عمومی

زن عنکبوتی ایران: نه بیمه دارم، نه آینده

او می گوید: “من 20 سال از عمر خود را صرف کار به عنوان کارگر برای برافراشتن پرچم کشورم کرده ام.” او می گوید من از پایین ترین سطح شروع کردم و از پله ها بالا رفتم تا به مدال جهانی رسیدم؛ صعودی که در صعود شکلی نمادین و واقعی دارد. بدون ترس از دست دادن ، بدون ترس از قضاوت ، و بدون ترس از سقوط زن عنکبوت ، ایران بالاتر و بالاتر رفت و اکنون در جایی ایستاده که لیاقتش کمتر است. اجلاس – همایش! و او فقط می خواهد بالاتر برود.

به گزارش باراناخبر ، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: به بهانه مدال تاریخی الناز رکابی ، بانوی کوهنورد کشورمان ، با او به گفت وگو نشستیم.

به نظر می رسد این مدال با سختی زیادی گرفته شده است. هم به خاطر نگاه زنان به ورزش و هم به خاطر محیط و مواردی از این دست. راست می گویم؟

بله ، بدست آوردن آن واقعاً سخت بود. کوهنوردی هر روز در حال تغییر است و مهارت های او در حال بروز شدن است و ما باید در مسابقاتی که هر سال برگزار می شود شرکت کنیم تا به روز شویم. فرصتها نیز به همین ترتیب تغییر می کنند. در حالی که در کشور ما ، تجهیزات بسیار دیر به روز می شوند. زیرا ما هیچ وارداتی نداریم و امکاناتی که داریم شبیه مسابقات جهانی نیست. من سالها در سه رشته کوهنوردی کار کرده ام و متوسط ​​بوده ام ، اما توانستم به سطحی برسم که لیاقت این مدال را داشتم. سالهاست که به دلایل مختلف ، فارغ از اینکه ما با سایر کشورها بدشانس هستیم یا برابری نمی کنیم ، با وجود پتانسیل و توانایی ، این مدال را دریافت نکردم. این مدال برای من بسیار ارزشمند است زیرا پس از سالها تلاش به دست آمد. امیدوارم بتوانم در سالهای آینده بتوانم این مدال را در مسابقات انفرادی نیز تکرار کنم و به هدف اصلی زندگی خود یعنی کسب مدال در مسابقات جهانی سنگنوردی مانند بولدرینگ و طناب زدن دست پیدا کنم.

فدراسیون چه پاداشی به شما داد؟

فدراسیون 500 دلار روی سکو به من پاداش داد. اما نمی دانم آیا پاداش دیگری وجود دارد یا خیر. با توجه به اینکه این اولین مدال است و کسب آن بسیار دشوار بود. زیرا رشته های بولدرینگ و طناب زدن رشته های اروپایی هستند. در حال حاضر چیزی درباره ستایش و پاداش به من گفته نشده است ، اما امیدوارم به حقوق خود دست پیدا کنم. من فکر می کنم برای من که عمرم را صرف آموزش و کوهنوردی کرده ام ، حداقل حق من درک مشکلاتم است. نه بیمه دارم و نه کار. تمام وقت خود را وقف این رشته کردم. در 32 سالگی ، آینده ای مطمئن ندارم. حداقل من می خواهم کار پیدا کنم و مطمئن شوم.

موفقیت شما همزمان با موفقیت هندبال و فوتبال بود. فکر می کردید خبر مدال شما در سایه ماند؟

بله ، اینطور است این به دلیل تبلیغاتی است که رشته های دیگر در مقایسه با ما انجام داده اند. رشد در رشته های فردی بسیار دشوار است. مخصوصاً با امکانات ما. مشکل دیگر این است که تبلیغات بسیار کمی در مورد رشته های ما وجود دارد. رشته های ما با سختی زیادی مدال می گیرند. زمان او دقیقاً برابر با 20 سال از عمر من است. مدال ها بسیار کمتر از سایر رشته ها دیده شد.

آیا با عنوان “زن عنکبوت ایرانی” که به شما داده شده مشکلی ندارید؟

مرد عنکبوتی در واقع از همان مرد عنکبوتی در انیمیشن ها گرفته شده است. او شخصیت بسیار دوست داشتنی و فوق العاده ای دارد. فکر می کنم همه دوست دارند اسمش را مرد عنکبوتی بگذارند. همه کوهنوردان این احساس را دارند.

برای بسیاری از مردم ، زن بودن و کوهنوردی نمی توانند دست به دست هم دهند. نظر شما در این باره چیست؟

این تصور غلط در سراسر جهان به ویژه در ایران وجود دارد که ورزش های سخت و سنگین برای زنان بسیار عجیب است. به خصوص که او در چسباندن دست و پای خود نقش دارد و ممکن است آن جزئیات از بین بروند. به این معنا که این ورزش یک ورزش شدید محسوب می شود. اما این ورزش به خودی خود مملو از تکنیک ، ظرافت و مهارت عالی است. مواردی که باعث بالا رفتن جذابیت زنان در کوهنوردی می شود زیرا پر از تکنیک و خلاقیت است. همه ورزشها در دوران جدید به سمت مهارتها حرکت می کنند. یعنی فقط به قدرت و توانایی بدنی خشک نیاز ندارد. مهارت های بسیار بالا مورد نیاز است و دانش به دست می آید. در این زمینه ، درست است که از نظر فیزیولوژیکی ، مردان از زنان برتری دارند ، اما از آنجا که ورزش به سمت مهارت و علم پیش می رود ، زنان می توانند در همه مردان در کنار مردان موفق بوده و بتوانند به مدال های بالا دست پیدا کنند. تا روزی که زن و مرد بودن و جدایی زن و مرد به تدریج برطرف می شود و همه می توانند با هم تمرین کنند و از یکدیگر درس بگیرند و گام به گام پیشرفت کنند.

ورزشی که انجام می دهید نیز تا حدودی ترسناک است.

ترس یک احساس طبیعی است و به طور غریزی در همه افراد وجود دارد. کسانی که صعود می کنند افراد بی باکی نیستند. اکثر آنها ترسوهایی بودند که به ورزش پرداختند و خود را با ارتفاع وفق دادند و ترس آنها از بین رفت. جالب است بدانید که در بین ورزشکاران حرفه ای کوهنوردی ، هنوز کسانی هستند که از ارتفاع می ترسند ، اما غلبه بر ترس و تجربه کنار آمدن با آن بسیار زیبا است. از نظر خطرناک بودن ، به هر حال ، این ورزشی است که با قد سروکار دارد. فدراسیون جهانی تعدادی از استانداردهای جهانی را تعیین کرده است که باعث می شود صعود نسبت به سایر ورزشها کمتر خطرناک باشد. هرچه ارتفاع بیشتر باشد ، ابزار و استانداردهای بالاتری نیز وجود دارد. ما با طناب بالا می رویم و وقتی می افتیم ، با طناب می افتیم و فشار در سراسر بدن پخش می شود و فشار به قسمتی از بدن وارد نمی شود تا آسیب وارد شود. سیم دیگر که بولدرینگ است ، برای کاهش خطر ، دیوار را بیش از چهار متر ترک نمی کند و تشک های استانداردی نصب شده است که هنگام سقوط روی آنها می افتیم و فشار در سراسر بدن پخش می شود و در واقع ، این سیم خطرناک نیست من تضمین می کنم خطرات صعود بسیار کمتر از سایر رشته ها است.

برای ادامه و افزایش این مدال چه کنیم؟

این مدال می تواند شروع خوبی باشد زیرا بسیاری از مردم ، به ویژه نسل آینده ، معتقدند اگر من ، الناز رکابی ، با این همه تلاش بتوانم به مدال دست پیدا کنم ، آنها نیز می توانند. آنها می بینند که ما مهارت های زیادی در طول مسابقات بین المللی کسب کرده ایم و اکنون آنها از ما یاد می گیرند. در این دهه ، یعنی در دهه ای که ما هستیم و در آن همه ، از جمله من ، صعود می کنیم ، بر امکانات حرف اول تأکید می شود. ما به سالن های مجهز و اردوهای خارجی نیاز داریم تا بتوانیم با رقبای خارجی تمرین کنیم و در آنجا در فرهنگ کوهنوردی باشیم و به آن چیزها عادت کنیم. امکانات آنجا بسیار خوب است و رسیدن به آن امکانات به ایران زمان زیادی نیاز دارد. به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد. اگر چنین باشد و از دانش مربیان خارجی استفاده شود ، این مدال قطعاً ادامه خواهد داشت. حمایت از ورزشکاران نیز بسیار مثر است. یک نفر برای جامعه کوهنوردی بسیار کم است. من فقط سالها تلاش کردم. سالها در زمینه بولدرینگ و سرطان تنها بودم و آنها مرا تنها فرستادند. این عشق من به این ورزش بود که من را برای سال ها زنده نگه داشت. عشق به دانستن اینکه من نماینده ایران هستم مرا ادامه داد. در بین خارجی ها ، من به عنوان نماینده ایران شناخته شدم و این امر باعث شد که من هرگز نتوانم مهاجرت کنم. بیایید آن را عرق برای سرزمین مادری یا هر چیز دیگری بنامیم ، اما من می خواهم بگویم که با امکانات یکسان ، می توانیم با همان حجاب و وضعیت ایران به حدی که می خواهیم برسیم. من تقریباً به نقاطی در جهان رسیده ام و امیدوارم امکانات برای خودم و نسل بعدی فراهم شود تا در این سالهای طلایی کوهنوردی به موفقیت های بیشتری دست یابم. سالهای طلایی کوهنوردی 4 یا 5 سال بیشتر نیست. امیدوارم بتوانم با انگیزه بیشتر ورزش کنم و در طی این سالها احساس بهتری داشته باشم و امروز زمان برداشت محصول کاشته شده است.

معیشت و درآمد شما چیست و چه انتظاری دارید؟

من آنقدر درگیر ورزش هستم که برخی از معیارهای مناسب برای یک عمر را در نظر نمی گیرم. من همیشه مربیگری می کنم و ورزش های قهرمانی را انجام می دهم. از صبح که بیرون می آیم ، ورزش می کنم و تمرین می کنم تا بتوانم بخشی از مخارج زندگی خود را تأمین کنم ، و سپس به خانه بروم. به جز این هیچ نگرانی دیگری در زندگی ندارم. اما خوب ، قطعاً هزینه زندگی و دستمزد دریافتی من از طریق آموزش ، زندگی من را پشتیبانی نمی کند و ممکن است پاداش تلاش های من نباشد. سالها طول کشید تا گام به گام به این سطح رسیدم و قطعاً نسل بعدی شرایط بسیار بهتری خواهد داشت. اما امیدوارم مقامات بفهمند و پاداش تلاش ورزشکاران حرفه ای را بپردازند. ورزشکارانی که تمام عمر خود را وقف ورزش می کنند. مهم این است که تعدادی از رشته ها در بازی های آسیایی یا المپیک مدال بگیرند. این رشته ها و ورزشکاران آنها به حدی رسیده اند که می توانند مدال بگیرند اما کسب مدال به دلیل جوان بودن ورزش ما بسیار مشکل است. در واقع ، رسیدن به آن سطح یک ، دو دهه طول می کشد. مسئولان این را نمی بینند و فقط مدال های بازی های آسیایی و المپیک را می بینند. امیدوارم مسئولان متوجه شوند که ورزش ما برای کسب مدال در مسابقات جهانی و بازیهای آسیایی و المپیک بسیار تلاش می کند و کسانی که در این رشته ها مشهور هستند از همان امکانات المپیک برخوردار خواهند بود. به عنوان مثال ، آنها می گویند که به آنها شغل داده می شود یا در جایی مشغول به کار هستند. اینها نیز باید برای ورزش هایی مانند ورزش ما مورد توجه قرار گیرد. من سالها در آسیا چهارم بودم ، اما هیچکس او را ندید. همه فقط به سکو نگاه می کنند. همه می پرسند شما روی صحنه رفتید یا نه؟ در حالی که ورزش ما اینطور نیست و ورزشکاران از پله ها بالا می روند. من از سطح بسیار پایینی شروع کردم و سپس مدال آسیا را کسب کردم و اکنون در جهان مدال کسب کرده ام. دو دهه از زندگی من به طور کامل برای این ورزش سپری شده است. من درست مثل یک کارگر برای بالا بردن پرچم کشورم کار کردم. من بسیار امیدوارم که تلاش های من دیده شود و شرایط خوبی برای من در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا