اقتصادی

سنگینی بار دلار روی دوش بورسی‌ها

وابستگی حرکت بازار سرمایه به نرخ دلار موجب می شود که شاخص کل بورس با هر وعده سیاستگذاران درباره قیمت این ارز صعود و افت کند. بنابراین پیش بینی مقامات برای نرخ ارز 15 هزار یا حتی 20 هزار تومانی روند نزولی بازار سهام را تحریک کرد تا عمر چراغ قرمز این بازار را افزایش دهد.

به گزارش باراناخبر ، بازار سرمایه یک سال آشفته را پشت سر می گذارد و در حالی که شاخص کل این بازار برای اولین بار در پنج ماه نخست امسال با کاهش بورس سهام تا پایان ماه آگوست به دو میلیون واحد رسید ، شاخص کاهش یافت همچنین ما یک کانال یک میلیون و صد هزار واحدی بودیم. در این میان ، موضوعات مختلف باعث سقوط شاخص شد ، اتفاقاتی که اعتماد سهامداران را از بین برد و به نظر می رسد پایان نیافته است! از اختلافات بین دو وزیر برای دولت دوم ETF گرفته تا قیمت های منظم در صنایع مختلف و وعده ها و وعده های سیاست گذاران برای کاهش نرخ ارز.

دلار وعده می دهد!

یک ماه نیست که رئیس جمهور قول 15000 دلار داده و رئیس کل بانک مرکزی در مورد 20،000 دلار صحبت می کند. در حقیقت ، ماجرا از این قرار است که وقتی نرخ ارز نیم دلار در حدود 24 تا 25 هزار یورو بود ، یعنی حدود یک ماه پیش ، حسن روحانی اعلام کرد که اگر هفت میلیارد دلار ایران ، که با کره جنوبی است ، آزاد شود ، دلار به 15 هزار دلار کاهش می یابد. در آن روزها روند رشد دلار کند شد و نرخ این ارز به 21000 تومان کاهش یافت. واضح است که دلار به 15000 دلار نرسید ، اما این سیگنال توسط دولت به بازار سرمایه داده شد که دلار ارزان می شود و تأثیر منفی بر بورس خواهد داشت.

در همان زمان ، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که حتی اگر سایر منابع ارزی ایران ، علاوه بر هفت میلیارد دلار ایران ، که با کره جنوبی است ، آزاد شود ، 15 هزار دلار حاصل نمی شود. در هر صورت دلار به 21 هزار یورو سقوط کرد و پس از مدت کوتاهی دوباره به حدود 25 هزار یورو رسید. در چنین شرایطی ، عبدالناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ، به عنوان سیاست گذار و کارشناس ، دلار را به زیر 20 هزار دلار رساند. راه اندازی کرده است. این مسئله برخی از رهبران بازار را بر آن داشت تا فروش خود را 20 هزار دلار پیش بینی کنند و این رویداد نیز هیجان بازار را برانگیخت.

امکان بازگشت ارز به کشور

این وعده در حالی داده شده است که برای همگان روشن است که احتمال کاهش یا افزایش نرخ دلار همیشه بر بازار سرمایه تأثیر می گذارد تا بازار در طولانی مدت با نرخ دلار تغییر یابد. از طرف دیگر ، مسئله وضع تحریم ها و مذاکرات وجود دارد ، اگرچه زمان آن مشخص نیست ، اما در نهایت ، با توجه به روی کار آمدن دولت بایدن در ایالات متحده ، مذاکرات بین ایران و ایالات متحده انتظار می رود. محل. بنابراین ، احتمال کاهش تحریم ها اولین سیگنال برای کاهش تحریم ها آزاد شدن منابع ارزی مسدود شده ایران در سایر کشورها و بازگشت ارزهای خارجی در کشور است.

البته نباید از این نکته غافل شد که در صورت کاهش تحریم ها ، این امر بر فروش شرکت ها تأثیر می گذارد و این شرکت ها می توانند بخشی از صادرات از دست رفته خود را که به دلیل تحریم از بین رفته بود ، بازیابی کنند. البته این بدان معناست که ممکن است با کاهش دلار نرخ فروش کاهش یابد اما میزان فروش افزایش یابد.

در آخر باید گفت که اگر نرخ دلار در جای خود قرار بگیرد ، همه از جمله سهامداران بورس سهام را خوشحال می کند ، اما آنچه این افراد را راضی نمی کند کاهش منظم نرخ دلار است. دلار و نوسان قیمت این واحد پول. زیرا با چنین نوساناتی ، حداقل 6 ماه تا یک سال امکان تجزیه و تحلیل وضعیت مالی شرکت ها توسط سهامداران وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا