اجتماعی

فاجعه فقدان سردخانه انتقال خون در گلستان

باراناخبر/گلستان مدیرعامل سازمان انتقال خون جمهوری اسلامی ایران گفت: نبود سردخانه انتقال خون در استان گلستان یک فاجعه است و خون های اهدایی برای بررسی به استان مازندران ارسال می شود.

مصطفی جمالی عصر امروز در جریان سفر به گلستان در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالات آنان، دستاوردهای مناسب دیدار با مسئولان استان را ارزیابی کرد و توضیح داد: در این دیدارها تملک دارایی ها به ویژه مورد توجه قرار گرفت. . مورد تاکید قرار گرفت و در این زمینه قول داده شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: سیستم سیار خونگیری برای شهرها، بخش‌ها و روستاهای کوچک‌تری که تسهیلات اهدای خون وجود ندارد، بسیار ضروری است. شهرهای کوچکتر سردخانه دارند و اصلا قابل قبول نیست که گرگان به عنوان مرکز استان فاقد این اهمیت باشد.

وی با اشاره به اینکه هیچ استانی در کشور بدون سردخانه وجود ندارد، در خصوص نصب و راه اندازی دستگاه های غربالگری جدید در مرکز گلستان، گفت: این دستگاه گران قیمت را خریداری و به استان ارسال کرده ایم و نصب می شود. به شرح زیر. هفته و خوشبختانه کارکرد این دستگاه در گلستان آن را از مازندران مستقل می کند و هیچ خون اهدایی از گلستان برای آزمایش به استان مازندران ارسال نمی شود و گلستان به صورت مستقل فعالیت می کند.

جمالی با تاکید بر اینکه استان گلستان از نظر بودجه های جاری بدترین وضعیت را دارد، تاکید کرد: در جلسه با استاندار گلستان این موضوع را مطرح کردیم اما در بحث تغییر بودجه قانع نشدیم و به نتیجه نرسیدیم. . به طور مشخص باید بگوییم که اکثر استان ها بودجه انتقال خون را از 35 به 60 درصد افزایش داده اند و در گلستان شاهد این موضوع نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه اهداکنندگان خون در دنیا مورد تکریم هستند، افزود: اما متأسفانه با ارزان ترین و کم اثرترین مایعات با اهداکنندگان رفتار می کنیم و بودجه کافی برای خرید اقلام ضروری را نداریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه در مدیریت برنامه ریزی استان حرف می شنویم اما عمل و حمایت را نمی بینیم، تصریح کرد: چگونه است که کردستان به عنوان استانی محروم بیشترین توجه را در این زمینه دارد. افزایش اعتبارات، اما این نگاه در گلستان وجود ندارد و متاسفانه باید بگوییم که این مدیریت اعتقادی به انتقال خون ندارد.

وی با اشاره به اینکه گلستان نباید کوچکتر از تهران باشد، یادآور شد: پزشکان و پرستاران فعال در مراکز انتقال خون نیز در معرض کرونا بودند، اما حمایتی که از دانشگاه علوم پزشکی انجام شد از سازمان انتقال خون صورت نگرفت.

این مسئول با هشدار نسبت به از دست دادن توان این سازمان افزود: پزشکان و نیروهای فعال در این زمینه متخصص هستند و در تمام ایام سال مانند 13 بدر، تاسوعا، عاشورا و سایر اعیاد فعالیت می کنند. آنها جان خود را فدا می کنند و باید حداقل حقوق خود را از جمله حقوق اضافه کاری دریافت کنند.

مصطفی جمالی با تاکید بر اینکه افزایش بودجه برای ما بسیار مهم است و باید توجه داشت که یک پایگاه انتقال خون در گلستان تمام بیمارستان های استان را تحت پوشش قرار می دهد، افزود: اگر اتوبوس خون گیری به ظرفیت های استان اضافه شود. ، تا 5 سال طول می کشد در آینده برای دریافت خون اهدایی مشکلی نخواهیم داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت اسفبار اخیر پرسنل و به ویژه مستمری بگیران انتقال خون در کشور اشاره کرد و گفت: پرسنل ما دچار مشکل هستند و باعث تاسف است که مستمری بگیران در سال های 1400 و 1401 انعام خود را دریافت نکرده اند. نسبت به تورم این برای آنها ناعادلانه است.

جمالی با بیان اینکه در استان همدان و زنجانی مشکل بودجه نداریم، یادآور شد: متاسفانه به دلیل توسعه بیمارستان ها در 10 سال گذشته افزایشی در انتقال خون نداشتیم و به دلیل افزایش قیمت ها. . باید حدود 40 درصد افزایش وام داشته باشد.

وی در آخرین بخش از سخنان خود به تجهیزات مورد استفاده در مراکز انتقال خون در سطح استان پرداخت و توضیح داد: خرید برخی تجهیزات اولیه و حیاتی که در مراکز استفاده می شود خارج از بودجه استانی است و خود ما مال آنها هستیم. تامین کننده و پیش قرارداد تجهیزات تست اسکن امضا شده و تا پایان سال نصب و به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا