اقتصادی

۷۰۰ شعبه بانکی و ۲۲۰ صرافی ارز اربعین می‌دهند

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 700 شعبه بانک و 220 صرافی آماده فروش ارز هستند، گفت: برای رفاه حال زائران اربعین در ایلام، خوزستان و کرمانشاه، دستگاه های خودپرداز امکان برداشت تا سقف 500 هزار دلار را دارند.

به گزارش باراناخبر، علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی گفت: آمار پولی بهتر شده و رشد پایه پولی به 26.2 درصد و نقدینگی به 34.9 درصد رسیده که البته ایده آل نیست و باید اصلاح شود. تورم از 59.3 درصد در ابتدای دولت به 40.1 درصد رسیده است. این در حالی است که در ماه های اخیر تورم شدید جهانی داشته ایم.

وی افزود: البته رواج یارانه ها را هم داشتیم و تورم انباشته ناشی از اصلاح ارز ترجیحی داشتیم که آثار آن در مرداد ماه تخلیه شد و در مردادماه به دو درصد رسید. برای کنترل نقدینگی و پایه پولی اقدامات متعددی انجام شده و ادامه خواهد داشت. یکی از مشکلات این است که دولت سعی می کند از روش های جایگزین استفاده کند و به این فکر که کار مهم و موثری بوده برنمی گردد.

رئیس کل بانک مرکزی اصلاح بانک ها را در کنترل نقدینگی با کنترل اضافه برداشت موثر ارزیابی کرد و گفت: دولت باید از اوراق هم استفاده کند که از ابتدای سال تاکنون 34 اوراق فروخته که از این تعداد 12 اوراق خریداری شده است. از بانک ها و این چیز بسیار خوبی است. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک ها باید سه درصد از منابع خود را به خرید اوراق اختصاص دهند.

وی ادامه داد: بازار بین بانکی به زودی تعمیق می شود تا بانک ها بتوانند با یکدیگر مبادله کنند و به منابع بانکی تبدیل نشوند. رهبر معظم انقلاب دیروز تاکید کرده اند که کنترل موجودی بانک ها امری پسندیده است و در کنار آن باید به تامین مالی شرکت ها نیز توجه شود.

صالح آبادی گفت: 66 درصد از 1000 وام اعطایی شده از ابتدای سال تاکنون برای سرمایه در گردش شرکت و 12 درصد برای تشکیل شرکت های جدید اختصاص یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از کارهای بسیار خوب بانک مرکزی و شبکه بانکی با همکاری وزارت حراست تامین مالی زنجیره ای و گشایش اوراق است که نیاز به نقدینگی را کاهش می دهد و از اواخر سال جاری اجرایی شده است. امسال. سال گذشته در یک سال و نیم 8.8 هزار میلیارد دلار اوراق گام منتشر شد، اما با تغییر دستورالعمل آن، 11 اوراق همت گام در دو ماه گذشته برای تامین مالی شرکت‌های تولیدی استفاده شد.

وی افزود: اوراق قابل واگذاری و حتی فروش در بازار سرمایه است که این اتفاق بسیار خوبی است که با آن می توانیم از سرمایه مردم برای تامین مالی تولید استفاده کنیم. پیش بینی من این است که در سال آینده 20 درصد شرکت ها با این ابزار تامین مالی شوند و نیاز به نقدینگی شرکت ها کاهش یابد.

صالح آبادی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار خوب کنترل موجودی بانک ها بین 1.5 تا 2.5 درصد است. در صورت عدم تمکین بانک، سپرده قانونی بانک از 10 درصد به 15 درصد افزایش می یابد و ضمانت اجرای سیاست کنترل موجودی بانک خواهد بود. البته بانک های قرض الحسنه به دلیل پرداخت تسهیلات خرد به مردم اجازه رشد تا 4.5 درصد را دارند.

وی با بیان اینکه بانک ها را بر اساس شاخص های سلامت ارزیابی کردیم، گفت: بانک های خوب مجاز به افزایش موجودی خود تا 2.5 درصد در ماه هستند. در حال حاضر شش بانک بیش از 2.5 درصد افزایش دارند که باید سریعا اصلاح شود و پس از آذرماه تصمیمات جدید اتخاذ شود.

پرداخت 20 هزار میلیارد ریال ودیعه مسکن

صالح آبادی گفت: از ابتدای سال تا پایان تیرماه 400 هزار نفر گواهی الکترونیکی دریافت کرده اند. از ابتدای سال تا پایان تیرماه 250 هزار نفر از سفته الکترونیکی استفاده کردند. از ابتدای سال تا تیرماه 418 هزار فقره تسهیلات عروسی به ارزش 58 حمت پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: 315 هزار پرونده به مبلغ 13 سجاف نیز بابت تسهیلات تولد فرزند پرداخت شد که در مجموع 71 سجاف است. در حالی که سال گذشته در مجموع 80 فقره حق ازدواج پرداخت شده است. تا پایان تیرماه 20 ودیعه برای آپارتمان ها پرداخت شد.

بانک ها باید سرمایه خود را افزایش دهند

وی با بیان اینکه 23 بانک مجبور به افزایش سرمایه شده اند، گفت: بانک ها اوراق خریداری شده توسط دولت را به بانک مرکزی فروختند. پارسال در پرتفوی بانک مرکزی 102 هزار میلیارد دلار اوراق وجود داشت که در حال حاضر به حدود 70 تن رسیده است، یعنی بیش از 30 تن پول از بازار جمع آوری شده و در کاهش نقدینگی موثر بوده است.

صالح آبادی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای بزرگی که با همکاری سازمان مالیاتی انجام شده ساماندهی 18 میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان بوده و اکنون دیگر در کشور کارتخوان و درگاه بدون شناسه نداریم.

بازار ارز به ثبات رسیده است

وی با بیان اینکه بازار ارز به ثبات خوبی دست یافته است، گفت: 700 شعبه بانک و 220 صرافی در سراسر کشور آماده پرداخت ارز اربعین برای زائرین هستند. هر زائر می تواند 100 یا 150 هزار دینار عراقی برای سفر اربعین دریافت کند.

وی افزود: برای رفاه حال زائران اربعین در ایلام، خوزستان و کرمانشاه، دستگاه های خودپرداز امکان برداشت وجه نقد تا سقف 500 هزار تومان را خواهند داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا