اقتصادی

دلار مچ بقیه ارزها را خواباند

شاخص دلار با قدرت 93 واحد وارد کانال شد.

به گزارش باراناخبر به گفته رویترز ، به دلیل تشدید مشکلات مالی کشورهای مختلف در نتیجه تقابل با کرونا ، به نظر می رسد ایالات متحده به دلیل توانایی سرکوب دلار ، دست بازتری نسبت به بسیاری از رقبا برای مدیریت بحران کنونی دارد. در ژاپن که سطح تولید ناخالص داخلی هنوز خیلی زودتر از آغاز بحران کرونا است ، دولت گفته است که سیاست های پولی و مالی فعلی خود را حداقل تا پایان سال ادامه خواهد داد و باعث ضعف ین خواهد شد. در میان دیگر رقبای دلار ، به دلیل فاصله بین صادرات سوئیس و بحران پیش از کرونا ، فرانک در وضعیت ضعیف تری قرار دارد.

افزایش سریع هزینه های دولت احتمال بحران بدهی جهانی را افزایش داده است. دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونی گوترش با اشاره به خطرات توسعه پایدار جهان پس از کرونا گفت: “احتمال رشد پایدار چندان محتمل نیست.” به گفته گوترش ، سال گذشته فقط شش کشور در جهان بدهی خود را کاهش داده اند. کشورهای کم درآمد و متوسط ​​در نتیجه بحران بیشتر وام می گیرند و اکنون در مورد توانایی بازپرداخت بدهی به کشورهای ثروتمند تردید جدی وجود دارد. این به نوبه خود می تواند یک بحران بدهی جهانی جدید ایجاد کند.

نگرانی در مورد توزیع نامتعادل واکسن کرونا در مناطق مختلف جهان ، به ویژه در کشورهای کم درآمد ، منجر به تجدید تقاضا برای دارایی های امن تر شده است. صندوق بین المللی پول هشدار داده است که تغییر چشمگیری در پیشرفت واکسیناسیون در مناطق مختلف جهان وجود دارد و این بر رشد اقتصادی جهان تأثیر می گذارد. آژانس تخمین می زند که خسارت ناشی از انفجار کرونا تا سال 2025 به اقتصاد جهانی حدود 22 تریلیون دلار باشد ، اما انتظار می رود رشد اقتصادی در سال های آینده و سال آینده در بسیاری از کشورها مثبت باشد.

روابط چین و غرب دوباره با تنش های جدیدی روبرو است. به دنبال تحریم های متقابل چین و اتحادیه اروپا در مورد مسائل حقوق بشر ، چین 9 فرد و چهار نهاد انگلیسی را تحریم کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که انگلیس تعدادی از مردم چین را به دلیل نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ تحریم کرد. چین بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا است و افزایش تنش ها می تواند مانند دوران ترامپ تأثیر منفی بر تجارت و سرمایه گذاری متقابل داشته باشد.

اظهارات جدید وزیر خزانه داری آمریکا جانت یلن نشان می دهد که دولت بایدن تصمیم گرفته است درآمد خود را حتی به بهای کاهش رشد اقتصادی افزایش دهد تا سرعت نگران کننده رشد کسری بودجه را کاهش دهد. یلن گفت اقتصاد ایالات متحده برای مدتی ، حتی پس از پایان همه گیری کرونا ، تحت تأثیر عواقب قرار خواهد گرفت و افزود که وی به طور کامل از توسعه افزایش مالیات در آینده حمایت می کند. پیش از این دموکرات ها با کاهش مالیات مورد حمایت جمهوری خواهان در دولت ترامپ مخالفت کرده بودند.

مشاهدات جهش های اخیر ویروس در نقاط مختلف و همچنین افزایش تعداد موارد نشان می دهد که انجام کار خود با اقتصاد جهانی برای کرونا بیشتر طول می کشد. بانک جهانی هشدار داده است که تا پایان امسال ، بین 55 تا 63 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تأثیر تاج و تنگنا در فقر مطلق قرار خواهند گرفت. این بانک قصد دارد با پرداخت 55 میلیارد دلار وام به 130 کشور ، تأثیر اقتصادی تاج را که از آوریل سال گذشته آغاز شده و تا ژوئن ادامه دارد ، کاهش دهد.

جروم پاول ، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده در بیانیه ای اظهار امیدواری کرد که اقتصاد ایالات متحده در پایان سال جاری به دلیل تعهد دولت و بانک مرکزی برای افزایش هزینه ها و تزریق نقدینگی به تورم تا پایان سال بهبود یابد. سال اجتناب ناپذیر خواهد بود ، اما مدیریت تقاضا مسئله مهمی است که پس از عادی شدن اوضاع برای جلوگیری از اوج تورم بیشتر باید به آن پرداخت. پاول به سرمایه گذاران اطمینان داد که بانک مرکزی ابزارهایی برای مدیریت تورم دارد.

در هفته های اخیر ، بازار ارز تحت تأثیر نگرانی های روزافزون در مورد بهبود طولانی مدت رشد اقتصادی در میان معامله گران قرار گرفته است که باعث شده ارزهای امن تر به مقصد جذاب تری برای تجار تبدیل شود. برای اولین بار در سال جاری بازگشت ین ژاپن به یورو مثبت بوده و فرانک سوئیس به پیشرفت خود ادامه داده است. برخی تحلیل گران ارزی معتقدند که فرانک امسال بهترین عملکرد را از نظر بازدهی بین ارزهای اصلی خواهد داشت ، اگرچه دلار نیز در ابتدای سال از نیمه دوم فراتر خواهد رفت.

با اختلافات اخیر درباره مسائل تجاری ، روند تأمین قطعات مورد نیاز بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی مختل شده است. این امر به ویژه در تأمین قطعات وارداتی از چین مشهود است ، جایی که دولت بایدن در رابطه با موضع سخت دولت ترامپ در قبال چین تغییر چندانی نکرده است. در نتیجه این قطعی ها ، برخی از شرکت های خودروسازی اعلام کرده اند که خطوط تولید خود را در برخی مناطق تعطیل می کنند. در نتیجه این مشکل تازه ایجاد شده ، احتمالاً شاهد کاهش حجم تولیدات صنعتی در ایالات متحده و اروپا خواهیم بود که روند احیای رشد اقتصادی را بیش از گذشته خواهد کرد.

تا به امروز ، بیش از 128،498،409 مورد بیماری عروق ویروس کرونا قلب گزارش شده است که 2،808،432 مورد فوت کرده اند. در میان کشورهای مختلف ، بیشترین تلفات در ایالات متحده با 563،271 ، برزیل با 314،268 ، مکزیک با 201،826 ، هند با 162،454 و انگلیس با 126،670 بوده است.

سایمون هاروی ، استراتژیست ارشد پولی در م Instituteسسه Monks Europe ، گفت: “بازارها هنوز از جهت آینده مطمئن نیستند ، زیرا اطلاعات به دست آمده معمولاً کم و متناقض است.” حدس زدن جهت دلار آسان نیست تا زمانی که تصویر روشنی از اقتصاد و تصمیمات آتی فدرال رزرو داشته باشیم. اگر فدرال رزرو آمریکا در عمل نشان دهد که می خواهد فضای مالی مطلوبی را برای فعالیت اقتصادی حفظ کند ، شاهد افزایش دلار به قله های بالاتر خواهیم بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ ارز را در برابر سبد ارزهای جهانی اندازه گیری می کند ، در معاملات امروز 0.32 درصد بالاتر با 93،282 واحد بسته شد.

نرخ ارز هر فرانک سوئیس 1060 دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر اساس ساعات پایانی معاملات در بازارهای ارز نیویورک محاسبه می شود.)

ارزهای اروپایی

در آخرین معاملات اخیر ، پوند با کاهش 0.48 درصدی به 1372 دلار رسید. یورو پس از ماندن در کانال 1.17 با افت 0.45 درصدی به 1.172 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در بازارهای ارز آسیا دلار با افزایش 0.48 درصدی به 110257 ین رسید. در مقابل همتای استرالیایی خود ، هر دلار آمریکا 1315 دلار معامله شد. نرخ دلار نیز 6،571 یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا