بین الملل

هزار و ۲۶۰ کانون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند | آغاز کار «باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان»

گروه استانی خبرگزاری آنا؛ فعالیت مراکز فرهنگی، هنر و اجتماعی یکی از برنامه های اداره کل فرهنگ و امور اجتماعی معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی است ، مراکزی که با کار گروهی دانشجویان علاقمند به زمینه های مختلف فعال هستند و جامعه دانشگاه را حفظ می کنند – زمینه های فرهنگی فعال و پویا. آنها همچنین از خدمات خود بهره مند می شوند.

مراکز دانشجویی یکی از مهمترین و م effectiveثرترین اشکال فعالیت های دانشجویی است که به منظور ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه های مذهبی ، انقلابی ، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است. بیشتر در مراکز دیده می شود ، البته می تواند منجر به فعالیت با کیفیت بهتر و واکنش بیشتر به سلیقه های مختلف شود.

یکی از اهداف اداره کل مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید تنوع بخشیدن به فعالیت ها و توجه متوازن به همه زمینه های فعالیت در ایجاد مراکز دانشجویی است.یکی از رویکردهای مهم معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلام ، اهمیت دادن به فعالیت های فرهنگی دانشجویان با تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز است که با تغییر آیین نامه اجرایی مراکز و اعلام آن در دستور کار قرار گرفته است. در سپتامبر 1999. دپارتمان امور فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور از فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی حمایت می کند و تجهیزات و امکانات لازم را تا آنجا که ممکن است در اختیار آنها قرار می دهد.

در حال حاضر بیش از 1260 مرکز فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه اسلامی در سراسر کشور فعال هستند و دارای مجوز ، اساسنامه ، منشی و اعضای ویژه هستند.

خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارش ها و مصاحبه هایی با دبیران مراکز فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور ، عملکرد ، فعالیت ها و ماموریت های این مراکز را مورد بررسی قرار می دهد.

در این شماره با سید کاظم یکانی مدیر کل دانشگاه آزاد اسلام به عنوان مدیر اصلی سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی در حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت وگویی انجام داده ایم که پایین بخوانید

با تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز دانشجویی به فعالیتهای فرهنگی دانش آموزان توجه کنید

آنا: ارزیابی شما از فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی به عنوان مدیر اصلی در واحدهای دانشگاهی چیست و چه مواردی را برای فعالیت بهتر و با کیفیت تر مراکز ضروری می دانید؟

واحد: مراکز دانشجویی یکی از مهمترین و م effectiveثرترین اشکال فعالیت های دانشجویی است که به منظور ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه های مذهبی ، انقلابی ، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است. بیشتر در مراکز دیده می شود ، البته می تواند منجر به فعالیت با کیفیت بهتر و واکنش بیشتر به سلیقه های مختلف شود.

یکی از رویکردهای مهم معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلام ، توجه به فعالیت های فرهنگی دانشجویان از طریق تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز فرهنگی اجتماعی دانشجویان است. بود.

آنا: دستورالعمل ها و مقررات مربوط به باشگاه های دانشجویی و کمک به فعالیت های با کیفیت دانش آموزان چقدر مثر است؟

واحد: در بازنگری آیین نامه مراکز فرهنگی اجتماعی ، دو نکته مورد تأکید قرار گرفت و دقیقتر اینکه اجرای صحیح این نکات می تواند منجر به بهره وری بیشتر فعالیتها شود.

یکی از این نکات این است که استخدام استاد مشاور در هر یک از مراکز بستگی به تخصص و تجربه اعضای هیئت علمی دانشگاه دارد که می توانند علاوه بر م beingثر بودن ، تجربه و مشارکت یک متخصص را با دانشجویان منتقل کنند. در فرایند تصمیم گیری و اجرای برنامه ها استفاده از تخصص توسط دانش آموزان در فرایند اجتماعی شدن باید مطلوب باشد.


بیشتر بخوانید:

تشکیل کار گروهی در مراکز دانشجویی

پویایی و تحرک دانشجویان ، تصویر دانشگاه را افزایش می دهد


نکته دیگر توانایی ایجاد شبکه های جهانی مراکز است. به همین منظور در آئین نامه آمده است که اگر 30 مرکز با زمینه فعالیت یکسان متقاضی تشکیل شبکه ملی مراکز با یک موضوع واحد باشند ، این فرصت به آنها داده می شود. این عملکرد با هدف توانمندسازی اعضای شبکه و گسترش دامنه فعالیت های آن در سطح ملی انجام می شود.

راهنمای دیگر مربوط به حوزه مراکز فرهنگی اجتماعی واحدهای دانشگاهی ، دستورالعمل های جشنواره ملی رشد است که امسال به دلیل نقاط قوت و ضعف برای اولین بار در بیش از 30 رشته تخصصی برگزار شد. و خلاصه مختصری برای سال جدید اعلام و اجرا می شود.

توجه متوازن به زمینه های فعالیت در ایجاد مراکز دانشجویی

آنا: چند مرکز فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاهی و در چه زمینه هایی فعال است؟

1260 مرکز در واحدهای دانشگاه اسلامی فعال است

واحد: در حال حاضر بیش از 1260 مرکز در واحدهای دانشگاه اسلامی در سراسر کشور فعال هستند و دارای مجوز ، اساسنامه ، منشی و اعضای ویژه هستند. بیش از 60 درصد از این مراکز برای انتصاب استاد مشاور درخواست داده اند و ما مصمم هستیم که تا آغاز سال تحصیلی جدید ، تمام مراکز موجود نسبت به اجرای مقررات مراکز اجتماعی فرهنگی اقدام کامل کنند.

حوزه های فعالیت مراکز فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی “فرهنگ و تمدن” با موضوعات است. مطالعات فرهنگی ، خود نفی و شهادت ، تمدن نوین اسلامی ، زمینه های دانش و غیره ، “اجتماعی” با موضوعات ؛ جهاد یاوری ، هلال احمر ، گردشگری ، کارآفرینی ، خیریه و غیره ، “هنر و ادبیات” با موضوعات ؛ هنر انقلابی ، شعر و ادبیات ، نویسندگی ، فیلم و عکاسی ، هنرهای تجسمی و غیره ، “مذهبی” با موضوعات ؛ اسلام شناسی ، عفاف و حجاب ، تقریب مذاهب ، امر به معروف و نهی از منکر و … ، «انقلاب اسلامی» با موضوعات ؛ افکار ائمه انقلاب ، اندیشه های شهید مطهری و … موضوع “رسانه و فضای مجازی” ؛ محصولات مجازی ، رسانه ها ، رادیو و … گنجانده شده است.

یکی از اهداف اداره کل مراکز فرهنگی اجتماعی معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید تنوع بخشیدن به فعالیت ها و توجه متوازن به همه زمینه های فعالیت در ایجاد مراكز دانشجویی است.

آنا: بررسی فعالیت های فرهنگی ، مذهبی ، اجتماعی و هنری دانشجویان و گزارش های میدانی و نظارتی آنها چه ضعف ها و نقاط قوتی دارد و نقش دانشگاهیان در این زمینه چیست؟

واحد: توجه ویژه معاونت فرهنگی دانشجویی در کلیه واحدهای دانشگاهی به فعالیت کانون های دانشجویی ، ایجاد فضای هم افزایی و تعامل شورای فرهنگی دانشگاهها و مراکز از طریق حضور دبیر مرکز در جلسات ، فعالیتهای مهم مراکز هلال احمر ، فضای مجازی و دانش در سالهای اخیر. ویروس کرونا و اجرای موفق جشنواره رشد را می توان یکی از نقاط قوت فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی در دانشگاه اسلامی اسلامی دانست.

باشگاه استعدادهای ادبی جوان با شناسایی استعدادهای دانش آموزان و تقویت و آموزش مناسب آنها را با جامعه هدف مرتبط می کند.از جمله نقاط ضعف مراکز فرهنگی اجتماعی می توان به سلیقه نمایندگان مجلس و شرکای فرهنگی مسئول مراکز در اولویت بندی پروژه های دانشجویی و بودجه اختصاص داده شده به آنها اشاره کرد که از اولویت های مراکز در سال تحصیلی جدید است.

