عمومی

طرز فکر بایدن،برای بن سلمان ترسناک است

این بدان دلیل است که جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود به موضوع حقوق بشر ، ارتباط مالی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با دونالد ترامپ و ترور جمال خاشقچی ، روزنامه نگار منتقد سعودی پرداخت. روشن است که با ورود جو بایدن به کاخ سفید ، مسائل حقوق بشر در کشورهای حاشیه خلیج فارس ، سرکوب معترضان در بحرین توسط رژیم آل خلیفه و کشتار یمنی های بی دفاع مورد توجه قرار گرفت. از بایدن و تیم سیاست خارجی او. خواهد گرفت هر دو کشور ، امارات و بحرین با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ، جایگاه اسلامی خود را از دست داده و در میان سایر کشورهای عربی منزوی شده اند.

در حالی که باید به خاطر داشته باشیم که رویکرد حزب دموکرات در برابر رژیم های مرتجع در خلیج فارس با جمهوری خواهان و دونالد ترامپ متفاوت است. بنابراین ، آنها هرگز با این رژیم مطابقت نخواهند داشت. دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاخ سفید را ترک می کند ، در حالی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی طی چهار سال گذشته حدود 500 میلیارد دلار به عنوان همکاری اقتصادی یا به عبارت دیگر پاداش ایالات متحده بدهکار است. یونایتد او مبلغی پرداخت کرد که در نهایت هیچ فایده ای برای او نداشت.

آنچه محمد بن سلمان را بیشتر نگران می کند نحوه تفکر جو بایدن در مورد او است. رئیس جمهور جدید ایالات متحده معتقد است که وی صلاحیت های لازم برای پادشاهی عربستان را ندارد و باید از سمت ولیعهد کشورش استعفا دهد و محمد بن نایف ولیعهد سابق که اکنون در این کشور است جایگزین شود. حضانت امارات متحده عربی همچنین بیم آن دارد که موضوع مشارکت نظامی در یمن و کشته شدن مردم بی دفاع آن مورد توجه بایدن و تیمش قرار گیرد. در این میان موضوع توافق سازش با رژیم صهیونیستی نمی تواند امتیازی برای امارات باشد ، زیرا مسئله اصلی دولت جدید ایالات متحده حقوق بشر است ، در حالی که دونالد ترامپ تلاش کرد کشورهای عربی را تحت فشار قرار دهد تا توافق نامه ای با اسرائیل ایجاد کرد. حمایت از لابی صهیونیستی را به دست آورید ، اما این کشورهای عربی درک نکردند که جامعه آمریکا تصمیم جدیدی گرفته است و مصمم است که تغییرات جدید و اساسی ایجاد کند. این رژیم ها تصور می کردند که دونالد ترامپ در دور دوم نیز پیروز انتخابات خواهد شد ، اما محاسبات آنها غلط بود و باخت ترامپ برای آنها ضرر بزرگی تلقی می شود زیرا در کاخ سفید ترامپ وجود ندارد که از آنها حمایت کند. آنها نوعی چادر از دست داده اند. بنابراین به نظر می رسد با ورود جو بایدن به کاخ سفید ، تغییرات گسترده ای در سه کشور عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و بحرین ایجاد شود.

نکته مهم دیگر این است که کشورهای عربی با لابی های ضد ایرانی و ضد رژیم خود دیگر قادر به اعمال نفوذ بر حزب دمکرات نیستند. آنها در زمان دولت دونالد ترامپ دچار لغزش شدند و از هیچ تلاشی برای تأثیرگذاری بر او دریغ نکردند. به نظر می رسد با آمدن جو بایدن ، این کشورها نفوذ خود را در تصمیمات ایالات متحده به ویژه در مورد مسئله ایران از دست خواهند داد. به نظر می رسد بایدن به محض ورود کاخ سفید به ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران تبدیل می شود و برخی از تحریم های مخرب اعمال شده توسط دولت ترامپ بر اساس درخواست کشورهای عربی را لغو می کند. این مسئله به هیچ وجه برای رژیم های عربی مسئله مطبوعی نیست.

311 311

دکمه بازگشت به بالا