عقب‌گرد عمر مفید ساختمانها از ۳۲ به ۲۶ سال

به گفته رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیکی ، عمر مفید ساختمان ها از حدود 32 سال به 26 سال کاهش یافته است که این امر به دلایل مختلفی از جمله مصالح غیراستاندارد ، روش های اجرای نادرست ، طراحی نامناسب و عدم وجود مناسب نظارت.

به گزارش باراناخبر ، عمر مفید ساختمان ها در ایران عقب مانده است. احمد خرم ، رئیس سازمان نظام مهندسی عمران ، همیشه خاطرنشان می کند که حدود 50 سال پیش ، عمر مفید ساختمان ها در ایران 30 سال بود که برابر با ایالات متحده در این منطقه بود. اکنون آمریکایی ها این تعداد را به بیش از 100 سال افزایش داده اند.

اما در ایران و همانطور که رئیس هیئت مدیره مکانیک زمین و شرکت آزمایشگاه فنی می گوید ، عمر مفید یک ساختمان که حدود 32 سال بود ، در سالهای گذشته به حدود 26 سال رسیده است.

اگرچه دانش مهندسان ایرانی پیشرفت کرده و گاهی از فناوری مدرن استفاده می شود ، اما کارشناسان دلایل مختلفی را برای کاهش مقاومت و ایمنی ساختمان ها در ایران ذکر می کنند ، از جمله عدم وجود مدیران با کفایت ، روند ساخت سنتی ، درگیری کاربران. وی به استاندارد پایین مصالح ساختمانی ، طراحی نامناسب و پدیده شوم فروش امضا در روش ساخت اشاره کرد.

برای حل این مشکلات ، متخصصان به طور مداوم راه حل هایی ارائه داده اند. سازمان نظام مهندسی ، که در سال 1995 برای بهبود کیفیت سازه ها تأسیس شد ، ظاهراً در هدف اصلی خود شکست خورده است. برگزاری سمینارها و کنفرانس های مختلف نمی تواند منجر به سازماندهی وضعیت موجود شود.

اوایل فروردین ماه سال جاری ، احمد خرم ، رئیس سازمان مهندسی عمران به باراناخبر گفت: در صورت وقوع زلزله به بزرگی 6.5 یا بیشتر در تهران 500000 واحد مسکونی 100٪ تخریب خواهد شد و ما بیش از 1.5 میلیون قربانی خواهیم داشت. بنابراین ، باید مسئله کیفیت ساختار را جدی بگیریم و اطمینان داشته باشیم که از یک مجری ذی صلاح استفاده می کنیم.

در هر صورت امروز یک تفاهم نامه همکاری بین شرکت مکانیک زمین و آزمایشگاه فنی و سازمان نظام مهندسی امضا شد. مهمترین هدفی که در این تفاهم نامه دنبال می شود ممکن است افزایش عمر مفید ساختمانها به 50 سال باشد که مجید کیانپور – رئیس هیئت آزمایشهای فنی و مکانیکی زمین – برای دستیابی به این هدف ابراز امیدواری کرده است.

وی تأکید کرد: ظرفیت خوبی برای ساخت و ساز در کشور وجود دارد ، بنابراین در سال هایی که بازار مسکن رونق داشت ، حدود 750 هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی ساخته شد و اکنون با افت این بازار ، ساخت مسکن واحدهای بخش خصوصی اکنون به 400000 پروانه ساخت رسیده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آزمایشگاه فنی مکانیک زمین ادامه داد: با توجه به اهمیت بخش ساخت و ساز در رونق اقتصادی کشور و با توجه به اینکه بخش ساخت و ساز 30 درصد اقتصاد کشور را پوشش می دهد ، باید تلاش شود استاندارد سازی و بهبود کیفیت و م moreثرتر شدن

وی از آمادگی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیکی زمین برای صدور مجوز و به روزرسانی پروانه و کنترل در حین اجرا خبر داد.

کیانپور توضیح داد: امسال آزمایشگاه فنی و مکانیک زمین 42 هزار ساعت آموزش برای مهندسین سراسر کشور در نظر گرفته است و این آمادگی در همه استانها موجود است. همچنین با توسعه فضای مجازی و برگزاری وبینارهای مختلف ، تمایل به آموزش مهندسین برای به روزرسانی پایگاه و ورود به پایگاه آزمون وجود دارد.

مدیر کل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیکی زمین ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیکی زمین بیش از 100 دستورالعمل در زمینه های مختلف ژئوتکنیک ، قیر ، آسفالت ، بتن و راه سازی تولید کرده است یا محتوا تولید کرده یا در آن همکاری مستقیم داشته است آماده سازی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا