عمومی

طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،
محمد جواد ظریف عصر امروز در حاشیه نشست مشترک خود با نمایندگان مجلس ، در مصاحبه تلویزیونی درباره موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه که حدود سه ساعت به طول انجامید ، 17 موضوع مطرح شده توسط نمایندگان مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تبادل نظر کردند. گرفت

وی ادامه داد: در این جلسه اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص دیپلماسی اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ما سعی کردیم نقش وزارت امور خارجه در برقراری ارتباط با همسایگان برای بهبود شرایط اقتصادی و زندگی مردم را توضیح دهیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: اقدامات وزارت امور خارجه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و كالاهای ایرانی خصوصاً در زمینه انفجار تاج و بسته شدن مرزها مورد توجه قرار گرفت و احتمالاً برخی از آنها را مطرح خواهیم كرد این مسائل در انظار عمومی است.

ظریف گفت که نمایندگان همچنین در مورد ورود ایران به رودخانه هیرمند س questionsالاتی دارند. وی گفت: “در این راستا تلاش ها برای انعقاد توافقنامه جامع با افغانستان صورت می گیرد و ما برای نمایندگان کمیسیون مشترک آب با افغانستان توضیح دادیم.” مردم سیستان و بلوچستان حق استفاده از آب رودخانه هیرمند را دارند.

وی افزود: نمایندگان در مورد برجام و اطلاع رسانی جزئیات به مردم س questionالی داشتند که ما به آنها پاسخ دادیم. آنچه ما گفتیم اتفاق افتاد و پس از رد آخرین درخواست آنها توسط 13 عضو شورای امنیت ، این ادعاها غیر واقعی بود. ما همیشه گفته ایم که با مردم خود کاری نداریم. تا به امروز ، ما به مردم گفته ایم که چه اتفاقی افتاده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نمایندگان همچنین در مورد وضعیت اخیر درگیری ناگو-قره باغ س questionsالاتی را مطرح کردند ، گفت: آقای عراقچی در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی است و از مرز خداآفر بازدید می کند و به باکو ، مسکو و ایروان ». ایران طرحی را برای حل دائمی مناقشه ناگو-قره باغ تنظیم کرده است که با تصویب مقامات عالی کشور ظرف دو روز ارائه می شود و سپس ما آن را با طرف های دیگر در مسکو و ایروان بحث خواهیم کرد.

ظریف گفت: “با دیپلماسی فعالی که ایران دارد ، بر اساس احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و حل منازعات از طریق مرزهای بین المللی صلح آمیز و بدون تغییر ، یک نگرانی وجود دارد و آن حضور تروریست های تکفیری است. قابل تحمل نیست که ما مطرح کرده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم موارد مطرح شده در جلسه امروز با نمایندگان مجلس به روشن شدن موضوعات و پیشبرد کار کشور کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا