عمومی

درباره آنان که عطش خرید دارند

مدت زیادی از این حافظه می گذرد. وقتی دنیا هنوز به بیماری همه گیر کرونا مبتلا نشده بود و مردم می توانستند به راحتی به هر کجا که می خواستند بروند.

به گزارش باراناخبر ، مینا محمددوست ، مشاور خانواده در ادامه مقاله خود در روزنامه “جوان” نوشت: “ما با دوست نازان برای تهیه لباس مناسب برای مهمانی به خرید رفتیم.” خوب یادم هست که بعد از اینکه از ماشین پیاده شدم ، دوست عزیزم فوراً خرید را شروع کرد. خوب ، ما به همان دلیل در آن مرکز بودیم. منظورم از خرید است ، اما طولی نکشید و من متوجه تغییر واضحی شدم. دوست من فقط خرید نبود. به عبارت دیگر ، با اندکی اغراق می توان گفت که او در حال تسخیر بازار بود! انگار هرچه در بازار مناسب می دید باید از جانب او باشد! اکنون هرچه در بازار بودیم ، تمایل به داشتن هر نوع لباس ، کیف و کفشی با عطش زیادی همراه بود.

خرید به شرطی که خوب باشد …

واضح است که تمایل به خرید و داشتن ابزارهای جدید برای همه خصوصاً خانمها بسیار خوشایند است. تجدید رضایت بخشی است ، اما مشکل وقتی است که این عامل عامل مهمی در آرامش فرد باشد ، تا حدی که فرد وقتی مدتی خرید نمی کند خوشحال نمی شود. اگرچه گاهی اوقات به افراد کم روح توصیه می شود با توجه به شرایط اقتصادی خود و همچنین اگر برای آنها خوشایند است خرید کنند ، اما به یاد داشته باشید که غلو در همه جنبه ها اغلب مشکل ساز است. اگر خریدها را به صورت کاملاً کلی طبقه بندی کنیم ، دو دسته خرید ضروری و غیرضروری داریم. البته لازم است برای خریدهای لازم انرژی و وقت بگذارید و سعی کنید مقدار مورد نیاز را به روشی صحیح و اصولی تأمین کنید ، زیرا گاهی اوقات می بینیم که برخی افراد صرف نظر از شرایط اقتصادی حتی به راحتی به کارهای روزمره هم نمی پردازند. ، e که قابل بحث است اما با کسانی که تشنه آن هستند ارتباط دارد. برای این افراد ، فصل یا موقعیت مهم نیست ، آنها همیشه باید جوان باشند. یا بیشتر ، آنها وسایلی را می گیرند که اصلاً نیازی به آنها ندارند ، یا تعداد مشابهی دارند ، از لباس گرفته تا لوازم خانگی و لوازم آرایشی و …

بیماری عصر جدید

برخی از محققان حوزه جامعه شناسی و روانشناسی از دهه 1970 به بررسی این موضوع پرداخته اند و گاه از آن به عنوان “بیماری عصر جدید” یاد می کنند. این رفتار می تواند دلایل رفتاری ، اجتماعی و فرهنگی زیادی داشته باشد. عوامل اجتماعی شامل صنعت تبلیغات است. این صنعت ، هم از نظر نیاز و هم از نظر شناخت و سودآوری ، با نیازهای انسان روز به روز موفق تر می شود. بیایید نگاهی به جنبه های تبلیغات بیندازیم ، جملات به کار رفته ، رنگ و تنوع در هنگام تبلیغات ، چه در فیلم های کوتاه و چه در بیلبوردها ، همه با ظرافت خاصی ما را به این سمت سوق می دهند. اما بسیاری از ما این واقعیت را درک نمی کنیم که صرفاً مصرف کنندگان بودن به نفع افراد یک جامعه نیست و صنعت تبلیغات نیز گاهی اوقات این راه را پیش می برد. واضح است که یکی از مهمترین عوامل توسعه یک کشور ، بهره وری بیشتر از مصرف کننده است.

عطش خرید و چشم و همه چشم

از جمله عوامل فرهنگی تشنگی خرید می توان به چشم و همه چشم ها یا غرور اشاره کرد. شاید بتوان گفت که چشم و چشم کودک با تقلید کورکورانه نوعی همپوشانی دارند. در هر دو این رفتارها ، خجالت حاکم است! شخصی که از خودش و فرمول زندگی خود راضی است ، انرژی و وقت خود را برای آنچه در زندگی اطرافیانم اتفاق می افتد ، آنچه که دارند و آنچه را که ندارد ، تلف نمی کند تا من هم مانند آنها رفتار کنم. اگر افرادی با این ویژگی در اطراف ما هستند ، باید تأمل کنیم زیرا با دیدن یاد می گیریم و برخی رفتارها کاملاً ناراحت و بی صدا بر ما تأثیر می گذارد ، بنابراین باید از این عوامل فاصله بگیریم.

عوامل شخصی متعددی وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد. اگر فردی به این رفتار اعتیاد داشته باشد ، می تواند با علائم افسردگی ، عصبانیت مزمن و حل نشده و اضطراب همراه باشد. در این موارد ، فرد مانند هر رفتار اعتیاد آور دیگر ، وقت ، انرژی و هزینه های زیادی را صرف می کند. او هیچ کنترلی بر کاری که انجام می دهد ندارد. بلکه این عمل (یعنی خرید) تحت کنترل او است و در این موارد هیچ مزیتی در خرید نمی بینیم! خرید انجام می شود ، حتی وسایلی که نیاز چندانی به آنها نداریم. البته در چنین مواردی فرد نیاز به مداخله پزشکی و روانشناختی دارد. این نوع اعتیاد مانند همه اعتیاد باعث زندانی شدن فرد می شود؛ یعنی وقتی شخصی قادر به انجام این کار نیست ، دست و پا چلفتی و بی حوصلگی او را غرق می کند ، در اصل فرد برای راحتی به شدت به یک عامل خارجی بستگی دارد.

