اجتماعی

دویدن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

دویدن یک ورزش محبوب برای بسیاری از افراد است. دویدن نیاز به تجهیزات و وسایل خاصی ندارد و در اکثر زمان ها و مکان ها قابل انجام است.

به گزارش باراناخبر، مطالعات نشان می دهد که دویدن روزانه تنها به مدت پنج تا 10 دقیقه با سرعت متوسط ​​می تواند فواید مختلفی داشته باشد.

در زیر برخی از فواید و اثرات مثبت شگفت انگیز دویدن را با استناد به WebMD مورد بحث قرار خواهیم داد.

* بهبود سلامت قلب

حداقل 10 دقیقه دویدن در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در افرادی که می دوند تقریباً به نصف کاهش می یابد.

* بهبود کیفیت خواب

خواب با کیفیت برای سلامت انسان ضروری است. بدن شما هنگام خواب خود را ترمیم می کند، به همین دلیل است که با احساس شادابی از خواب بیدار می شوید. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند که از دویدن در اواخر روز خودداری کنید.

* بهبود سلامت زانو و کمر

مطالعه ای که بر روی 675 دونده ماراتن انجام شد، نشان داد که میزان التهاب مفاصل (آرتریت) در آنها کمتر از سایر افراد است. دویدن خطر ابتلا به مشکلات کمر در سنین بالا را کاهش می دهد.

* بهبود حافظه

دویدن در کوتاه مدت و بلندمدت تاثیرات مثبتی بر مغز شما دارد. ورزش هوازی ضربان قلب شما را افزایش می دهد و باعث تعریق می شود که باعث افزایش اندازه هیپوکامپ، بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است، می شود.

* کاهش سرمایش

انجام ورزش های هوازی مانند دویدن حداقل پنج روز در هفته احتمال عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را تا 43 درصد کاهش می دهد.

* اثرات روانی مثبت

دویدن به بهبود خلق و خو، تمرکز و کیفیت کلی زندگی کمک می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا