شهاب حسینی درباره چه چیزی صحبت کرد؟

آخرین درخواست شهاب حسینی و برخی سوالات وی در مورد وضعیت سینما دغدغه جدی بسیاری از فعالان این عرصه است که نگران ادامه شرایط فعلی و آینده سینما هستند.

به گزارش باراناخبر، «کینماجا» از ابتدای تابستان امسال و پس از گذراندن دوره رکود شدید پس از شیوع کرونا و پیش‌بینی بهبود وضعیت در فصل پاییز، بلیت پررونق‌تری را تجربه کرد، اما ناآرامی‌ها که از اواخر شهریور در کشور ساخته شدند ورق زدند و اکنون آنچه دغدغه بسیاری از فعالان عرصه سینما شده است آینده سینما و سینما و معیشت سینماگران و سینماست که مخاطب دیروز می کند. مثل گذشته نبین

قرار بود پاییز امسال فیلم های جدیدی اکران شوند و حتی قرار بود همزمان با جام جهانی اکران برخی فیلم ها ادامه پیدا کند تا استقبال مردم از سینما کم نشود اما فروش فیلم ها در صفحه نمایش آنقدر افت کرده است که به گفته برخی کارشناسان حدود 50 درصد با کاهش مواجه شده اند. همین موضوع باعث شده تا سازندگان فیلم هایی که قرار بود پاییز امسال اکران شوند فعلا کنار بکشند. زیرا با توجه به هزینه های زیادی که برای تولید صرف می شود، چشم اندازی جز شکست در گیشه نمی بینند. در این میان برخی از سینماداران خاطرنشان می کنند که باید مانند زمان کرونا از سینما حمایت ویژه شود.

بیشتر بخوانید:

تاکید یک کارگردان سینما بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی سینماها

همایون اسعدیان: برای حفظ سینما باید کاری کرد

علاوه بر این موضوع، دغدغه برخی سینماگران این است که در فضای کنونی جامعه، آیا شرایط برای نمایش مهیا است؟ در این میان عده ای برای بهبود وضعیت مردم تصمیم گرفتند فیلم خود را اکران کنند اما برخی شرایط را مبهم می دانند. اهالی سینما در این زمینه خاطرنشان می کنند که باید حمایت مالی خوبی از سوی سازمان سینمایی برای تشویق سینماداران به اکران صورت گیرد اما تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی از سوی سازمان سینمایی و همچنین خانه سینما اعلام نشده است. که به عنوان یک ارگان تجاری باید درخواست کند منتشر نشده است. تنها تصمیمی که اخیراً توسط شورای انجمن نمایش اعلام شده این است که هر دو هفته از اکران فیلم‌هایی که همزمان با جام جهانی روی پرده می‌روند، یک هفته محسوب می‌شود و هر فیلم جدیدی که اکران می‌شود در صورتی که مخاطبان آن را می پذیرند. تا پایان سال بدون محدودیت نظارتی ادامه دهید. همچنین اعلام شده است که فیلم های جدید نیز از حمایت مالی سازمان سینمایی برخوردار خواهند شد، اما این موضوع به صورت کاملا کلی مطرح شده است و حتی فیلمسازان و تهیه کنندگان در پی گیری باراناخبر اعلام می کنند که اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارند. این. داستان هایی برای تصمیم گیری در مورد اکران فیلم هایشان. سوال آنها این است که این حمایت مالی چقدر است و به چه صورت خواهد بود؟ آیا پشتیبانی رایگان است یا به صورت وام پرداخت می شود؟

بیشتر بخوانید:

اظهارات کارگردان فیلمی با بازی مهدی هاشمی درباره اکران

وضعیت کلی سینما و فعالان آن باعث نگرانی شده است که در سکوت مسئولان صنفی، شهاب حسینی روز گذشته در یادداشتی خطاب به خانه سینما نوشت: «در چند هفته اخیر خیلی منتظر بودیم تا بدانیم. نظر و تحلیل اتحادیه محترم ما در مورد وضعیت موجود. شاید بیش از هر صنفی، صنف سینما باید این دغدغه را داشته باشد که در شرایط کنونی آیا می تواند دوباره به حضور مردم و استقبال از آثار سینمایی امیدوار باشد؟ آیا روح جمعی جامعه این فرصت و تمایل را خواهد داشت که به دستاوردهای ما توجه کند؟ آیا به این دلیل نیست که حضور ما به گوش و چشم و روح و قلب مردم جان می بخشد؟ آیا به این دلیل نیست که زندگی ما با زندگی آنها مرتبط است؟ آیا آنها سرمایه واقعی ما نیستند؟ مگر ما همان مردم نیستیم؟ با روحیه آزرده جامعه و دل خسته مردان چه کنیم؟ آیا ابر عشق و محبت آنها بر میدان اندیشه ما خواهد بارید؟ به عنوان یکی از اعضای خردسال خانه سینما نظر رسمی آن انجمن محترم را در مورد شرایط کنونی جامعه اعلام می کنم. خانواده سینما باید با بیانیه ای نظرات خود را به جامعه ای که همیشه حامی ما بوده است برسانند. لذا از جنابعالی تقاضا دارم در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را جهت به اجماع فیلمسازان و اعلام آن به جامعه انجام دهید.

آنچه شهاب حسینی بازیگر، کارگر و تهیه کننده سینما گفت را می توان در گفتگو با بسیاری از سینماهای نگران و سردرگم از مواجهه مردم با سینما شنید. برخی معتقدند در عصر تغییر فناوری و بسترهای اکران باید در نحوه مدیریت سینما و قوانین فیلمسازی تغییراتی ایجاد کرد تا سینما پاسخی به خواسته های مردم داشته باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا