اقتصادی

دپارتمان “حقوقی بانکی” دانشگاه امام صادق آغاز به کار کرد

مراسم افتتاح هسته حقوقی بانکی دانشگاه امام صادق (ع) به منظور آسیب شناسی و اصلاح نظام بانکی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی با حضور مدیران دانشگاه ، بانک مرکزی و شبکه بانکی ، کارشناسان ، دانشجویان و بانکداری کارشناسان در سالن آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش باراناخبر ، در این مراسم ، یاسر مرادی – رئیس بانک حقوقی بانکداری دانشگاه امام صادق (ع) ، هدف از تاسیس این موسسه را بررسی چالش های چالش های بانکی ، آموزش و تحقیق در مورد نحوه اجرای مقررات بانکداری عنوان کرد. با بانک های اسلامی گفت: ما در دوره گذار ساختار بانکی هستیم ، بنابراین در حال حاضر نیاز به تشکیل یک هسته علمی تخصصی است که دارای بالهای دانشگاهی و عملیاتی باشد.
وی موضوعاتی از قبیل رسمی بودن قراردادها ، عدم وجود قوانین در اخذ اسناد و ضمانت نامه ها و صدور مجوز قضایی و ثبت آنها ، تامین مالی واحدهای تولیدی ، عدم مسئولیت پذیری بانک ها در قراردادهای مشارکتی را از چالش های اصلی مردم و … سیستم بانکی وی گفت: “در دادگاه ها ، در حالی که اکثر موارد به کارشناسان رسمی قوه قضائیه مراجعه می کنند ، که عموماً دارای تخصص حسابداری هستند و از مسائل تخصصی و فنی حقوق بانکی مطلع نیستند ، از این رو نیاز به آموزش و آموزش کارشناسان بانکی است. کارشناس رسمی قوه قضائیه ضروری است. “ایشته.
مرادی در ادامه اعلام کرد: این سازمان علمی همچنین برنامه ریزی دقیقی را برای آموزش کارشناسان رسمی قوه قضائیه و قضات تخصصی بانک انجام داده است.
رئیس مرکز حقوقی بانک ها به لزوم شفافیت در قراردادهای بانکی اشاره کرد و گفت: در زمینه سلامت اعتبارات بانکی آسیب شناسی مفصلی انجام داده ایم ، نتایج مطالعات نشان داده است که علت اصلی مشکلات در این زمینه ضعف های بخش در اطلاع رسانی و آموزش قوانین بر عهده متولیان و مدیران شبکه بانکی و قوه قضاییه است ، بنابراین ما تمام تلاش خود را برای انتشار اطلاعات دقیق ، دقیق و شفاف در زمینه بانکداری به کار خواهیم بست.
در این جلسه وی به س questionsالات شرکت کنندگان در زمینه های مختلف پاسخ داد و گفت: «ما با کمک نمایندگان کمیته اقتصادی مجلس و وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی ، سیستمی برای شفاف سازی قراردادها طراحی کرده ایم. این سیستم توانایی ارائه تمام اطلاعات را دارد و بانک همچنین دسترسی مشتریان بانک را فراهم می کند.
به گفته مرادی ، این سیستم به گونه ای طراحی شده است که اگر فعالیتی مغایر با قوانین و مقرراتی که بانکدار موظف به رعایت آن است در این سیستم ثبت شود ، عدم امکان عقد قرارداد و اجرای آن را با یک هشدار به من
وی از تشکیل دو کمیته در این هسته خبر داد و گفت: دو کمیته آموزشی و پژوهشی برای پیگیری اهداف این گروه تشکیل شده است که در زیر آن گروه های تخصصی مختلف فعالیت خواهند کرد.

هنوز به وسط راه نرسیده ایم

علیپناه – استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این جلسه به آسیب شناسی اجرای بانک های اسلامی پرداخت و گفت: اساساً نمی توان در مورد بانک و نظام اقتصادی بدون موضوع دقیق پول صحبت کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مرحوم سید کاظم طباطبایی (ره) ، امام راحل (ره) ، شهید مطهری (ره) و شهیدصدر (ره) در این مورد بازتاب های بزرگی داشتند ، گفت: هنوز به وسط طبیعت نرسیده ایم. پول ، ارتباط آن با درهم و دینار ، وضعیت محدودیت های پولی و ثبات مالکیت پول بی پاسخ مانده است و ما از کمبود متون علمی در این زمینه رنج می بریم ، که امیدوارم بر این اساس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی با انتقاد از تصمیم 805 دیوان عالی کشور برای حذف سقف بدهی های پولی ، تصریح کرد: تحقیقات جامعی در این زمینه انجام دهید و به بررسی آن کمک کنید.

افزایش 50 برابری نقدینگی در کشور

محمد نعمتی – مدیر گروه خدمات پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) همچنین به آمار تکان دهنده افزایش 50 برابری نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: چاره ای نداریم جز اینکه با تحقیقات بین رشته ای در این زمینه روند را اصلاح کنیم. قانون بانکداری
وی با اشاره به اینکه در دولت جدید گوش شنوایی برای گوش دادن به مقالات تحقیقی و علمی وجود دارد ، تاکید کرد: اساتید ، دانشجویان و دانش پژوهان اصلی حقوق بانکی باید دست به دست هم دهند تا اصلاح نظام بانکی را درک کنند.
طبق اطلاعات دریافتی ، این سازمان علمی با عضویت حدود 200 نفر از صاحب نظران و اندیشمندان حوزه حقوق بانکی از دانشگاه های مختلف کشور به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه های آموزشی و پژوهشی جامعی در زمینه آسیب شناسی و اصلاح سیستم بانکی..

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا