حوادث

درخواست پلیس برای بازگشت سن فرسودگی خودروها / فرسودگی ۳۳ درصد وسایل نقلیه

رئیس پلیس راهور فرجا خواستار بازگشت خودروها به دوران قدیمی و رسیدگی جدی به اسقاط خودروهای قدیمی شد.

سردار سید کمال هادیان فر در گفت وگو با باراناخبر وی در خصوص وضعیت خودروهای فرسوده در کشور گفت: بحث اسقاط خودروها موضوع مهمی است اما متاسفانه در حال حاضر وضعیتی است که سن مصرف خودرو اعلام نشده است. ببینید در گذشته ما سن استهلاک وسایل نقلیه را داشتیم که به موجب آن صاحب وسیله نقلیه می‌دانست ماشینش چه زمانی در سن فرسودگی و اسقاط است. اما متاسفانه سن فرسودگی وجود ندارد و طبق آیین نامه فردی که برای خودروی خود معاینه فنی می گیرد می تواند از این خودرو استفاده کند. حالا اینکه این خودرو دود می زند یا مسائل ایمنی دارد بستگی به همین معاینه فنی دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل تاکید می کنیم که سن مصرف باید اصلاح شود، یعنی مشخص شود مصرف خودرو چند سال است. پس از آن باید به طور جدی موضوع سقط جنین را پیگیری کرد. ببینید سالانه دو میلیون وسیله نقلیه وارد چرخه تردد می شوند اما چاره ای نداریم. خوب اگر اینطور باشد جاده ها و خیابان های ما پر از ماشین می شود. در این شرایط مشخص است که چه بلایی سر آلودگی هوا خواهد آمد و… پس اینها از جمله مواردی است که باید اصلاح شود.

رئیس پلیس راهور فرجا افزود: همچنین دولت محترم برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلاتی ایجاد کند. افراد باید از دولت تسهیلات بگیرند تا از تاکسی و ماشین و موتور خود صرف نظر کنند.

33 درصد از کل وسایل نقلیه استفاده شده

هادیانفر با بیان اینکه تقریبا 33 درصد خودروهای کشور در سن فرسودگی هستند، گفت: البته همانطور که گفتم دیگر در سن فرسودگی نیستیم اما اگر به موضوع نگاه کنیم معیار سن فرسودگی 330 درصد خودروها کشور در عصر فرسودگی است و باید حذف شود. مثلا در همین بحث موتورسیکلت از 12.5 میلیون موتورسیکلت حدود 11 میلیون آن یا انژکتور ندارند یا فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه مرکز کنترل فنی موتورسیکلت نداریم، درباره کیفیت مراکز کنترل فنی نیز گفت: در شهرهای بزرگ کنترل فنی از کیفیت بالایی برخوردار است اما در برخی نقاط به ویژه در حاشیه شهرها از کیفیت بالایی برخوردار نیست. کیفیت بالا. این موضوع کمکی به آلودگی هوا و فرسودگی و غیره نخواهد کرد.

رئیس پلیس راهور فرجا که مسئولیت نظارت بر مراکز معاینه فنی را بر عهده دارد گفت: این مراکز زیر نظر وزارت کشور و شهرداری ها هستند و پلیس نظارتی بر آنها ندارد.

هادیانفر در خصوص اینکه گفته می شود در برخی مراکز گواهینامه رسمی کنترل فنی صادر می شود نیز گفت: در مورد کنترل فنی رسمی چیزی نشنیده ام، زیرا شرط اعطای کنترل فنی حضور خودرو در مراکز است. اما کیفیت و کیفیت برخی از مراکز جای سوال دارد. البته همانطور که گفتم کیفیت در اکثر مراکز واقع در شهرهای بزرگ خوب است.

وی درباره مجازات عدم انجام کنترل فنی نیز گفت: طبق قانون افرادی که کنترل فنی ندارند روزانه 50 هزار تومان جریمه می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا