اقتصادی

ساحل عاج دروازه ورود به یک بازار ۱۰۰ میلیونی است/نگرانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد

باراناخبر/مرکزی سفیر ساحل عاج گفت: با توجه به ثبات اقتصادی در ساحل عاج، نگرانی برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایرانی در کشور وجود ندارد.

تاماکولو واتارا در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان مرکزی در اتاق بازرگانی اراک گفت: ساحل عاج 28 میلیون نفر جمعیت دارد و واحد پولی آن ثابت است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی است و عمده محصولات آن قهوه، کاکائو و بادام هندی است، گفت: سالانه دو میلیون تن کاکائو در ساحل عاج تولید می شود که 40 درصد نیاز دنیا را تامین می کند.

اوتارا با اشاره به اینکه این کشور از نظر صنعتی پیشرفته نیست و 25 درصد پیشرفت آن در حوزه نفت و پتروشیمی است، افزود: شرکت های ارتباطی، راه ها و تأسیسات بهداشتی و حمل و نقل نیز مابقی اقتصاد ساحل عاج محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: ساحل عاج به همراه 7 کشور دیگر در غرب آفریقا عضو یک اتحادیه هستند و بیشترین درآمد بین این کشورها مربوط به ساحل عاج است و در واقع اگر دسترسی به یکی از این کشورها در غرب آفریقا امکان پذیر شود، هفت کشور کشورهایی که قابل دسترسی هستند، دسترسی و جمعیتی در حدود 100 میلیون نفر داشتند و بازار خوبی برای ایران به حساب می‌آیند.

سفیر ساحل عاج در ایران با بیان اینکه روابط سیاسی دو کشور به سال 75 برمی گردد، اما روابط اقتصادی آن طور که انتظار می رود نیست، گفت: مبادلات اخیر دو کشور در دو سال اخیر به 40 میلیون می رسد. دلار قابل توسعه بندر ابیجان دومین نقطه مهم قاره آفریقا است که از طریق آن دسترسی برای مبادلات صادراتی و وارداتی امکان پذیر است.

وی بیان کرد: استان مرکزی می تواند در زمینه کشاورزی با ساحل عاج همکاری کند، کاکائو و بادام هندی بلافاصله پس از برداشت به فروش می رسد ضمن اینکه می توان آنها را فرآوری کرد و در این زمینه همکاری کرد. ایده آل دولت عاج صادرات پودر یا کره کاکائو است اما در حال حاضر به صورت حبوبات صادر می شود و فرصت هایی برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در این زمینه وجود دارد.

اوتارا با اشاره به اینکه کشور ساحل عاج دارای معادن آهن، نیکل، طلا و الماس است که می توان در زمینه استخراج با آنها همکاری کرد و از سرمایه گذاران ایرانی استقبال می کنیم، گفت: مشکل اکثر کشورهای آفریقایی به عنوان مثال بحث زیرساخت ها است. در زمینه فرودگاه کاست مشکلات جدی در این کشورها وجود دارد، حتی می توان با کشورهای آفریقایی در زمینه توسعه زیرساخت ها از جمله زیرساخت های حمل و نقل تعامل کرد، 80 هزار کیلومتر جاده در ساحل عاج نیاز به آسفالت دارد، البته یک شرکت ایران در این زمینه فعال بوده است، اما فرصت هایی برای فعالیت شرکت های بیشتری وجود دارد.

وی افزود: طرح ها و پروژه های زیادی برای احداث بنادر، راه آهن و فرودگاه در ساحل عاج وجود دارد و ممکن است فهرست این پروژه ها برای همکاری و سرمایه گذاری به اتاق بازرگانی اراک ارائه شود تا بتوانند در آن مشارکت کنند. فرآیند مناقصه باشد

اوتارا با بیان اینکه امکان سرمایه گذاری در حوزه انرژی وجود دارد، گفت: این کشور با وجود اینکه زیرساخت های قوی در حوزه برق ندارد، صادرکننده برق به غنا، نیجریه و مالی است.

وی بیان کرد: تولید نفت و گاز در این کشور زیاد نیست اما شرکت های ایرانی می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند، همچنین تفاهم نامه ای نیز بین وزارت بهداشت ایران و ساحل عاج منعقد شده است. هلال احمر یک درمانگاه فعال دارد. در ساحل عاج که با استقبال خوبی مواجه شده است و می توان این فعالیت ها را توسعه داد و با توجه به تولید تجهیزات پزشکی یکبار مصرف در استان مرکزی می توان از ظرفیت های این تفاهم نامه برای توسعه صادرات بهره مند شد.

با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز نیازهای زیادی وجود دارد، شرکت های ایرانی فعال شده اند اما بازار همچنان برای حضور سایر شرکت ها باز است و افزود: در حال حاضر 10 تا 15 شرکت ایرانی در ساحل عاج فعالیت می کنند و امیدواریم. که این تعداد باید افزایش یابد و خوشبختانه طی جلسه ای با استاندار مقرر شد تفاهم نامه ای بین اتاق و سفارت امضا شود.

وی گفت: رشد اقتصادی کشور به 7 درصد رسیده بود که پس از کرونا کمی کاهش یافت و اکنون رشد اقتصادی به 6 درصد رسیده است و شرایط باثباتی دارد و جای نگرانی برای سرمایه گذاری نیست. . تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی در حوزه های مختلف از جمله شرایط مالیاتی در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال تسهیلاتی در حوزه نفت و گاز و ساختمان در نظر گرفته شده است.

اوتارا تاکید کرد: تجار ایرانی نگران سرمایه گذاری در ساحل عاج هستند که این امری طبیعی است، البته سفارت نمی تواند تضمین دهد، اما شرکت ها باید با حضور در این کشور بررسی میدانی انجام دهند، بازار را از نزدیک بسنجند و تصمیم نهایی را بگیرند. و سفارت فقط می تواند در مورد نیازهای کشورمان اطلاعات بدهد.

وی بیان کرد: اگر شرکتی برای اولین بار بخواهد در ساحل عاج سرمایه گذاری کند، می تواند ابتدا با کمک یک فرد عاج اقدام به تاسیس شرکت، افتتاح حساب بانکی و تا سقف 50 درصد تخفیف گمرکی و مالیاتی از درآمد حاصل از سرمایه گذاری کند. تحمل نمی کند

سفیر ساحل عاج در جمهوری اسلامی افزود: با توجه به تحریم ها، مبادلات با مشکل مواجه است، اما شرکت های ایرانی فعال در ساحل عاج با داشتن حساب بانکی در کشورهای ثالث، انتقال پول را انجام می دهند و از این طریق می توان مبادلات مالی انجام داد. در مورد سرمایه گذاری در ساحل عاج، اجرا شده است.

با بیان اینکه ساحل عاج به 30 هزار واحد مسکونی در سال نیاز دارد و برای سال های 2022 تا 2024، طرح ملی ساخت 150 هزار واحد مسکونی فعال شده است. اگر این عرصه بتواند صادرات داشته باشد، به ساخت ساحل عاج کمک می کند. کشور نیاز به قیر دارد 80 هزار کیلومتر راه در این کشور به قیر و آسفالت نیاز دارد که تنها 10 هزار کیلومتر آن آسفالت شده است و در این راستا همکاری با ما ایران است.

وی افزود: تا سال 1391 نمایشگاه دائمی معرفی بازار ایران در ابیجان بدون عوارض گمرکی فعال بود اما به دلیل بحران سیاسی در ساحل عاج این نمایشگاه لغو شد و امیدواریم این نمایشگاه در کمیسیون بازرگانی برگزار شود. 18 الی 22 اکتبر برگزار می شود، موضوع باید مطرح شود و نمایشگاه دوباره برگزار شود.

سفیر ساحل عاج در ایران گفت: تنها 10 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و مابقی از کشورهای هند، چین و اروپا وارد می شود و در صورت امکان صادرات دارو از ایران با کمال میل آن را می پذیریم و قطعا از این همکاری استقبال می کنیم. و همچنین برای تولید انرژی خورشیدی کافی است شرکت ها مکاتبه ای با سفارت داشته باشند تا همکاری ها توسعه یابد.

به گزارش باراناخبر، در این نشست فعالان اقتصادی استان به ارائه محصولات و تولیدات خود در حوزه های مختلف پرداختند و تمایل خود را برای همکاری با کشور ساحل عاج اعلام کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا