استان ها

دومین کنگره شعر محرم آذربایجان شرقی به کار خود پایان داد

به گزارش باراناخبر ، به نقل از روابط عمومی ، دومین کنگره شعر محرم برای استان های شمال غربی کشور ظهر امروز (شنبه) با ارائه برترین آثار کار خود را در تبریز به پایان رساند.

پوشش مسائل روز جهان اسلام در مورد اصل کل سرزمین کربلا و کل روز عاشورا ، ارزشهای انقلاب اسلامی ، ظهور روحیه استکبارستیزی ، جبهه بین المللی مستضعفان ، مقاومت شیعیان در (یمن ، آذربایجان ، نیجریه ، بحرین ، سوریه) ، وحدت در استان ، سردار رشید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، شهید سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم ، نبردهای مدافعان سلامت و کمک وفادارانه ، تأکید بر حماسه اربعین و حماسه روحانی تمرکز ویژه این کنگره

گفتنی است با توجه به شرایط جامعه و شیوع ویروس کرونا ، از شاعران 4 استان به صورت مجازی و تعدادی از شاعران به صورت نمادین تجلیل به عمل آمد. پست الکترونیکی

بیانیه هیئت داوران دومین کنگره شعر محرم تبریز می گوید:

پدیده شعر یکی از شگفتی های آفرینش است.

خوجه خامنه ای

شعر موهبتی الهی است که خداوند متعال در نهاد شاعران وعده داده است و خوشا به حال شاعرانی که از استعدادهای شعری خود در خدمت روشنگری الهی و پرداختن به مفاهیم و فضایل والای اخلاقی و توحیدی اهل بیت استفاده کرده اند. اسلام و ارزشهای اسلامی و منافع ملی و انقلابی موجب ارتقا. شعر آنها شده است.

بدون شک یکی از زمینه هایی که می توان از این موهبت الهی به طور گسترده استفاده کرد ، شعر آیینی است.

بهترین محتوای قابل تصور برای شعر ، محتوای دینی است که شاعران و نویسندگان ، به ویژه شاعران جوان می توانند با استفاده از این محتوای غنی اسلامی ، آرمان ها ، اهداف ، روش ها و پیام انقلاب را در اشعار خود منعکس کنند.

با توجه به اهمیت شعر آیینی ، ریشه آن در آذربایجان در زمینه زبان ملی ، یعنی. زبانهای فارسی و منطقه ای ، یعنی. زبان آذربایجانی و نقش شاعران آذربایجانی در توسعه آن ، به منظور حفظ و حراست از این میراث گرانبها و بستر مناسب برای تولید آثار. مغرور و پایدار و پیوند دادن جنبش حیات بخش و سرکوبگرانه عاشورا با حوادث جهان اسلام و مقاومت امت اسلامی در سراسر جهان ، به ویژه زمینه ای برای رشد و شکوفایی استعدادهای جوان ، انجمن شعر هنرمندان آذربایجان شرقی دومین کنگره شعر محرم را در تبریز برگزار کرد. این نشان داد که مانند سال گذشته با استقبال گرم شاعران روبرو شد. پس از اعلام فراخوان ، بیش از 600 مقاله از استانهای شمال غربی کشور توسط دبیرخانه کنگره دریافت شد.

هیئت داوران پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی آثار رسیده به دبیرخانه ، ضمن قدردانی از بسیج هنرمندان استان و کلیه شاعرانی که در این کنگره شرکت کرده اند ، اعلام می دارد: آثار دریافت شده از نظر محتوایی بسیار ارزشمند هستند و این انتخاب ماست ما سخت کار کرده ایم ، اما طبق کنگره ها و جشنواره ها ، ما باید تعدادی از آثار مانند گل را از گلستان معطر شاعران انتخاب کنیم.

از سوی دیگر ، برگزارکنندگان دومین کنگره شعر محرم تبریز سال گذشته تصمیم گرفتند ، یک مراسم اختتامیه باشکوه با حضور همه شرکت کنندگان ، افراد منتخب و افرادی با شعر و ادب ، که برای آنها امکان پذیر نبود از شیوع ویروس بدنام کرونا جلوگیری کنید.

اسامی منتخب دومین کنگره شعر محرم تبریز بدون ترتیب آثار به شرح زیر است:

قادر ایمان نژاد ، بهروز سلیمانی سامارین ، امیر حسین زارعیان ، امیر رسولی ، مصطفی توفیقی ، مهدی حنیفه ، رضا آسمخانی ، ناصر دوستی ، وحید طلعت ، تبسم رضازاده ، علی صلاحلو ، جمشید زرین ، سعید حضرتی ، بلال کمال ، میر کاظم داوود بیداگداری ، محمد دلستانی ، علیرضا عباسی ، ستار رزاقی ، کریم نصیری مقدم ، محمدرضا صادقی شیدا ، مسعود علم پورراجبی ، خلیل آسانی چله خانه ، لیلا حسین نیا ، کاظم پور رادی و ابراهیم قبله ارباتان

همچنین ، در دومین کنگره شعر محرم ، طبق قرعه کشی اولین کنگره ، برخی از شاعران پیشگام این آیین برای تکریم و تعظیم معرفی می شوند. اینها نام این بزرگواران است؛

حاج حسن رسالور – شاعر اهل بیت (ع)

مجاهد تبریزی – شاعر پیشکسوت اهل بیت (ع)

اللهوردی صادقی – شاعر پیشکسوت اهل بیت (ع)

حاج محسن عسکری – شاعر پیشکسوت و یادبود اهل بیت (ع)

48

دکمه بازگشت به بالا