چرا خجالت کشیدی؟

سایر عوامل شخصی برای خرید ، با درگیری ذهنی کمتر از اعتیاد ، می تواند ویژگی هایی مانند کمرویی باشد! شاید جالب باشد بدانید که به طور کلی افراد خجالتی بیشتر به سرگرم خرید برای پذیرایی از مهمانان می روند. این افراد به دلیل عزت نفس پایین ، از لوازم جانبی یا لباس به عنوان سپر استفاده می کنند تا در بهترین حالت ظاهر شوند. مطمئناً ، ما در فرهنگی بزرگ می شویم که سلطه ، مقررات و مهمان نوازی مناسب بخشی مهم در رفتار ماست ، اما افراد خجالتی این کار را به روش جسورانه تری انجام می دهند. منظور معمولاً افراد خجالتی “باید” تجهیزات انتظار داشته باشند ، یا “قطعاً” این تعداد نوع غذا برای مهمانی لازم است ، در ابتدای معیارهای خرید آنها وجود دارد ، یعنی آنها آن را برای انواع خرید یک ضرورت اجتناب ناپذیر می دانند هدف آن کامل به نظر رسیدن است. مناسبات برای این افراد مناسب است که عزت نفس خود را بررسی کرده و در صورت لزوم از یک درمانگر کمک بگیرند. نکته مهم این است که افراد از نظر منطقی در حضور دیگران احساس خوبی دارند ، هر عاملی که این احساس را تحت الشعاع قرار دهد باید بررسی شود.

مرور زمان و برنامه ریزی نشده

عامل دیگر برنامه ریزی نشده است! شاید ما با افراد اطراف خود سر و کار داشته باشیم یا این کسانی هستیم که بدون قصد وقت گذرانی به مراکز خرید می رویم. ویترین های زیبای مغازه ها ، فروشندگان ماهر ، تماشای بیرون آمدن زن و مرد از فروشگاه که هر دو دست دارند ، تمایل به خرید را دو چندان می کنند. نتیجه این نوع وقت گذرانی ، به ویژه برای کسانی که حقوق ثابت دارند ، این است که درآمد و هزینه پایان سال با هم مطابقت ندارند. داشتن یک برنامه خرید ضروری است. چه تعداد لوازم ناخواسته با هزینه و اقساط بالا تولید می شود و نیازها نادیده گرفته می شوند. شاید در دهه های گذشته بیشتر این عبارات را شنیده باشیم: “من ، مستاجر ، چرا باید این دستگاه را تهیه کنم!” به نظر می رسد افرادی با نظم و انضباط خاص حق انتخاب برای خرید را دارند ، عاملی که در حال حاضر کمی کاهش یافته است ، گویی عطش خرید غالب است. س isال این است که آیا جامعه به سمت مصرف گرایی پیش رفته است؟ چرا کالاهای ارزان قیمت اغلب در لیست خریدها هستند؟

اغراق در پیگیری مد

عامل دیگر عملکرد مد است. برخی افراد از رنگ دیوارها گرفته تا مبلمان و لباس و هر آنچه در ذهن شما می آید مد را دنبال می کنند. به طور کلی ، انتخاب مد روز ، با اعتدال ، می تواند بسیار لذت بخش باشد. مشکل این است که بعضی از افراد راحت نیستند و نمی خواهند آن را انجام دهند. رنگ تجهیزات پذیرایی ، لباس در همه موارد یک ویژگی مد است ، به یاد داشته باشید که ما باید مد را انتخاب کنیم ، نه مد خود را!

با خرید کمک و با کمک Bifza

با توجه به نکاتی که ذکر شد و اینکه در آخرین روزهای سال هستیم و طبق سنت ، این روزهایی است که خرید بیشتری انجام می دهیم ، باید گفت جوان بودن در واقع بد نیست. هنگام خرید احساس خوبی داریم. این یک رفتار طبیعی و کاملاً طبیعی است. وقتی صلاحیت انجام این کار را نداریم خوب نیست ، هر کجا چنین احساسی داشته باشیم ، بهتر است رفتار خود را مرور کنیم و در صورت لزوم ، گامی به سوی تغییر مثبت برداریم.

نکته بسیار مهم این است که انسان بودن معنای زیبا و گسترده ای دارد. هر یک از ما ، اگر ضمن کمک به خود ، قدمی در اصلاح رفتارهای نامناسب خود برداریم ، می تواند موجب دلگرمی دیگران نیز باشد. هدف از زندگی این است که به دیگران نیز فکر کنیم. خوب است که با خرید همه چیزهایی که خرید آنها غیر ضروری است ، هزینه ای برای خرید لوازم ضروری در نوع خود داشته باشیم. در شرایطی که بسیاری از افراد ، به عنوان مثال ، کفش های مختلفی برای هر مکان و موقعیت دارند ، از طرف دیگر ، افرادی هستند که فقط به یک کفش مناسب نیاز دارند و این وظیفه فردی انسان ماست که هر قدم ممکن را برای کمک به عزیزان.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا