شهیدی که «سردار جنگل» بود

شهید سردار محمود قلی پور از فرماندهان و فرماندهان مشهور دوران دفاع مقدس در استان گیلان است. وی که در خانواده ای نظامی متولد شد ، به سرعت درگیر جنگهای انقلابی شد و از آن لحظه تا پایان عمر زمینی خود در 1 سپتامبر 1986 ، لحظه ای خط جهاد را رها نکرد و عمر خود را در راه جهاد

به گزارش باراناخبر ، روزنامه “جوان” در ادامه نوشت: در استان گیلان و تا حدی مازندران هیچ مبارزی را نمی توانید پیدا کنید که با نام و چهره قلی پور شناخته نشده باشد. وی فرمانده جنگل در مبارزه با منافقین و ضد انقلاب بود و سابقه طولانی در جبهه های نبرد با دشمن بعث داشت و کارنامه جهادی خود را با صحنه ها و لحظات پاک پر کرد. در آستانه سالروز شهادت این سردار رشیدی ، در گفتگویی که با برخی از دوستان وی داشتیم ، گوشه هایی از زندگی این شهید بزرگوار را به شما تقدیم می کنیم.

پدر نظامی

شهید قلی پور در سال 1342 در خانواده ای مذهبی با پدر نظامی و خانه دار متولد شد. از آنجا که پدرش در ارتش بود ، محمود و خانواده اش در شهرهای مختلف زندگی می کردند. خود شهید در شیراز متولد شد و اولین سالهای زندگی خود را در این شهر گذراند ، سپس به تهران رفتند و سرانجام در رشت ساکن شدند. در این شهر بود که حاج محمود نوجوانی و جوانی خود را گذراند و از آنجا وارد جنگ انقلابی شد.

حاج احمد عسکری از قدیمی ترین دوستان شهید در مورد فعالیت های انقلابی خود می گوید: “محل زندگی من و شهید قلی پور نزدیک یکدیگر بود. باغی به نام کاتوزیان وجود داشت که ما می رفتیم و فوتبال بازی می کردیم. اکثر بچه ها در “محله ما از خانواده های مذهبی و طبقه متوسط ​​بود. شهید قلی پور قبل از پیوستن به انقلاب در ارتش خدمت کرده بود. وقتی از خدمت مرخص شد ، در جریان انقلاب به ما پیوست و فعالانه کار می کرد.” ما همه کارها را انجام دادیم ، از توزیع اعلامیه ها گرفته تا شرکت در راهپیمایی ها و موارد مشابه ».

یکی دیگر از دوستان شهید می گوید: «پدر محمود نظامی بود. او به دلیل کارش نمی خواست پسرش وارد انقلاب شود. یکی از دوستانمان توضیح داد که در جریان تعقیب و گریز ، ما مجبور شدیم با تعدادی از بچه های انقلابی به خانه پدر محمود پناه ببریم و پدرش وقتی فهمید که چرا به خانه او آمده ایم ناراحت شد. اما محمود از مسیری که آغاز کرده بود منحرف نشد و در خط انقلاب ماند. »

تشکیل کمیته و نیروهای گیلان

پس از پیروزی انقلاب ، یکی از اولین کارهایی که شهید قلی پور و همرزمانش انجام دادند ، تشکیل کمیته ای در شهر رشت بود. این شهید بزرگوار به دلیل جایگاهش در بین فرزندان انقلابی ، در کمیته مرکزی با آیت الله احسان بخش همکاری می کرد. کمی بعد از تصمیم گیری برای تشکیل نیروهای گیلان ، محمود و گروهی از همرزمانش برای گذراندن آموزش های لازم به تهران رفتند. این گروه پس از بازگشت از تهران ، هسته اصلی نیروهای نظامی شهر رشت و استان گیلان را تشکیل می دهند.

حجت الاسلام سمیعی از یاران شهید می گوید: «آقامحمود قبل از انقلاب در ارتش خدمت کرده بود و دوره های مختلفی را گذرانده بود ، بنابراین از قبل با آموزش های اولیه نظامی آشنا بود. وقتی به تهران رفت و دوره های آموزشی دیگری را گذراند ، وی ناگزیر به یک نیروی آموزشی تبدیل شد و با تشکیل سپاه رشت ، مسئولیت آموزش نیروها را بر عهده گرفت. “بسیاری از فرماندهان و فرماندهان ، که بعداً منبع خدمات بسیاری شدند ، توسط مارتیر قلی پور و او (قلی پور) آموزش دیدند. ) برای اکثر رزمندگان استان گیلان مرد بزرگی بود. “

حضور در گنبد و کردستان

اگر بخواهیم گام به گام زندگی جهادی شهید قلی پور را بررسی کنیم ، وی ابتدا در مناطق مرزی و شهرها برای مبارزه با جدایی طلبان و عناصر ضدانقلاب شرکت کرد. حضور در شهر گنبد و اعزام نیرو به این شهر از اولین گام های شهید محمود قلی پور در مسیر جهاد و جنگ بود. در آن روزها ، بسیاری از شهرهای مرزی با شورش و آشوب روبرو بودند. در یک مورد ، با تحریک گروه های ضدانقلاب و چپ ، شورشی بین ماهیگیران بندرانزلی رخ داد که با هوشیاری شهید قلی پور و همرزمانش خنثی شد.

وقتی ناآرامی ها در کردستان به اوج خود رسید ، حاج محمود گروهی از نیروهای محلی را در استان گیلان ایجاد کرد ، اتوبوس را تأمین کرد و به عنوان رهبر این گروه به کردستان و شهرهایی مانند پاوه ، مریوان و … رفت. حضور دو ماهه شهید قلی پور و همرزمانش در استان گیلان منجر به اعزام تعداد دیگری از رزمندگان استان گیلان در کردستان شد و بعدها این حضور در قالب تیپ کوه قدس در سنندج بیشتر نمایان شد. به

آشنایی با حاج احمد متوسلیان

یکی از جنبه های زیبا و البته کمتر مورد بحث زندگی جهادی شهید محمود قلی پور ، آشنایی و دوستی وی با حاج احمد متوسلیان در کردستان بود. احمد آذرمینیا از یاران شهید در مورد حضورش در کردستان و آشنایی با جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان می گوید: ما فقط سلاح سبک همراه داشتیم و سنگین ترین سلاحی که با خود داشتیم مسلسل کالیبر 0.50 بود. به اولین جایی که رفتیم شهر پاوه بود. این شهر تازه از محاصره ضدانقلاب آزاد شده بود ، اما هنوز از قیام گروهک ها و ضدانقلاب به طور کامل بهبود نیافته بود. شهید قلی پور در شهرستان پاوه با حاج احمد متوسلیان دیدار کرد. روحیه جهادی این دو عاشق باعث شد آنها خیلی زود جذب شوند. حاجی احمد نیروهای بی باک و انقلابی و زحمت کشیدن او را دوست داشت و حاجی محمود نمونه بارز چنین افرادی بود. بنابراین ، دو ماه پس از مقرر شدن بازگشت ما به گیلان ، حاج احمد متوسلیان از شهید قلی پور خواست تا به کردستان برگردد و به او ملحق شود. حاج محمود نیز موافقت کرد ، اما وقتی به گیلان بازگشتیم ، جنگ تحمیلی بلافاصله پس از آن آغاز شد و سپس داستان قیام ضدانقلاب و گروه های چپ مانند توده ها و چریک های مردم و منافقین و … آغاز شد. محلی در شمال کشور در گیلان بمانید و با ضد انقلاب مبارزه کنید ».

در اولین روزهای دفاع مقدس شرکت کنید

با پیشرفت انقلاب اسلامی ، گروه های ضدانقلاب به طور فزاینده ای با نظام اسلامی دشمنی کردند ، اما قبل از رسیدن ما به خرداد 1360 و داستان قیام مسلحانه منافقین و دیگر گروه های ضدانقلاب ، بعثی های دشمن در 22 سپتامبر به کشور حمله کردند. ، 1980. سه استان کرمانشاه ، ایلام و خوزستان ، یگان های زرهی و پیاده نظام آن از خط مرزی عبور کردند. در آن زمان بود که شهید محمود قلی پور مانند حضورش در کردستان به سرعت تعدادی از همرزمان خود را بسیج کرد و خود او با این گروه به غرب کشور به ویژه سرپل ذهاب رفت.

حضور رزمندگان گیلانی در جبهه های دفاع مقدس در روزهای آغازین جنگ تحمیلی صورت گرفت. آنها در جبهه سرپل ذهاب حضور داشتند و از آنجا که در آغاز جنگ هیچ انسجامی بین نیروهای آنها وجود نداشت ، گیلانی ها نیز در مقابل دشمن بعثی متحمل خسارات سنگینی شدند. به عنوان مثال ، در 13 آنلاین 1359 ، سیزده جوان گیلانی در جبهه سرپل ذهاب به شهادت رسیدند.

سردار جنگل

مبارزه با گروههای ضدانقلاب که آن روزها فعالیتهای گسترده ای از گیلان تا مازندران و گلستان داشتند ، بخش بزرگی از زندگی جهادی شهید قلی پور را در بر می گیرد. با شروع قیام مسلحانه منافقین در خرداد 1360 ، استانهای شمالی کشور که سالها محل اقامت گروه های چپ بود ، به یکی از پایگاههای اصلی ضد انقلاب تبدیل شد. پوشش جنگلی و کوه ها فضای مناسبی را برای این گروه ها فراهم کرده بود تا پایگاه های خود را در مناطق صعب العبور بسازند و اقدامات مخربی را در پناهگاه جنگل انجام دهند.

طهماسبی ، یکی از همرزمان شهید قلی پور می گوید: “شاید در کل منطقه گیلان نتوانید فردی مانند شهید قلی پور را پیدا کنید که در خط مقدم مبارزه با ضدانقلاب و باندها قرار داشته باشد. می توان گفت که او اولین در بحث مبارزه با ضد انقلاب به عنوان فرمانده نیروهای گیلان. او کار خود را با جدیت دنبال کرد. مبارزه با ضد انقلاب در گیلان به دو قسمت تقسیم شد ؛ یکی فعالیت در شهر و دیگری جنگیدن در جنگل. هر کدام در شهر ما ، به راحتی نمی توانیم چهره افراد عادی را با ضد انقلاب تشخیص دهیم ، و در جنگل ، پایگاه های ضد انقلاب در مکان های دشوار واقع شده بودند. انقلابیون نه تنها در بین مردم عادی مستقر شدند ، اما همچنین به عنوان نگهبان و مبارز. گاهی اوقات نمی توان به راحتی به یک نیروی انقلابی اعتماد کرد. ترور مقامات در شهر رشت و استان گیلان سابق تا بسیار بالا در صورتی که شهید انصاری استاندار گیلان اولین شهید استاندار کشورمان است. او و معاونش شهید نورانی کشته و شهید شدند ».

هوشمندی و درایت شهید قلی پور به همراه روش هایی که برای مقابله با ضد انقلاب انتخاب کرده بود ضربات مهلکی به باندهای استان گیلان وارد کرد. به گفته رفقای شهید ، شهید قلی پور سعی کرد از کمک های مردم در مقابله با ضدانقلاب استفاده کند و همچنین با رفتار ناجوانمردانه خود سعی کرد جوانان فریب خورده را از دامان ضدانقلاب آزاد کند. در یک مورد ، دختری که چندین ترور انجام داده بود از رفتار بزدلانه شهید قلی پور پشیمان شد و با افشای تعداد قابل توجهی از خانه های تیم ، ضربه شدیدی به ضدانقلاب وارد کرد. در این عملیات و با هماهنگی عالی حاج محمود ، در یک روز معین و در زمان معین ، تعداد قابل توجهی از خانه های تیم منافقین توسط رزمندگان تسخیر و خلع سلاح شد ».

تشکیل تیپ 16 قدس گیلان

در اواخر سال 85 ، با تلاش شهید محمود قلی پور و دیگر رزمندگان استان گیلان ، قیام ضدانقلاب تا حد زیادی در گیلان از بین رفت. تا آن زمان ، رزمندگان گیلانی اغلب از طریق لشکر 25 کربلا و همچنین تیپ کوه قدس مستقر در سنندج به جبهه های دفاع مقدس می رفتند. از سال 1364 به بعد ، با تلاش آیت الله احسان بخش ، گیلانی ها باید تیپ مستقلی داشته و به عنوان بخشی از این تیپ به جبهه می رفتند.
در پی تصمیمات اتخاذ شده در سطح استان ، در سفر فرمانده سپاه به گیلان ، موضوع تشکیل تیپ با وی مورد بحث قرار گرفت و با موافقت فرمانده وقت سپاه ، شهید حاج محمود قلی پور به عنوان یکی از افراد اصلی و شناخته شده در استان گیلان ، وظیفه کار در زمینه تشکیل این تیپ را بر عهده داشتند. وی به عنوان معاون برنامه ریزی و عملیات تیپ قدس به سنندج رفت و از آن زمان به بعد شروع به جذب نیروهای استان گیلان در واحدها و سایر یگان ها کرد. اگر ورود فرماندهان شهید مانند حاج حسین املکی ، مهدی خوش سیرت و … از لشکر 25 کربلا تا تیپ قدس ، به همت شهید محمود قلی پور بود.

با تأمین نیروهای مجرب و مجرب گیلان در تیپ قدس ، اداره این تیپ به تدریج به گیلانی ها سپرده شد و سپس با ورود سردار شهید حاج حسین همدانی ، تیپ 16 قدس گیلان رسماً تشکیل شد. شهید قلی پور نیز به دلیل مدیریت خوب در سازماندهی و پشتیبانی نیروها و تیپ به عنوان رئیس ستاد ادامه داد. تیپ قدس گیلان پس از شکل گیری ابتدا در عملیات والفجر 9 شرکت کرد و سپس در عملیات کربلای 2 یک آزمون جدی گرفت و در این عملیات بود که حاج محمود قلی پور پس از سال های جنگ حقوق خود را دریافت کرد و به لقاء الله پیوست. پس از شهادت حاج محمود مشخص شد که وی در آخرین ساعات زندگی زمینی خود وصیت نامه جدیدی نوشته است. شهادت این وصیت این جمله بود: “من درد هر گلوله و ترکش را تحمل می کنم ، اما هرگز غم خمینی را تحمل نخواهم کرد …”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا