بین الملل

در نشست وزیران خارجه گروه هفت در لندن چه گذشت؟

نشست وزرای خارجه G7 در لندن که از 4 مه آغاز و به مدت سه روز ادامه داشت ، ساعاتی قبل به پایان رسید.

در این جلسه بحران کرونا ، کمک غرب به واکسیناسیون در کشورهای فقیر و تشکیل ائتلاف علیه آنچه تهدیدات چین و روسیه خوانده شد ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در اولین روز جلسه ، مشاوره هایی برای کمک به آموزش و اشتغال زنان و دختران در کشورهای فقیر برگزار شد.

جلسه ای که مقامات انگلیسی با افتخار اولین جلسه حضوری گروه هفت از زمان شیوع کرونا را نامیدند ، با آزمایش مثبت دو عضو هیئت هند قطع شد. همزمان با اعلام تنها کشته شدن انگلیس در آستانه انتخابات 6 مه ، گزارش شده است که دو عضو هیئت هند به تاج آلوده شده اند.

به دنبال این خبر ، همه اعضای هیئت هند به قرنطینه رفتند و ملاقات مستقیم با سایر اعضا ممنوع بود. با این حال ، تصاویر منتشر شده از یک دیدار حضوری بین وزیر خارجه هند و وزیر خارجه ایالات متحده بلینکن و وزیر امور خارجه انگلیس ، پرتی پاتل ، نگرانی ها را ایجاد کرده است.

به گفته گاردین ، ​​نتایج آزمون همه اعضای گروه هندی شرکت کننده در منبع منفی بود ، اما در آزمایشی که در انگلیس انجام شد ، دو نفر مثبت بودند. وزیر کشور انگلیس پاتل عکسی از خود در حال تبادل سند با وزیر خارجه هند منتشر کرده است. پتل ، که در یک خانواده هندو بزرگ شده است ، روابط نزدیک با دولت فعلی هند و هندو BJP و نخست وزیر نارندرا مودی دارد. اگرچه هند عضو گروه هفتم نبود ، اما او به لندن دعوت شد.

انگلیس پیش از این اعلام کرده بود که این نشست تحت اقدامات دقیق بهداشتی و با رعایت کامل پروتکل های کرونا برگزار خواهد شد. اکنون ، علی رغم رسوایی ، ممکن است آمریکایی ها تمایلی به ارسال رئیس جمهور مسن خود به اجلاس ژوئن نداشته باشند.

نتایج جلسات

در اولین روز جلسه ، اعضا اعلام کردند که 15 میلیارد دلار برای کمک به آموزش و به کارگیری زنان و دختران در کشورهای فقیر طی یک سال آینده اختصاص می دهند. هدف اعلام شده افزایش تعداد دانشجویان دختر توسط 40 میلیون دانش آموز در سراسر جهان تا سال 2026 است. هفته گذشته ، دولت انگلیس اعلام کرد که بودجه خود را برای صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) کاهش می دهد. در همین راستا ، اعضای گروه هفتم عزم خود را برای جلوگیری و ریشه کن کردن خشونت های جنسیتی و پایان دادن به آزارهای جنسیتی اعلام کردند.

در روز دوم جلسه ، مقدمات مقدمات اجلاس سران که در 4 و 5 ژوئن در منطقه کورن وال انگلیس برگزار می شود ، فراهم شد. در این روز ، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس با وزیران خارجه شرکت کننده در مورد موضوعات ژئوپلیتیکی تبادل نظر کرد و گفت تهدیدهای دموکراسی ، حقوق بشر و آزادی ها را تهدید می کند. روابط با روسیه ، چین ، ایران ، بحران میانمار ، اتیوپی و جنگ داخلی سوریه ذکر شد.

وزیر امور خارجه انگلیس سعی کرد با استفاده از این نشست برنامه استراتژیک انگلیس را برای نزدیک شدن به آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام آغاز کند. به همین دلیل ، علاوه بر رئیس آسه آن ، چندین کشور منطقه به این نشست دعوت شدند. انگلیس در تلاش است تا با پیوستن به حاشیه اقیانوس آرام ، انزوای خود از خروج از اتحادیه اروپا را تا حدی برطرف کند.

گفته می شود که در این نشست وضعیت سوریه و لیبی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وضعیت فعلی اتیوپی ، سومالی و کشورهای ساحلی آفریقا و همچنین بالکان غربی نیز مورد توجه قرار گرفت. وزرای خارجه شرکت کننده همچنین درباره مقدمات نظامی روسیه در مرز با اوکراین ، وضعیت ناراضی زندانیان روسی الکسی ناوالنی و اوضاع بلاروس گفتگو کردند.

واکسیناسیون کشورهای فقیر همانطور که قول داده شده باقی مانده است

اعضای G7 علاوه بر نیاز به کشورهای میانه و فقیر ، در مورد واکسیناسیون نیز بحث کردند. کشورهای غربی به زودی حدود 50 درصد از جمعیت بزرگسال خود را واکسینه می کنند. این میزان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا یک درصد است.

به گفته گاردین ، ​​نماینده انگلیس تأکید کرد که گفتگو درباره واکسیناسیون کشورهای فقیر به معنای تعهد نیست و اجباری نیست. انگلیس 570 میلیون دوز واکسن کرونا را پیش خرید کرده است.

همچنین به نظر می رسد در دیدگاه ایالات متحده درباره صدور حق ثبت اختراع واکسن کرونا اختلاف وجود دارد. این تغییر پس از اعلام Pfizer اعلام شد که انتظار دارد امسال 26 میلیارد دلار از فروش واکسن Corona سود کسب کند. پیش از این شایعاتی از داخل ایالات متحده منتشر شده بود مبنی بر اینکه ایالات متحده قصد دارد فرمول واکسن کرونا را به بشریت ارائه دهد.

در حالی که انگلیس 570 میلیون دوز واکسن سفارش داده است ، شرکت هندی سرم ، تولید کننده اصلی واکسن Astraznica ، مجاز به توزیع حدود 20 میلیون دوز از تولیدات خود در داخل هند است.

برخی دیپلمات ها نگرانند که توزیع سریع واکسن های چین در قاره آفریقا ، همراه با انباشت واکسن در غرب ، چهره “دموکراسی های غربی” را لکه دار کند. در همین راستا وزیر امور خارجه آلمان “هایکو ماس” از روسیه و چین را به “ریاکاری” در دیپلماسی واکسن متهم کرد. وی گفت: غرب باید برنامه واکسیناسیون جهانی را به همه ارائه دهد.

چین و روسیه

گروه هفت وزیر امور خارجه بیشتر روز سه شنبه را در مورد آنچه “آنها را” اساس همکاری قوی دموکراتیک “با چین و روسیه خواندند ، مورد بحث قرار داد. وزیر امور خارجه گفت هر چه اقتصادهای جهان بیشتر علیه چین متحد شوند ، زودتر بیدار خواهد شد.

در مورد روسیه ، بزرگترین نگرانی چیزی است که تبلیغات روسیه نامیده می شود. وزیر امور خارجه انگلیس از کشورهای عضو خواست تا برای مقابله با تبلیغات روسیه و انتشار اطلاعات گمراه کننده هماهنگ شوند.

دومینیک راب ، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به این مسئله گفت: “اکنون وقت آن است كه به كشورهایی نگاه كنیم كه تا حد استخوان آلوده به تبلیغات بوده و از آن برای توجیه مداخله نظامی و سرنگونی دولتها استفاده كرده اند. برای انجام این كار.”

چین غرب را به آزار و اذیت متهم می کند و می گوید سیاستمداران غربی هنوز ذهنیت پسااستعماری دارند و فکر می کنند می توانند دوباره نقش پلیس جهان را بازی کنند.

انگلیس روسیه را بزرگترین تهدید برای امنیت خود معرفی کرده است ، در حالی که از چین به عنوان “چالش امنیتی طولانی مدت” نام برده شده است.

به گزارش رویترز از این نشست ، وزیر خارجه انگلیس به طور غیر مستقیم چین را مسئول این اپیدمی تاج و مرگ 3.2 میلیون نفر در سراسر جهان دانست.

گروه هفت به ویژه تحت فشار سازمان بهداشت جهانی است تا از واکسن های انباشته خود برای کمک به کشورهای فقیر استفاده کند. مقامات انگلیسی می گویند هیچ تعهدی در این زمینه ندارند.

در تاریخ 5 مه ، آخرین روز جلسه ، راه های بازگشایی سفرهای بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست ، انگلیس خواستار یک سیستم اطلاعات سفر یکپارچه و هماهنگ شد.

این کشور قرار است از 17 ماه مه با اجرای سیستم “چراغ خطر” سفرهای بین المللی را که هم اکنون غیرقانونی است ، آغاز کند. در این روش ، مقاصد بین المللی به سه رنگ سبز ، زرد و قرمز تقسیم می شوند و سفر برای هر یک از آنها منوط به مقررات جداگانه ای خواهد بود.

انگلیس همچنین می خواهد یک سند سفر دیجیتال برای حمل و نقل بین المللی ایجاد کند. با این حال ، در انگلیس برای اجرای “گذرنامه سلامتی” هنوز مقاومت وجود دارد. انگلستان قصد دارد در صورت ایجاد گذرنامه بین المللی سلامت دیجیتال که سابقه پزشکی فرد را ثبت می کند ، در تعیین استاندارد نقش اساسی داشته باشد.

در روز آخر این نشست ، به دلیل تحت الشعاع قرار دادن نشست هیأت هند مبتلا به ویروس کرونا ، نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون در جلسه در خانه لنکستر لندن شرکت کرد. وی در بیانیه صادر شده در روز جمعه با بیان اینكه “ادعاهای مشابه و بی اساس علیه هند بیش از یك بار انجام شده است ، این ادعاها را انكار كرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا