علمی و پزشکی

رئیس سازمان نظام‌پزشکی: نسخ الکترونیک پزشکان در محاکم قضایی قابل استناد است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به مزایای امضای دیجیتالی پزشکان گفت: پزشکان دیگر نمی توانند با امضای دیجیتال نسخه را انکار کنند. پیش از آن می‌توان از نام کاربری و رمز عبور استفاده کرد، اما اکنون نسخه‌های الکترونیکی پزشکان را می‌توان در دادگاه احضار کرد و امنیت نسخه‌ها و اصالت نسخه‌ها بر عهده خود پزشک است.

به گزارش باراناخبر، دکتر محمد رئیس زاده در مراسم رونمایی از سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیک گفت: در قانون ۱۴۰۱ اجرای امضای دیجیتال احراز هویت نسخه الکترونیک بر عهده سازمان نظام پزشکی است. سال گذشته 60 هزار کارت هوشمند با امضای الکترونیکی صادر شد که 12 هزار نفر در مرحله صدور بودند.

وی با اشاره به تسریع فرآیند صدور کارت هوشمند با امضای الکترونیکی و صدور 48 ساعته، گفت: مشخص شد که کارت هوشمند به تنهایی کافی نیست و مقرر شد اپلیکیشن نسخه موبایلی نیز مورد تایید کارشناسان قرار گیرد. و امروز شاهد افشای سامانه امضای الکترونیکی امضای دیجیتال هستیم.

به گفته رئیس زاده، مبحث امضای الکترونیکی در حوزه پزشکی از راه دور بسیار کاربردی خواهد بود.

دکتر. عبدالکریم مباشر جنت، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی نیز در این مراسم در سخنانی گفت: سازمان نظام پزشکی موضوع هویت پزشکان و پزشکان را در دستور کار قرار داده است. در این راستا. ، ما چهار گام اساسی برداشته ایم. ابتدا در حوزه اطلاع رسانی مشکلاتی وجود داشت که اطلاعات اعضای سازمان نظام پزشکی با استفاده از سرویس وضعیت کشور پیگیری می شد. در مرحله دوم سرویس احراز هویت آنلاین طراحی شده است که شامل 16 سرویس مختلف برای احراز هویت از جمله شماره سامانه پزشکی و شماره ملی، سرویس عکس و … می باشد و در مراحل بعدی خدمات لازم برای احراز هویت را انجام دادیم. احراز هویت با همکاری وزارت بهداشت.

وی با اشاره به اینکه امضای الکترونیکی تعاریف مختلفی دارد، تصریح کرد: بر اساس آیین نامه شورای عالی بیمه مقرر شده است که امضای الکترونیکی به معنای امضای دیجیتال است که زیر نظر مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است. در گذشته تمام خدمات به دریافت کارت هوشمند بستگی داشت.

به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی، تا 24 مرداد 1401، 114 هزار و 531 کارت هوشمند منحصربفرد صادر شده و حدود 22 میلیارد دلار برای صدور کارت و 7 میلیارد دلار برای کارت های مرتبط هزینه شده است. زیر ساخت.

وی افزود: دلایل عدم استفاده پزشکان از امضای الکترونیکی عبارت بود از پیچیدگی و سختی امضای دیجیتال، تعداد سامانه هایی که از امضا استفاده می کنند و… و شاهد بودیم که اگر فقط از کارت استفاده می شد، 300 هزار دستگاه کارتخوان برای آن نیاز بود. از کارت هایی استفاده کنید که حدود 600 تا 900 میلیارد دلار هزینه دارند. از طرفی پزشکان از موبایل، کامپیوتر، تبلت استفاده کردند و همه اینها باعث شد پزشکان از امضای الکترونیکی استفاده نکنند و در نهایت به سراغ طراحی اپلیکیشن موبایلی برای امضای دیجیتالی پزشکان رفتیم.

مبشرجنت با اشاره به هزینه صدور امضای الکترونیکی پزشکان گفت: سالانه 150 هزار دلار هزینه صدور گواهی امضای دیجیتال پزشکان است و تمامی اطلاعات به صورت رمزگذاری شده بر روی گوشی پزشکان و در سازمان نظام پزشکی ذخیره می شود. . فقط یک کپی از امضا را رمزگذاری می کند

وی در خصوص میزان تبادل اطلاعات در نظام پزشکی برای استفاده از گواهی امضای دیجیتال، تاکید کرد: می توانند برای حدود یک میلیون نسخه از سامانه استفاده کنند و اگر نسخه در داروخانه ها، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه ها را در نظر بگیریم، تعداد نسخه ها را در نظر بگیریم. استفاده می شود افزایش خواهد یافت. قطعا برای پاسخگویی سیستم و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری به حمایت شورای اسلامی نیاز داریم.

به گزارش باراناخبر، دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده شورای اسلامی در این برنامه گفت: خوشبختانه کمیسیون سلامت الکترونیک در تیرماه 1400 تشکیل شد و اکنون 15 ماه است که هر هفته جلسه داریم. در این میان ساختار دانش بنیان مجلس و تفکر نوین نمایندگان و رای قاطع نمایندگان به ما کمک کرد تا جلسات خوبی با وزارت ارتباطات، حریم خصوصی، سازمان نظام پزشکی، سازمان های بیمه گر و … برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: نتیجه بیش از 40 جلسه در این زمینه این بود که به پنج کمیته فرعی رسیدیم. انحرافات کوچکی که از سال 1396 در بودجه ایجاد شده بود در حوزه فناوری اطلاعات به عهده وزارت بهداشت برگشت. در همکاری تنگاتنگ سازمان های امنیتی و اقدام موثر عوامل اصلی در این زمینه، اتفاقی که افتاد این بود که کارهای باقی مانده در حوزه 15 ساله در مدت 15 ماه به پایان رسید.

وی افزود: این آغازی است برای هوشمندی، کارآمدی، وضوح و توانمندی. پس از این مرحله مهم، بین 20 تا 30 درصد صرفه جویی در زمان و هزینه داریم که گامی هوشمندانه برای بهبود سایر فرآیندها نیز خواهد بود.

محمدبیگی ادامه داد: امضای دیجیتال با اصل حفظ محرمانگی مطرح شده و انتظار می رود قرارداد SLA بین وزارت بهداشت و سایر سازمان ها در سطوح بالاتر امضا شود. قصد داریم فعالیت این کمیسیون را ادامه دهیم تا نهضت اطلاعات سلامت به نقطه قابل قبولی برسد. باید بستری برای حضور استارت آپ ها و به ویژه حضور بخش خصوصی فراهم کنیم تا ایده ها بستر سالمی پیدا کنند.

در ادامه این برنامه دکتر توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال بومی شورای اسلامی شهر گفت: در سال‌های اخیر خدمات شایسته‌ای برای بلوغ دولت الکترونیک، اما جعل و انکار ارائه شده است. در دنیای الکترونیک امکان پذیر بود، بنابراین باید از خدماتی استفاده کنید که از جعل جلوگیری می کند و از انکار جلوگیری می کند. این مرحله انجام شده امروز نشان می دهد که یک بلوغ عملکردی در گواهی امضای دیجیتال عملکردی حاصل شده است. امیدواریم این روند پایدار باشد.

به گزارش باراناخبر، دکتر امین بیگلرخانی رئیس مرکز مدیریت و فناوری ارتباطات وزارت بهداشت در این مراسم گفت: در تعامل دوستان با وزارت بهداشت این کار میدانی پیشرفت خوبی داشته است. «موضوع گذراندن کارت نظام پزشکی دستور و شهامت جدی دکتر رئیس زاده را می طلبید که امضای دیجیتال یکی از مشکلات حوزه نسخه الکترونیکی که خودداری از نسخه بود کمک کرد و می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. حوزه مشاوره آنلاین پزشکی امروز که با آقای وزیر در مورد افشای سامانه بندهای 53 و 54 قانون حمایت از خانواده صحبت می کردیم، مشخص شد که امضای دیجیتالی پزشکان با توجه به مسئولیت های قانون مذکور
به گزارش باراناخبر، حتی دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: هنوز در مراحل اولیه امضای دیجیتال و نسخه الکترونیکی هستیم زیرا هنوز مقاومت وجود دارد. . انتقال از کاغذنویسی سنتی به نوشتن الکترونیکی برای پزشکان کهنه کار دشوار است.
وی افزود: این مقاومت ها برای بیمار مضر است و باید به بیمار توجه شود. یکی از راه حل های غلبه بر مقاومت پزشک استفاده از سیستم هایی مانند سرکوب صدا است.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا