عمومی

سیلاب اخیر میناب در تاریخ ثبت نشده بود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین علی اکبر محرابیان پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری استان هرمزگان اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در استان هرمزگان فرسودگی شبکه های انتقال است که در این راستا وام ویژه ای را برای هرمزگان در نظر گرفتیم. که اتفاقات خوبی در آینده ممکن است رخ دهد.»

وی افزود: ظرفیت کل آب شرب استان 6900 لیتر در ثانیه است که 40 درصد آب شیرین و مابقی سد و چاه و خط محرم را شامل می شود و در حال حاضر در استان یک هزار کسری آب داریم. لیتر در ثانیه که برای رفع این مشکل در استان هرمزگان توسط سازمان املاح و سد جگین و گبریک پیش بینی شده است.

وزیر نیرو گفت: تامین آب بشاگرد از سد جگین 46 درصد پیشرفت دارد تامین آب جاسکون 82 درصد است و امروز از خط انتقال آب بندر چارک به بستک بازدید کردیم و اعتبارات لازم برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در صورت وقوع سیلاب که خسارات زیادی به مردم وارد شده است میانگین بارندگی استان در طول سال 210 میلی متر است اما در این سامانه آخر تنها 270 میلی متر بارندگی در میناب داشتیم. سیلاب سد میناب 13 هزار مترمکعب است. در هر ثانیه، و هیچ چیزی در 500 سال گذشته ثبت نشده است.

محرابیان بیان کرد: ظرفیت کل سد میناب 240 میلیون متر مکعب است. در این سد حداقل آبی که می توانیم داشته باشیم حدود 40 میلیون متر مکعب است. در جریان سیل سد 50 میلیون مترمکعب آب داشت که به دلیل سیل که ظرفیت اولیه 280 میلیون مترمکعبی داشت، آب اضافه شد و مجبور شدیم دریچه های سد را باز کنیم.

وی افزود: اگر سد استقلال در این منطقه نبود، سیلابی با ظرفیت 13 هزار متر مکعب در ثانیه وارد میناب می شد و چیزی در منطقه باقی نمی گذاشت و همه چیز را از بین می برد.

وزیر نیرو گفت: در خصوص حفاری نکته درستی است و باید به آن توجه شود، در حوزه نظافت، اعتبارات بودجه به هیچ وجه با رودخانه های ما در هرمزگان همخوانی ندارد و اعتبارات کلانی نیاز است. . برای حفاری هزینه شود».

محرابیان گفت: به دلیل کم آبی در هرمزگان مشکل به اقتصاد بازمی گردد، اگر همه منابع آبی کشور را به هرمزگان اختصاص دهیم باید حداقل 3 سال کل بودجه را اختصاص دهیم تا فقط مشکل آب هرمزگان حل شود. . . “

دکمه بازگشت به بالا