عمومی

درخواست حقوقدانان از رهبرانقلاب برای انتصاب «محقق داماد» بر مسند رئیس قوه قضاییه

پس از انتخاب رئیس دادگستری فعلی به عنوان رئیس اجرایی قبل از پایان دولت دوازدهم و پیوستن وی به ریاست جمهوری ، وکلای کشور ، از جمله وکلا ، قضات و اساتید دانشگاه ، گام بی نظیری برداشتند قبل از حدس و گمان در مورد آینده احتمالی دادگستری جدی گرفته شود به طرق مختلف از رهبر معظم انقلاب خواسته شده است که آیت الله محقق داماد را به عنوان قاضی کشور به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب کند. در روزهای اخیر چندین نظرسنجی انجام شده است. بر اساس آمار منتشر شده ، هزاران دانشجوی حقوق ، اساتید دانشکده های حقوق و علوم سیاسی ، قضائی و مبانی حقوق و … در این مورد با وکلا و قضات دادگستری متناسب با درخواست آنها توافق کرده اند. چنین پیشنهادی اعلام می شود و رهبری ملزم به توجه به الزامات جامعه حقوقی – قضایی کشور هستند.

دکتر. سید مصطفی محقق داماد (احمد آبادی) فرزند آیت الله سید محمد داماد در سال 1324 در شهر قم به دنیا آمد. وی علوم دینی را نزد اساتید بزرگ حوزه علمیه قم فرا گرفت. وی فلسفه اسلامی را آموخت و در هر دو رشته فوق لیسانس گرفت. وی در سال 1995 دکترای خود را از دانشگاه لوون بروکسل دریافت کرد و از معدود روحانیانی است که قبل از سی سالگی به درجه اجتهاد رسیده است.

استاد محقق داماد علاوه بر تدریس و نویسندگی ، دارای داده های مدیریتی و اجرایی است که به طور خلاصه به شرح زیر است:

خلاصه ای از داده های علمی-اجرایی دکتر محقق داماد
از سال 1984 عضو شورای علمی مرکز دائرlopالمعارف بزرگ اسلامی است
استاد و رئیس گروه حقوق در دانشگاه شهید بهشتی: 1365
رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران: 1991
عضو هیئت داوران خبرگان بدون مدرک
مدیر مسئول فصلنامه آکادمی علوم

دکتر. محقق داماد را می توان نمونه عینی یک اندیشمند در حوزه علمیه و دانشگاه دانست. ، مقالات و سخنرانی های وی در دهه گذشته دانش و نظرات به روز شده وی را در مواجهه با مسائل اجتماعی – حقوقی تأیید می کند ، که جای تاسف دارد در زمینه قضات از این شخصیت اجباری جامعه حقوقی سو استفاده نکنید. نعمت های بسیاری در قلمرو عدالت و قانون وجود خواهد داشت ، از جمله نزدیک بودن دو بال فرشته عدالت به پرواز ایمن بر فراز آسمان های عدالت. نگاه و نظر ویژه دکتر محقق داماد برای نهاد وکالت و دادگستری می تواند امیدوار کننده باشد. اهداف مندرج در سند امنیت قضایی با دیدگاه خاص آنها در تعریف و تفسیر عدالت تعیین خواهد شد.

* وکیل

دکمه بازگشت به بالا