اجتماعی

در زمان شیوع کرونا، دانش بنیان‌ها نبودند زمین‌ می‌خوردیم

مدیرکل کنترل داروها و مواد سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان داروهای مورد نیاز را در زمان انفجار کرونا تولید نکنند، سقوط می‌کنیم.

به گزارش باراناخبر، سید حیدر محمدی در مراسم کشف داروی دانش بنیان برای درمان آرتریت روماتوئید، افزود: در خصوص تولید داخل.

وی خاطرنشان کرد: در سال دوم ارزش داروهای بیوتکنولوژی حدود 350 میلیارد دلار بوده و امسال ارزش داروهای بیوتکنولوژی به بیش از 2 میلیون دلار رسیده است.

محمدی نمونه این داروها را یک داروی عروق کرونا ویروس به نام «توسیلیزومبه» دانست و یادآور شد: تولید واکسن کوویدوا انقلابی در حوزه بیولوژی ایجاد کرده است، در حالی که 5 درصد بازار دارویی مربوط به داروهای بیولوژیک و 4 درصد مربوط به آن است. به داروهای تولید داخل انجام می شود.

مدیرعامل سازمان غذا و دارو گفت: سخت ترین کار برای رگولاتوری حمایت همه جانبه از تولید داخل است و در این راستا به سراغ تولیدکنندگان رفتیم.

محمدی با اشاره به تجربیات کشور در زمینه تولید داروهای ضد عروق کرونا ویروس افزود: در آن زمان شاهد بودیم که اگر 3 نوع داروی ضدکرونر در تولید داخل نداشته باشیم، سقوط می کنیم و این در حالی است که در اواسط سال 140، حدود 6 تریلیون دلار و 60 میلیارد دلار برای توسیلیزومبه و 5 میلیارد دلار برای فاویپیراویر.

به گفته وی، بیش از 25 درصد از بازار دارویی کشور این سه داروی کرونا را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل کنترل داروها و مواد سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر تولید داخلی نبود نمی توانستیم این داروها را تولید کنیم و این نشان دهنده اهمیت موضوع است. البته ما باید محدودیت هایی برای کیفیت داروها داشته باشیم.»

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو از صادرات حمایت می کند، گفت: بخشی از چالش های حوزه تولید دارو با صادرات برطرف می شود زیرا شرکت ها باید استانداردهای صادراتی را رعایت کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا