عمومی

جشنواره فیلم فجر، هست ها و نیست ها

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،
برنامه شهر فرنگ در پنجمین روز از دهه فجر و پنجمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به مرور جشنواره و نحوه برگزاری آن پرداخت.

“شاهین شجری کهن” ، منتقد سینما که در نقد سینمای ایران و جهان سهیم است ، انتقادی به اصل برگزاری یا عدم برگزاری این جشنواره نداشت. او نسبت به نحوه انتخاب روسای جمهور و کمیته انتخاب انتقاد داشت.

شجری کهن گفت: در 4 دهه گذشته تغییر چندانی در برگزاری و نحوه انتخابات ایجاد نشده است.

وی گفت: به طور کلی جشنواره فیلم آتش یک ویترین از سینمای ایران است که تاکنون هیچ چیزی نتوانسته جای آن را بگیرد.

شجری کهن افزود: این جشنواره همیشه در سینمای ایران تأثیرگذار بوده و چشم انداز آینده سینمای ایران است.

وی گفت: بسیاری از فیلم ها در سال های گذشته اگرچه در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند اما از اکران عمومی خارج شده اند.

این منتقد سینما سینمای ایران را بهار سینمای ایران خواند و خواستار این شد كه هیچ چیز به اعتبار سینما آسیب نرساند.

شجری کهن ، منتقد سینما گفت: برگزاری جشنواره فیلم ایران ارتباط مستقیمی با دولت های وقت ندارد اما نوعی دوره برای اهالی سینما است. وقتی معادله ها در جشنواره رعایت نشوند ، نارضایتی بیشتر می شود.
این منتقد سینما گفت: تمرکز جشنواره ها باید بر افکار عمومی باشد ، نه نظر کارگردانان. وی افزود: کار جشنواره فیلم معرفی محصولات برتر است نه خواست مدیران ارشد.

وی دبیر جشنواره را از مدیران با نفوذ پایین در اهداف مدیریت و اجرای جشنواره ها دانست.
شجری کهن ورود و ظرفیت فیلم های ایرانی را 100 فیلم اعلام کرد و گفت: وقتی او تمام دارایی های سینمای ایران را از 60 فیلم به 16 فیلم محدود می کند ، نوعی تحمیل در حوزه فرهنگ پدیدار می شود.

“محمدرضا عباسیان” کارشناس سینما نیز از مرحوم علی انصاریان نام برد و گفت: “مرحوم انصاریان علاقه زیادی به دیدن فیلمش در جشنواره داشت.”

وی گفت: سازندگان سینما آمریکایی هستند اما در زمینه جشنواره ها ، اروپایی ها پیشتاز هستند. برای فیلمساز مهم است که در کدام جشنواره ها شرکت کند. حضور در جشنواره های معتبر برجسته فیلم و سازندگان فیلم است.

عباسیان با اعلام اینکه جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران است ، افزود: جشنواره فیلم فجر ما هیچ ارتباطی با استاندارد برگزاری جشنواره های جهانی ندارد. جشنواره فیلم ایرانی نوعی برداشت از تولیدات سالانه سینمای ایران است.

این کارشناس سینما به اهمیت حضور و دخالت دبیر جشنواره فیلم در تصمیمات مدیریتی اشاره کرد و گفت: اگر دبیر جشنواره فقط به محتوا و انتخاب بهترین فیلم نپردازد و نظر کارشناسی نداشته باشد ، دبیر جشنواره در غیر این صورت نیست

عباسیان ، کارشناس سینما گفت: انتقاد از قضات مناسب است اما درخواست از قضات عادلانه نیست.

دکمه بازگشت به بالا