عمومی

ضرورت اصلاح رویه‌ها در ارائه آمار‌های قضایی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی باراناخبر،

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در دومین بخش از جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به جلساتی که در روزهای اخیر توسط معاون اول آسیب شناسی قوه قضاییه برگزار شد و رفع مشکلات در دادگستری به اولی . معاون قوه قضائیه و معاونت های راهبردی و آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تاکید کرد: باید تلاش شود هر چه سریعتر مشکلات و ابهامات موجود در آمارهای قضایی برطرف شود و به این نکته توجه شود که در آمارها مشکلات و ابهاماتی وجود دارد. . به دلیل تعدد پرونده ها و ارجاعات به دادگاه، صدمات و اختلالات زیادی ایجاد می شود. برنامه ریزی ها و تاخیرهایی برای حرکت به جلو وجود دارد.
رئیس کل دادگستری با اشاره به یکی از خسارات وارده بر اثر ابهامات و مشکلات موجود در آمار پرونده های قضایی، گفت: آمار ثبت می شود و در نتیجه به اشتباه تبلیغ می شود که 15 میلیون پرونده قضایی وجود دارد. اینطور نیست و در واقع چنین جریان کار وجود دارد، اما با این حال این آمارهای نادرست آثار منفی و آفت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به ضرورت و اهمیت آمارگیری برای برنامه ریزی و پیشبرد امور، تصریح کرد: لزوم تهیه و تدوین آمار مربوط به پرونده ها و سایر امور مربوط به قوه قضائیه غیرقابل انکار است، اما یک فرآیند. باید ایجاد شود که هر گونه آماری را حذف کند.
رئیس کل دادگستری همچنین با اشاره به موضوع بهبود وضعیت زندانیان و بازداشت شدگان، بر لزوم حفظ حرمت متهمان و محکومان تاکید کرد و نسبت به عدم اعمال محدودیت در موارد غیرضروری به مراجع ذیربط هشدار داد و گفت: غیر ضروری است. خشونت آمیز است و هیچ خطری برای امنیت مردم ندارد استفاده از برده داری یکی از اصول زندانبانی در جمهوری اسلامی ایران است.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور همچنین در این نشست بر آسیب شناسی، بررسی و رفع مشکلات سامانه نوبت دهی الکترونیکی تاکید کرد.
کاظم غریب آبادی معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: سیاست حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ترکیبی از اقدامات تهاجمی و تعاملی، نقض حقوق بشر در کشورهای مورد ادعا و همچنین نقض حقوق بشر خواهد بود. حقوق ملت ایران برنامه ریزی لازم خواهد بود.
وی افزود: در حوزه تعاملی، پاسخگویی به ادعاها و ادعاهای علیه حقوق بشر، تبیین دستاوردهای حقوق بشر، همکاری و تعامل با سازوکارهای بین المللی حقوق بشر و شناسایی و رفع نواقص در حوزه های مربوط به برخورداری از حقوق بشر در برنامه ریزی. دستور کار و اجرا شد.
معاون راهبردی قوه قضاییه محمد صاحب کار نیز از تهیه گزارش عملکرد قوه قضائیه در خصوص اجرای سیاست های برنامه ششم توسعه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کدام ماموریت ها کاستی هایی داشته اند؟

دکمه بازگشت به بالا