آنا: نیازهای فرهنگی اجتماعی و اجرایی مراکز بسته به نیاز آنها تا چه اندازه برطرف می شود؟ و آیا او نیازهای سیستم های موجود را برآورده می کرد؟

واحد: طبق آیین نامه اجرایی مراکز فرهنگی اجتماعی ، به منظور رفع نیازهای فرهنگی اجتماعی و اجرایی مراکز ، علاوه بر شورای هماهنگ کننده مراکز در واحدهای دانشگاهی و استانی ، شورای تخصصی در زمینه معاون فرهنگی دیده شده است.

در همه زمینه های فرهنگی ، یکی از کارشناسان مسئول امور مراکز است. همچنین در استان و در محدوده ستاد ، مدیریت مراکز فرهنگی و دانشجویی پیگیر مطالبات دانشجویان است. از سوی دیگر ، به منظور ثبت اطلاعات و به دست آوردن کلیه مشخصات و اسناد مراکز ، سیستم مدیریت مرکز فعال بوده و دائماً تحت نظارت است.

“باشگاه پرورش استعدادهای ادبی جوان” ؛ چشم انداز امیدوارکننده

آنا: مراکز فرهنگی اجتماعی دانشجویی از چه امکاناتی برای ایجاد روابط کاری با سایر نهادهای فرهنگی و دانشجویی برخوردارند؟

واحد: یکی از چشم اندازهای امیدوار کننده در زمینه مراکز فرهنگی اجتماعی ، که با هدف تکمیل زنجیره فعالیت مراکز و توانمندسازی اعضای آن و در نهایت آشنایی آنها با زمینه های فرهنگی و اجتماعی مرتبط است ، ایجاد “توسعه ادبی استعدادهای جدید” است. باشگاه “در مراسم اختتامیه. جشنواره رشد، توسط رئیس دانشگاه اسلامی اسلامی اعلام و شروع به کار کرد.

باشگاه پرورش استعدادهای ادبی جوان با شناسایی استعدادهای دانش آموزان و تقویت و آموزش مناسب آنها را با جامعه هدف مرتبط می کند.

آنا: برگزاری جشنواره های مختلف مانند جشنواره ملی رشد و … چقدر در رشد ، توسعه و فعالیت مراکز فرهنگی دانشجویی مثر است؟

واحد: از جمله اهداف جشنواره رشد توجه به فعالیت های دانشجویی در زمینه مراکز ، شناسایی آنها ، شناسایی و تشویق استعدادهای دانشجویی ، ایجاد انگیزه در بینندگان دانشگاه و گسترش فعالیت های گروهی است.

برای اولین بار در سالهای اخیر ، محصولات فرهنگی و هنری مراکز ، نتایج تلاش ها و خدمات معلمان و اعضای مرکز در محیط رقابتی و در جشنواره هایی مانند جشنواره های “رشد” و “قلم” مورد بررسی قرار گرفت. زیرا معرفی و تشویق این مراکز باعث پویایی و تحرکات جدید در فعالیت های آنها و تشویق دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه می شود.

جشنواره ملی رشد مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با ثبت 3 هزار و 252 نفر و ارائه 1200 اثر برگزار شد. پس از محاکمه ، 400 اثر برتر در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری ، از جمله عکاسی ، نقاشی ، خوشنویسی ، فیلمنامه نویسی ، پادکست ، ایده های کلیدی و غیره. مشخص شد و شرکت کنندگان در سراسر کشور مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در جشنواره رشد ملی و در بخش سرپرستان استانهایی که در امور مراکز مراقبت ویژه ای انجام دادند ، سه استان مقام برتر و دو استان مقام شایسته تقدیر را کسب کردند. آنها مقام برتر را بدست آوردند و دو معاون محترم شناخته شدند.

در بخش کارشناسان فرهنگی مسئول امور مراکز جشنواره ملی رشد که کار مراکز را در واحدهای دانشگاهی دنبال می کنند ، سه کارشناس عالی رتبه و دو کارشناس فرهنگی شایسته در محل مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در بخش مراکز فرهنگی اجتماعی ، سه مرکز مقام برتر را کسب کردند و دو مرکز شایسته تقدیر شناخته شدند. سه نفر در بخش ویژه ای به نام ایده های عالی فهرست شدند.

انتهای پیام / 4062 /

دکمه بازگشت به بالا