فرهنگ و هنر

حاشیه‌های آخرین سریال عیاری/ سانسور گربه‌ها و تسویه‌حساب با تلویزیون

صداوسیما سرانجام تکلیف سریال کیانوش عیاری را مشخص کرد؛ «۸۷ متر» از تلویزیون پخش نمی‌شود. این خبر قطعی است اما اینکه چه سرانجامی در انتظار آخرین سریالِ کارگردان باسابقه سینماست، هنوز مشخص نیست. مسوولان سیما در پی به توافق رسیدن با پلتفرم‌ها هستند اما اینکه کدام پلتفرم و چگونه، آن‌هم هنوز مشخص نیست.

چندی قبل رییس صداوسیما از رویکرد جدید این رسانه برای همکاری بیشتر با پلتفرم‌ها خبر داده بود؛ «ساخت برنامه‌های مشارکتی با تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی و حتی خرید رایت برخی از این برنامه‌ها». اما به نظر می‌رسد پیش از آنکه برنامه‌ای از آن‌طرف (پلتفرم‌ها) توسط تلویزیون خریداری شود، این، تلویزیون است که به فکر فروش سریالش به آن‌طرف افتاده است.

در حالی که بسیاری از بینندگان تلویزیونی پخش سریال «۸۷ متر» به کارگردانی کیانوش عیاری را در سال ۱۴۰۰ انتظار می‌کشیدند، در نهایت این سریال در جدول پخش برنامه‌های تلویزیونی آن سال قرار نگرفت و پخشش به سال بعد موکول شد اما سال ۱۴۰۱ هم خبری از پخش این مجموعه نبود تا امروز که در نهایت اعلام شد اصلا قرار نیست سریال عیاری روی آنتن صداوسیما برود.

به گزارش باراناخبر، سریال «۸۷ متر» سال ۹۵ کلید خورد و بعد از وقفه‌های چندباره در روند تولید که پاره‌ای از آن به کمبود بودجه نسبت داده شد و بخشی از آن به مشکل کرونا، در نهایت زمستان ۹۹ بود که عیاری موفق شد تصویربرداری سریالش را به اتمام برساند.

ساخت این سریال تسویه حسابی مالی محسوب می شد با تلویزیون؛ در حقیقت کیانوش عیاری «۸۷ متر» را ساخت تا بدهی اش را به صداوسیما بپردازد.

در این زمینه بخوانید:

واقعیت ورود کیانوش عیاری به سریال‌سازی از زبان خودش

سریال «۸۷ متر» قرار بود تابستان ۱۴۰۰ پخش خود را در ۴۰ قسمت و در شبکه یک سیما آغاز کند اما به‌رغم اعلام صفحه رسمی این سریال در فضای مجازی که از پخش این مجموعه در ابتدای مرداد ۱۴۰۰ خبر می‌داد، همچنان از روی آنتن رفتن سریال عیاری خبری نشد.

همزمانی با ماه محرم و صفر و ناهمخوانی این مجموعه با حال و هوای این ماه، از دلایلی عنوان شد که باعث شد مدیران در آن زمان از پخش «۸۷ متر» صرف نظر کنند و در نهایت مجموعه ای به نام «افرا» مناسب تشخیص داده شد.

البته در آن زمان عیاری هم در گفت‌وگویی با باراناخبر این تصمیم را چنین روایت کرد، «اگر سریال از دو هفته پیش هم روی آنتن می‌رفت، ما آن را می رساندیم اما در حال حاضر یکسری کارهایی است که انجام می‌دهیم. نگرانی شبکه از این بابت بود که در میانه راه یک قسمت آماده نباشد و این نگرانی، شبکه را به این تصمیم واداشت که سریال دیگری به نام «افرا» را روی آنتن ببرد.»

پس از پخش «افرا»، شبکه اول به پخش دو مجموعه تکراری  (از جمله «زیرخاکی») اقدام کرد. بعد از آن‌هم مینی‌سریال «خط مقدم» و سپس مجموعه تلویزیونی «بعد از آزادی» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر را روی آنتن برد و همچنان خبری از «۸۷ متر» نبود. 

وقفه طولانی در پخش این سریال در شرایطی که عنوان شده بود تصویربرداری سریال «۸۷ متر» از مدت‌ها قبل به پایان رسیده است، در همان زمان هم سوال برانگیز بود و البته این پرانتز را هم باز می‌کرد که شاید انجام مراحل فنی در فرصت مناسب و با حوصله بیشتری از نوع عیاری، دلیل به تعویق افتادن پخش باشد.

حاشیه های آخرین سریال عیاری/ سانسور گربه‌ها و تسویه حساب با تلویزیون
کیانوش عیاری در پشت صحنه سریال ۸۷ متر

حواشی دیگری از جنس سانسور گربه‌ها

اواخر دی ماه ۱۴۰۰ ، تاخیر در پخش سریال کیانوش عیاری کم کم رو به فراموشی بود که حاشیه‌ای دیگر دوباره این مجموعه را سر زبان‌ها انداخت. حاشیه‌ای عجیب و پرسش‌برانگیز، این بار از نوع سانسور گربه!

گفت‌وگوی کیانوش عیاری با یک نشریه سینمایی و طرح موضوع سانسور صحنه‌های گربه در سریال  «۸۷ متر»، این اتفاق را رقم زد. عیاری در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود، «من می‌خواهم پیشِ آقای جبلی (رییس صداوسیما) بروم و این را بگویم که گربه مثل سگ نیست تا مثلا بگویید از نظر شریعت مشکلی برای تلویزیون ایجاد می‌کند. همه جای ایران پر از گربه است …»

در پی این اظهارات، شبکه یک سیما نیز در پاسخی به کارگردان «۷۸ متر» چنین آورده بود: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریال‌های مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن عادی برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنه‌هایی از سریال برای نشان دادن رفت و آمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده است و برخی تصاویر مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده و صرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»

این آخرین خبری بود که تا آخرین روزهای اسفند ماه ۱۴۰۰ از این پروژه رسما اعلام شد و بعد از آن به نظر می‌رسید پرونده سریال پخش نشده «۸۷ متر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری با پیچیدگی بیشتری همراه باشد. سریالی که در آن بازیگرانی چون علی دهکردی، مهران رجبی، شهین تسلیمی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی، داریوش کاردان، زنده یاد علی انصاریان، حسین سلیمانی و فریبا کامران ایفای نقش کرده‌اند.

حاشیه های آخرین سریال عیاری/ سانسور گربه‌ها و تسویه حساب با تلویزیون
پشت صحنه سریال ۸۷ متر

حالا رییس سیمافیلم در نشستی که طی روزهای اخیر با خبرنگاران داشته است، در پاسخ به پرسش باراناخبر درباره وضعیت سریال کیانوش عیاری، با تاکید بر اینکه خودش سریال را ندیده و تصمیم گیری ها قبل از حضور او صورت گرفته است، در نهایت موضع صداوسیما را چنین اعلام کرد. 

«طبق جلساتی که با آقای عیاری داشتیم احتمالاً سریال به خارج از تلویزیون واگذار می‌شود.»

باراناخبر در تلاش است در گفت وگویی با کیانوش عیاری موضع این کارگردان را درباره تصمیم تلویزیون درباره آخرین سریالش پیگیری کند که در صورت پاسخگویی این اظهارات متعاقبا ارسال خواهد شد.

کیانوش عیاری کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون تاکنون چهار سریال ساخته است که خانه به خانه (۱۳۷۵)، هزاران چشم (۱۳۸۰)، روزگار قریب (۱۳۸۶–۱۳۸۱) و ۸۷ متر را شامل می شود. در پرونده کاری این هنرمند ساخت سریالی برای شبکه نمایش خانگی به چشم نمی خورد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا