عمومی

ناکامی بن سلمان درباره ایران و قطر

اما آنچه مورد توجه ناظران سیاسی قرار گرفت حضور جرد کوشنر ، داماد دونالد ترامپ در کنار رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که می توان آن را توهین بزرگی به رهبران این کشورها دانست. رهبران بحرین ، پادشاهی عمان و امارات متحده عربی در این اجلاس حضور نداشتند که از اهمیت این نشست می کاهد.

در این جلسه دو اتفاق افتاد. نخست آشتی بین قطر و عربستان بود که دو کشور پس از سه سال اختلاف نظر برای حل آن گام برداشتند. دلیل اصلی ترس محمد بن سلمان از پیروزی جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که وی را نگران کرده است. عربستان سعودی احساس می کند با شکست دونالد ترامپ در انتخابات چتر خود را از دست داده است. به همین دلیل ، عربستان سعودی در جهت حل اختلافات خود با قطر به منظور ایجاد حاشیه امن در منطقه گام برداشته است که این نشان دهنده شکست سیاست های منطقه ای محمد بن سلمان است.

موضوع دیگر این جلسه توطئه ولیعهد سعودی علیه ایران بود. وی قصد داشت از شرایط موجود در منطقه و جهان برای ایجاد جریانی علیه ایران استفاده کند اما موفقیت زیادی کسب نکرد زیرا قطر هرگز قصد ندارد سطح روابط خود را با ایران پایین بیاورد و در دام ولیعهد سعودی سقوط کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تنها دستاورد نشست شورای همکاری خلیج فارس در مورد عربستان سعودی مصالحه میان ریاض و دوحه بود که طی آن قطر هیچ یک از پیش شرط های سعودی برای کاهش روابط با تهران و سایر موضوعات منطقه ای را رعایت نکرد. نه

310311

دکمه بازگشت به بالا