اقتصادی

صادرات ۵ کشتی فرآورده در ۲ ماه/امکان تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر سوخت هواپیما

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره وضعیت صادرات فرآورده های نفتی گفت: در دو ماهه نخست امسال حدود پنج کشتی صادرکننده فرآورده داشتیم. بنابراین، میزان صادرات بر حسب نیاز و رقابت قیمتی صورت خواهد گرفت. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور می توانیم شرایط بازار را در زمینه ترانزیت و سوآپ ارائه دهیم. در حوزه سوآپ هم اکنون ظرفیت های خوبی تامین شده است که منجر به تداوم ذخیره سازی در شمال کشور می شود.

به گزارش باراناخبر، جلیل سالاری ظهر امروز در حاشیه سومین روز از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: بازارهای هدف ما از جمله شرق آسیا و هند متنوع است.
وی از امکان تامین و صادرات خدمات و تجهیزات فنی مهندسی به صنعت پالایش به خارج از کشور و همچنین اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس خبر داد.
معاون وزیر نفت گفت: امروز فرصت عرضه و صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات صنایع پالایشی خارج از کشور فراهم شده و اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است که به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد. “
وی با تشریح وضعیت کلی صنایع پالایشی کشور و توسعه این صنعت افزود: در دهه 70 طرح جامعی برای توسعه و تثبیت پالایشگاه های کشور مطرح شد که عمدتاً بر عهده شرکت های خارجی بود که با تشکر. با توجه نیروهای داخلی در زمینه توسعه ظرفیت های فرآوری و ساخت پالایشگاه های جدید موفق بوده ایم و در حوزه صادرات نیز وارد شده ایم.
معاون وزیر نفت ضمن تاکید بر لزوم انجام اقدامات جدید در حوزه صنایع پالایشی با توجه به شرایط و مقتضیات زمان، گفت: ساختار شرکت نگاه را از مجموعه خدماتی به شرکت توسعه ای تغییر می دهد.
سالاری تاکید کرد: باید در حوزه بیرونی با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از دانش فنی شرکت های داخلی علاوه بر توسعه داخلی معرفی شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره روند قیمت گذاری در صنعت پالایشی گفت: در حوزه روابط مالی دولت و شرکت های پالایشی بخشی از فرآیند فروش است و فرآیند محاسبه شده در اطلاعیه وزارتخانه ابلاغ می شود. برای شرکت های پالایشی؛ از سال 1392 موضوع شاخص کیفیت به عنوان یک تکلیف اعلام شد و شرکت های پالایشی باید بخشی از سود سهام خود را صرف اقدامات توسعه ای کنند.

اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس

معاون وزیر نفت یکی از چالش های شرکت های پالایشی را کاهش نفت کوره به زیر 10 درصد دانست و افزود: استانداردهای تولید نفت در کوره ها باید به استانداردهای جهانی ارتقا یابد که پالایشگاه بندرعباس در این زمینه پیشگام است بیشتر دانش فنی او محلی شده است. در ماه های آینده مراسم عقد قرارداد و مناقصه EPC آن برگزار خواهد شد.
سالاری با اشاره به اینکه در پروژه‌های موفق بخش خصوصی، دولت در کنار این پروژه‌ها قرار گرفته است، گفت: در سیاست اصل 44 نیز آمده است که دولت می‌تواند 20 درصد ظرفیت تولید و شرکت ملی پالایش و پخش را بر اساس گذشته تصاحب کند. تجربیات، تصمیم گرفته شد که وارد این طرح ها شویم.
وی با تاکید بر اجرای پالایشگاه شهید سلیمانی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، افزود: شورای اقتصاد مجوز گرفته و مطالعاتی برای جانمایی آن انجام شده است.

عملیات اجرایی پالایشگاه شهید سلیمانی به زودی به پایان می رسد

مدیرکل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: امیدواریم این طرح به عنوان یک پروژه 100 درصد ایرانی شکل بگیرد و قدم های بزرگی برداشته ایم و با جدیت در تلاش هستیم تا مجوزهای دیگری نیز برای شروع عملیات دریافت کنیم. از او “.

تولید روزانه 260 میلیون لیتر محصول در کشور

سالاری در خصوص ظرفیت های صنعت پالایش در کشور گفت: ظرفیت فرآوری کشور در حال حاضر به طور متوسط ​​2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز است و کشور به طور متوسط ​​روزانه 260 میلیون لیتر فرآورده تولید می کند.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه ظرفیت فرآوری، نگاه ما ورود به حوزه خارجی است، افزود: تبدیل نفت خام به محصول با توجه به قیمت، ارزش افزوده بالایی دارد و بازار داخلی را هم در نظر می گیریم. خارجی “
معاون پالایش و پخش وزیر نفت تاکید کرد: در حوزه انرژی باید با کشورهای آمریکای لاتین برای ایجاد ظرفیت و تبادل دانش فنی و نیروی انسانی وارد همکاری شویم. در سفر اخیر به ونزوئلا، توافقاتی در زمینه انرژی نیز حاصل شد. دارای ظرفیت در محل برای ورود به عرصه بین المللی در زمینه پیمانکاران، تامین کنندگان تجهیزات و مطالعات مهندسی؛ همچنین توافقاتی صورت گرفته و کارگروهی نیز در این زمینه تشکیل شده است.

بانک باید به جایگاه واقعی خود برسد

سالاری درباره میزان تولید نفت کوره بدون گوگرد در کشور گفت: نفت کوره بدون گوگرد بر اساس نیاز کشور در پالایشگاه شازند تولید می شود و در پالایشگاه بندرعباس نیز طرح تولید آن اجرا می شود که به این ترتیب خواهد بود. همچنین پناهگاه و. تامین حمل و نقل
وی همچنین بر توسعه بخش بانکی در کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم حوزه بانکی را توسعه دهیم باید ابتدا زیرساخت های آن را در یک بسته توسعه دهیم تا در بازار عرضه خلیج فارس حضور داشته باشیم و لازم است این. بخش تا به موقعیت واقعی خود برسد.

امکان تولید روزانه 14 میلیون لیتر سوخت هواپیما در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچنین درباره وضعیت تولید سوخت هواپیما در کشور گفت: سوخت هواپیما به اندازه کافی تولید می شود و زمینه صادرات آن فراهم است، صادرات آن به صورت موازی انجام می شود. با بومی تامین سوخت و با توجه به نیاز داخلی کشور تولید می شود.
سالاری با تاکید بر اینکه در زمینه تولید سوخت هواپیما چالشی نداریم و قیمت ها تغییر نخواهد کرد، افزود: در حال حاضر در کشور امکان تولید 14 میلیون لیتر سوخت هواپیما در روز وجود دارد.

عدم توسعه مخازن ذخیره سازی در سال های گذشته

وی در خصوص قیمت بنزین صادراتی در سال های اخیر گفت: حضور در بازار محصول با توجه به عرضه و تقاضا شکل می گیرد. یکی از چالش های ما با اقدامات دولت قبل توسعه نیافتن مخازن ذخیره فرآورده های رنگی بود که در زمان تولید پالایشگاه ها با مشکل مواجه شد و این حجم وارد بازار می شود و با این شرایط نمی توان محصول را در آن عرضه کرد. قیمت واقعی
معاون وزیر نفت تاکید کرد: اگر به صورت های مالی سال 1399 مراجعه کنید، قیمت بنزین ما بسیار کمتر از آن بوده است، اما برای مدیریت شرایط عرضه و تقاضا باید به ظرفیت ذخیره سازی نگاه کنیم.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا