عمومی

رشد نجومی اجاره خانه – باراناخبر

قیمت اجاره مسکن شهری در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته در این مدت 2.5 برابر افزایش یافته است.

به گزارش باراناخبر، این روزنامه شهرنشین او نوشت: «افزایش قیمت اجاره که از تابستان امسال آغاز شد، ادامه دارد. آخرین اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران نشان می دهد که در آذر ماه سال 1400 تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن شهری برای چهارمین سال متوالی رکورد بالای 50 درصد را به ثبت رساند.

در بازار سنتی اجاره ایران، قیمت اجاره بها همیشه تابعی از ارزش واحد مسکن محاسبه می شود و بنابراین هرگونه افزایش قیمت مسکن با کمی تاخیر در قیمت اجاره تخلیه می شود. این وضعیت در رفتار قیمت بازار مسکن و اجاره در 10 ماهه امسال کاملا مشهود است. اگرچه رشد قیمت مسکن از ابتدای امسال کمتر از تورم مصرفی بوده است، اما شدت تورم بازار اجاره به حدود ۲.۵ برابر تورم مسکن رسیده و فشار مضاعفی به مستاجران وارد کرده است. در نتیجه تخلیه تورم انباشته مسکن در قیمت اجاره بها، در آذرماه امسال و در شرایطی که تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن از 20.3 درصد فراتر نرفته است، تورم نقطه‌به‌نقطه بازار اجاره در تهران در کل مناطق شهری کشور 50.4 درصد و 54 درصد است.

حال و هوای بازار مسکن در تهران

گزارش بانک مرکزی تهران از تحولات بازار مسکن در آذرماه 1400 نشان می‌دهد که قیمت مسکن با سرعت بیشتری نسبت به تورم مصرف‌کننده و در واقع با رسیدن تورم نقطه‌به‌نقطه به 20.3 درصد (دی ماه سال جاری) در سال نسبت به آذرماه گذشته افزایش می‌یابد. سال) هنوز در مرحله تخلیه است. حباب قیمتی وجود دارد. البته مسکن به عنوان مایحتاج اولیه زندگی و بزرگترین سرمایه گذاری اکثر خانواده ها از چنان قیمت سرگیجه آوری برخوردار است که حتی افزایش یک درصدی قیمت آن می تواند چندین سال دوره انتظار خانواده برای خرید مسکن را به تاخیر بیندازد، اما از منظر اقتصادی و بر خلاف سایر بازارهای مسکن، بازارهایی را که نرخ رشد قیمت مسکن کمتر از میانگین رشد قیمت سایر کالاهای مصرفی و سرمایه باشد، باید تخلیه اجتناب ناپذیر حباب نامید. آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در دی ماه امسال تعداد معاملات مسکن در شهر تهران به 9816 مورد رسید که نسبت به ماه قبل 0.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 179.3 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین در این ماه میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 32 میلیون و 936 هزار دلار به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل 1.06 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 20.3 درصد افزایش نشان می دهد. سال گذشته

تضعیف تولید و تقاضای مصرف کننده

بررسی معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه بر اساس طول عمر ساختمان نشان می دهد که در این ماه تنها 33.6 درصد از کل معاملات به واحدهای نوساز و تا پنج سال ساخت اختصاص داشته که نسبت به آذرماه سال قبل 5.4 واحد درصد است. به آغاز. دهه 90 حدود 27 درصد کاهش نشان می دهد. این امر تا حدودی به دلیل عدم توانایی متقاضیان در تامین مالی واحدهای نوساز و گران قیمت در دوره افزایش قیمت مسکن و از سوی دیگر نشان از کاهش توانایی سازندگان مسکن برای تولید این محصول است. بررسی تقاضای مسکن در بازار تهران نشان می دهد در دی ماه امسال از نظر متراژ، واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از 80 متر مربع 58.5 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که 62.5 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین معامله شدند. نکته دیگر اینکه 48.9 درصد از معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه به مسکن کمتر از 2 میلیارد دلار اختصاص داشته است.

از منظر اقتصادی، اکثر خریداران مسکن حداقل یکی از سه شاخص زیر 80 متر مربع، قیمت زیر متوسط ​​یا کمتر از دو میلیارد دلار را خواهند داشت، اما کاهش شدید قدرت خرید خانوارها باعث شده است که معاملات در این سه حداقل باشد. شاخص هایی نیز برای خرید سرمایه گذاری تخصیص داده شود.

نمایی از معاملات مسکن در تهران

بررسی توزیع معاملات مسکن در شهر تهران بر اساس مناطق مختلف شهر نشان می دهد که از بین مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 14.8 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای امیدوارکننده را به خود اختصاص داده و عنوان را حفظ کرده است. بورس مسکن در تهران از سوی دیگر، در بین مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بالاترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معادل 70 میلیون و 220 هزار دلار به منطقه یک اختصاص دارد که 17 درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته و کمترین آن است. میانگین قیمت مسکن محلات در شهر تهران 15 میلیون و 650 هزار دلار است که به منطقه 18 اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.8 درصد افزایش داشته است.

تب تورم در بازار اجاره

با گذشت دو سال از اعلام تمدید خودکار قراردادهای اجاره فعلی توسط ستاد ملی کرونا با افزایش 15 تا 25 درصدی و همچنان این مصوبه به قوت خود باقی است، آمارهای رسمی از افزایش نرخ تورم بازار اجاره حکایت دارد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال شاخص اجاره بها در شهر تهران 50.7 درصد و در کل مناطق شهری 54 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. مرکز آمار ایران در اوایل هفته جاری در گزارش تورم دی ماه از افزایش شدید تورم بازار اجاره خبر داد. به طوری که در همان روز سران قوا در جلسه ای بر لزوم رسیدگی به تحولات بازار اجاره و حمایت از مستاجران تاکید کردند. قاعده سنتی بازار اجاره ایران که مبتنی بر تعیین قیمت اجاره بر اساس ارزش ملک است، یکی از عوامل اصلی افزایش مکرر قیمت اجاره در بازار ایران است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا