عمومی

روند اسکان، امداد و بازسازی در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،
“کریم همتی” رئیس جمعیت هلال احمر امشب در گفتگو با عنوان ، در مورد آخرین وضعیت تحقیقات و روند حضور به موقع در مناطق زلزله زده سی سخت صحبت کرد و افزود: روز چهارشنبه ، 22 فوریه 2009 ، زمین لرزه ای به بزرگی 5.6 ریشتر در عمق هشت کیلومتری شهر سی سخت رخ داد و همکاران من ساعت 22:45 در منطقه حضور داشتند.

همتی افزود: با توجه به تجربه کاری که قبلاً در سایر مناطق زلزله کسب کرده ام ، همکاران من در ساعات اولیه وارد این حوزه شدند. این زمین لرزه مناطق یاسوج ، گچساران و دهدشت را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وی گفت: اولین جلسه مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد صبح پنجشنبه برگزار و در اولین گام 70 چادر برپا شد.

همتی از آب و هوای سرد منطقه گفت و افزود: خوشبختانه این زمین لرزه مهلک نبود و 63 مصدوم به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی گفت: این دوره به دلیل بحران ها و تصادفات تعطیل نبوده و هیچ کشته ای گزارش نشده است.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: در حال حاضر 3800 چادر برای اسکان اضطراری برپا شده است. همه اقلام لازم به هموطنانمان در سی سخت و روستاهای همجوار تحویل داده شد.

همت از ارسال کمک های اولیه به منطقه خبر داد و گفت: 146 روستا و 1 شهرک “سی سخت” با حدود 7000 نفر جمعیت در 35 کیلومتری غرب یاسوج تحت تأثیر زمین لرزه قرار گرفتند. این زمین لرزه فقط در 15 روستا رخ داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره وقفه دو روزه در روند توزیع چادر و محل اسکان اضطراری گفت: برخی افراد از مکانهای دیگر سی سخت آمده و مانع روند امدادرسانی شدند!

معاون رئیس بنیاد مسکن ، مهمان دیگر عنوان امشب ، همچنین در مورد تیم های ارزیابی در منطقه و شروع کار بازسازی در مناطق زلزله زده صحبت کرد و افزود: کار برای شناسایی و تکمیل خانواده ها آغاز شده است ، خانه ها آسیب دیده اند. “

“عزیزالله مهدیان” در مورد تخریب کامل 700 واحد شهری و 580 واحد روستایی در زلزله 5.6 ریشتری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار حذف زباله آغاز شده است و خود مردم در کنار ما ایستاده اند. “

مهدیان افزود: فردا چهارشنبه هفتم اسفند ماه عملیات بازسازی در سی سخت کلنگ انجام می شود و تا پایان نیمه اول سال آینده 100 درصد کارهای بازسازی به پایان می رسد.

معاون بنیاد مسکن در مورد پرداخت 185 میلیون دلار تسهیلات برای واحد ساخت و ساز شهری گفت: تسهیلات 100 میلیون دلاری با 5 درصد کارمزد ، 15 میلیون دلار کمک رایگان ، 30 میلیون دلار تسهیلات رایگان برای هر واحد تخریب شده شهری مسکن بازسازی شود. و 20 میلیون دلار برای مسکن موقت و پرداخت اجاره پرداخت می شود.
مهدیان برای واحدهای تخریب شده روستا همین شرایط را ذکر کرد و گفت: در مناطق روستایی پرداخت 80 میلیون دلار تسهیلات با کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در مجموع 165 میلیون دلار برای واحدهای روستایی تخریب شده پرداخت می شود.

معاون بنیاد مسکن افزود: 8 تن سیمان به صورت رایگان به کلیه واحدهای تخریب شده اهدا می شود.

فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد در پیوند ویدیویی با عنوان این شب گفتند: “ساخت خانه های مردم با خیال راحت در دستور کار قرار گرفته است.”

کلانتری گفت: از فردا اولین پرداخت تسهیلات اسکان موقت به واحدهایی که پرونده آنها آماده است پرداخت می شود.

وی گفت: “بازسازی مناطق زلزله زده استان کهگیلویه و بویراحمد تا پایان ژوئیه سال آینده به پایان می رسد.”

دکمه بازگشت به بالا