فرهنگ و هنر

عزت و اقتدار در کنار پایبندی پایبندی به ارزش‌های الهی رقم می‌خورد

باراناخبر/لرستان عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان گفت: عزت و اقتدار در کنار پایبندی پایبندی به ارزش‌های الهی رقم می‌خورد.

حجت‌الاسلام عابدین درویش‌پور در گفت‌وگو با ایسنااظهار کرد: روز میلاد سرور آزادگان و مجاهدان عالم حضرت سیدالشهدا(ع) را با عنوان روز پاسدار نام‌گذاری کرده‌اند و به همین جهت عزت و اقتدار حسینی و پاسداری از ارزش‌های اسلامی و الهی را باید محور ثبت و تبیین قرار داد.

وی با اشاره به اینکه نقطه کلیدی که از زندگی امام حسین(ع) برداشت می‌شود پاسداری ارزش‌های الهی و رسیدن به عزت و اقتدار الهی است که این امر برگرفته از آموزه‌های دینی و قرآن است، افزود: عزت به معنای صلابت نفوذناپذیری و اقتدار به معنای شکست‎ناپذیری است و این عنصرها در کنار پایبندی به ارزش‌های الهی رقم می‌خورد، چراکه عزت ازآن خداست و هر کس هم در عالم به دنبال عزت واقعی است باید خودش را به کانون عزت که حق‌تعالی است گره بزند.

درویش‌پور با بیان اینکه جز درگاه خداوند متعال جای دگر خبری از عزت واقعی نیست، چراکه مخلوقات فقر ذاتی و وابستگی دارند و کسی که وابسته است عزت و اقتداری برای او تصور نمی‌شود، گفت: تنها موجودی که در نظام هستی بی‌نیاز است حق‌تعالی است. لذا، چنین برداشت می‌شود خدا غنی به ذات است و در وجود او هیچ فقر و نیازی نیست به همین جهت عزت و اقتدار فقط و فقط از آن خداست و کسانی‌ که می‌خواهند به عزت و اقتدار واقعی برسند باید خودشان را با خدا تنظیم کنند.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه هر کس به هر اندازه که از خدا فاصله می‌گیرد ذلت خود را رقم می‌زند، گفت: تمام تلاش انبیا برای آن است که ما را از بت‌پرستی و توجه به غیر خدا نجات دهند، چراکه اگر انسان جایگاه خداوند را شناخت و پیدا کرد به ارزش واقعی خود رسیده است.

وی با بیان اینکه انسان اگر به غیر از خدا معامله کند خود را ارزان فروخته است چراکه انسان ظرفیت و توانی بالاتر از همه موجودات است و آن سرمایه برخورداری از روح الهی است، ادامه داد: خداوند از روح خود در انسان دمیده است، لذا این سرمایه در وجود انسان به عنوان یک توان وجود دارد و باید این توان را به فعلیت برساند و این فعلیت رسیدن این است که انسان جز خدا را نبیند.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با بیان اینکه انسان اگر در دست هوا و هوس اسیر بشود از حیوان هم پایین‌تر می‌رود، بهترین رتبه‌ای که خداوند به انسان عطا کرده است را مقام خلیفه الهی بودن برشمرد و گفت: آنچه مهم است مقام بندگی بالاتر از مقام خلیفه الهی است و به میزانی که بنده خدا باشیم عزیز هستیم.

درویش‌پور با بیان اینکه انسان در عین داشتن مقام بندگی به عزت و اقتدار می‌رسد، اظهار کرد: رسول خدا(ص) با یک لباس وصله‌دار و در اوج عزت و اقتدار است و شرق و غرب عالم را به توحید فرا می‌خواند و اقتدار نظامی و مادی آنان را حساب نمی‌کند.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه امام حسین(ع) با دستان خالی در برابر یزید می‌ایستد و این نشان از اوج بندگی و عزت او در مقابل خداوند متعال است، ادامه داد: در کربلا می‌بینیم هزاران نیروی سواره و پیاده در مقابل لشگر حق صف‌آرایی کردند ولی سیدوسالار شهیدان با تعداد اندک و در برابر آن ایستاد و این نشان از اتصال آن حضرت به خداوند به عنوان کانون عزت و اقتدار است.

وی با بیان اینکه حسب ظاهر امام حسین(ع) شهید می‌شود، بدن مطهر زیر سم اسب‌ها قطعه‌قطعه می‌شود، سرش بالای نی می‌رود ولی امام حسین(ع) پیروز است، خاطرنشان کرد: امروز در دنیا صدها میلیون انسان شیفته مکتب امام حسین(ع) است و خبری از یزید و یزیدیان نیست.

درویش‌پور با بیان اینکه عزت و اقتدار حسینی درس بزرگی بود که امت اسلامی به رهبری امام راحل از مکتب امام حسین(ع) گرفت با دست خالی در برابر طاغوت تا دندان مسلح مورد حمایت استکبار، با ادعای سابقه ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایستادند و مرگ بر شاه، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل گفتند، گفت: پشتوانه حرکت انقلاب اسلامی ایران، نهضت حسینی بود کمااینکه این عزت و اقتدار حسینی است که جبهه مقاومت را رقم زده و در مقابل تفکر شیطانی استکبار ایستاده است رژیم صهیونیستی امروز زمین‌گیر اقتدار جبهه مقاومت و بچه‌های حزب‌الله، قدس، زینبیون، فاطمیون و حیدریون است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه گرچه شخص رئیس‌جمهور آمریکا دستور مستقیم ترور سردار دلها حاج قاسم سلیمانی را داد و بزدلانه مهمان کشور دیگری را در فرودگاه شهید کرد ولی به برکت خون شهید سلیمانی، هزاران شهید سلیمانی دیگر ایجاد شده و مذهب و اقتدار حسینی را به صحنه آورده است، بیان کرد: این صحنه تا ظهور منجی عالم بشریت مستمر خواهد بود و ما جشن پیروزی غلبه بر حق بر باطل را با ظهور منجی عالم بشریت با تکیه بر حفظ عزت و اقتدار حسینی خواهیم گرفت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا