خارجی به موضوع قاچاق اعضای بدن می پردازند و اینکه فردی برای رزق و روزی خانواده دل می فروشد تا دزدی نکند صحت ندارد. ما نباید تحت تأثیر اخبار نادرست باشیم. هر چند از رسانه های دشمن انتظار دیگری نداریم، اما توقع نداریم که رسانه هایمان اطلاعات نادرست را منتشر کنند.

رئیس بیمارستان منتصریه دکتر محسن علی اکبریان نیز در این نشست گفت: 31 اردیبهشت ماه به منظور ترویج فرهنگ اهدای عضو به عنوان روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است. بیمارستان دیالیز و پیوند اعضا منتصریه از سال 1380 در زمینه پیوند کبد، کلیه و لوزالمعده فعالیت می کند و این بیمارستان یکی از بهترین مراکز درمانی کشور در این زمینه بوده است.

وی افزود: برخی اعضا مانند کبد به بیمارستان نمازی شیراز، قلب، ریه و پوست به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و قرنیه به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) مشهد ارسال می شود و فقط پیوند روده ارسال نمی شود. . اجرا در مشهد؛ اگرچه موارد بحرانی کمی انجام شده است، اما این نوع پیوند فقط در شیراز انجام می شود.

علی اکبریان بیان کرد: بیمارستان منتصریه شرق کشور در زمینه پیوند اعضا فعال است. بیش از 90 درصد پیوند کلیه از اهداکنندگان مغز فوت شده است و پیوند کبد زنده فقط توسط بستگان انجام می شود. این پیوند در مشهد 100 درصد عامل مرگ مغزی و در شهرهایی مانند شیراز درصد کمی از اهداکنندگان زنده بوده است.

رئیس بیمارستان منتصریه ادامه داد: هر چه فرهنگ اهدای عضو بیشتر شود، دغدغه بیماران نیازمند به اعضا و خانواده‌هایشان کاهش می‌یابد و می‌توانیم مانند آلمان باشیم که هیچ دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

علی اکبریان بیان کرد: با وجود اینکه تعداد پیوند کبد در سال 99 به زیر 40 مورد رسید، اما در سال 1400 این رقم به بیش از 90 مورد رسید و منجر به ثبت بالاترین آمار سال شد.

وی تاکید کرد: کسانی که بر اثر بیماری عروق بیماری کرونا قلب فوت می کنند نمی توانند عضو اهدا کنند و افراد مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا که نیاز به عضو دارند باید پس از بهبودی برای عضویت اقدام کنند.

رئیس بیمارستان منتصریه تاکید کرد: در رسانه های دشمن اخبار کذبی مبنی بر دریافت پول اهداکنندگان از گیرندگان منتشر شده که صحت ندارد و اگر موردی هم وجود داشته باشد ربطی به مرگ مغزی و ما ندارد. نباید تحت تأثیر سیاه نمایی دشمنان قرار گیرد.» مثلاً فیلمی در مورد فروش قلب ساخته شده است که امکان پذیر نیست زیرا قلب عضوی حیاتی است و اهدای آن باعث مرگ می شود. ممکن است این موضوع برای برخی از اعضا صدق کند و در مورد کلیه ها نیز صادق باشد، اما نباید تحت تاثیر اخبار کذب فضای مجازی قرار بگیریم.

علی اکبریان اظهار داشت: وی در فرآیند معاینه و تایید مرگ مغزی بسیار تخصصی است و این مرگ زمانی توسط پزشک تایید می شود که با توقف غیرقابل برگشت سلول های مغزی همراه باشد. 4 متخصص جراحی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و ایمونولوژی در این خصوص اظهار نظر خواهند کرد و پس از تایید نهایی توسط نماینده پزشکی قانونی، رضایت خانواده گرفته و عضو بیمار دچار مرگ مغزی خارج می شود.

رئیس بیمارستان منتصریه با تاکید بر اینکه مشهد پس از شیراز و تهران رتبه سوم اهدای عضو را در کشور دارد، گفت: بیمارستان منتصریه علاوه بر خدمات درمانی، خدمات آموزشی و پژوهشی و همچنین مرکز تحقیقات پیوند دانشگاه را نیز ارائه می دهد. مرکز پزشکی دانشگاه علوم مشهد. همچنین در این بیمارستان برای انجام تحقیقات تخصصی تر در این زمینه فعال می شود.

از بیماران پیوندی پولی گرفته نمی شود

وی افزود: اقدامات مهمی در بیمارستان منتصریه در خصوص پیوند اعضا انجام شده و با وجود هزینه های بالای پیوند اعضا، هیچ پولی از بیماران پیوند دریافت نمی شود. اگرچه هزینه پیوند بسیار بالاست، اما با حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تمامی این هزینه ها برای بیماران رایگان تامین می شود.

هر فرد مبتلا به مرگ مغزی یک تا هشت بیمار را از مرگ حتمی نجات می دهد

همچنین محمود موحدی، رئیس دفتر شورای مشارکت های مردمی بیمارستان منتصریه نیز در این جلسه گفت: رسالت ما ترویج فرهنگ اهدای عضو است و در این راه تلاش می کنیم برای بیمارانی که مبتلا شده اند توکل به خداوند داشته باشیم. سال‌ها رنج می‌بردند و خانواده‌هایشان از این بیماری رنج می‌بردند.» آنها هستند، به جز مرگ حتمی.

وی افزود: خداوند سرنوشت برخی از این بیماران را با سرنوشت برخی دیگر پیوند داده است و در صورت فوت خانواده هر یک از متوفیان، یک تا هشت نفر از مرگ حتمی نجات یافته و به زندگی عادی خود باز می گردند. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا